سود 12 هزار میلیارد تومانی 3 ایرلاین خارجی از محل کمبود هواپیما در ایران‌ راه و شهرسازی

سود 12 هزار میلیارد تومانی 3 ایرلاین خارجی از محل کمبود هواپیما در ایران‌

  بزرگنمايي:

فصل اقتصاد - معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: 3 شرکت هواپیمایی خارجی، سالانه 12 هزار میلیارد تومان از نبود ناوگان در شرکت‌های هواپیمایی داخلی، سود می‌برند.

‌به گزارش خبرگزاری فارس، ‌ حمیدرضا سیدی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: فرودگاه امام خمینی (ره) در سال 95 با تصویب مجلس از ذیل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران خارج شد و در قالب شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)‌ تحت نظارت مستقیم وزیر راه و شهرسازی درآمد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد:‌ قرار بود‌ فرودگاه امام خمینی (ره) به عنوان یکی از شرکت‌های اقماری شرکت فرودگاه‌ها فعالیت کند اما نهایتاً به این نتیجه رسیدند که این شرکت از هر نظر مستقل بوده و تنها تحت نظارت مستقیم شخص وزیر راه و شهرسازی باشد.
وی افزود: در حال حاضر 16 ارگان در مدیریت و اداره فرودگاه‌ها دخیل هستند و باید به مدیریت یکپارچه در مجموعه فرودگاهی برسیم،‌ طبق بند «ج» ماده 28 قانون برنامه چهارم توسعه قرار شد مدیریت یکپارچه فرودگاهی اعمال شده و هم دستگاه‌های دخیل در فرودگاه‌ها، تحت نظارت مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها باشند؛ اما نهایتاً این قانون اجرا نشد بنابراین مقرر شد مدیریت یکپارچه فرودگاهی با مدیریت تعاملی جایگزین شود، چون به این نتیجه رسیدیم که بدون تعامل بین دستگاه‌ها امکان مدیریت یکپارچه در فرودگاه‌ها وجود ندارد.
سیدی با بیان اینکه قرار بر این بود مهرآباد به فرودگاه بین المللی و تاپ خاورمیانه تبدیل شود، افزود: فرودگاه مهرآباد 1700 هکتار مساحت دارد و طبق قانون احداث این فرودگاه، همه محدوده این مجموعه فرودگاهی باید تحت مدیریت شرکت فرودگاه‌ها باشد،اما امروز فقط یک دهم این وسعت معادل 170 هکتار در مدیریت فرودگاه بین‌المللی مهرآباد قرار دارد.
وی درباره حجم سرمایه‌گذاری در سطح فرودگاه‌های کشور تحت مدیریت شرکت فرودگاه‌ها بیان کرد: در حال حاضر 1500 میلیارد تومان پروژه عمرانی در دست اجرا داریم که 600 میلیارد تومان آن به فرودگاه مهرآباد مربوط می‌شود.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران میزان مطالبات شرکت فرودگاه‌ها و نوبری هوایی ایران از شرکت‌های داخلی را 2 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: بخش اعظم این رقم به 3 شرکت هواپیمایی بزرگ کشور برمی‌گردد.
سیدی اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که باید کف تعداد ناوگان هوایی کشور به 550 فروند هواپیما برسد تا فرودگاه‌های کشور فعال شوند،‌طبق اسناد بالادستی و برنامه‌های بلند مدت تا سال 1404 تعداد ناوگان هوایی کشورمان باید به 550 فروند برسد و فرودگاه‌ها هم بر اساس همان برنامه‌های دو دهه گذشته، امروز توان پذیرش این تعداد هواپیما را دارند‌.
وی افزود: امروز 12 هزار میلیارد تومان سرمایه ایرانی فقط نصیب سه ایرلاین خارجی امارات، قطرایرویز و ترکیش ایرلاین می‌شود در حالی که اگر فقط 40 فروند هواپیمای دوربرد وارد ناوگان هوایی کشورمان شود، امکان جبران 8 هزار میلیارد تومان از این رقم را داریم و این درآمدها نصیب ایرلاین‌های داخلی می‌شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به موضوع اختیارات برای توسعه فرودگاه‌های کشور اظهار داشت: یکی از مشکلات صنعت هوانوردی تصمیمات آنی است برای نمونه در حالی که در سال 95 شرکت فرودگاه‌ها آماده اجرای توسعه فرودگاه چابهار بود، با یک تصمیم آنی در دستگاه دیگر این فرودگاه به منطقه آزاد چابهار واگذار شد و توسعه آن متوقف ماند.
انتهای پیام/



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

مقاصد به‏‏‌صرفه در سفرهای 2023

پلان مدرن برای تعاونی‌های مسکن

رکورد تاریخی تورم اروپا

شاید به وقت نوامبر

پافشاری بر سیاست شکست‌خورده فیلترینگ

کارنامه نیمساله سیاستگذار خودرو

مثلث رشد نرخ دلار

پایان وضعیت اضطراری صنایع جهان؟

مخاطب خاص پیام نظامی ایران

چک لیست اقتصاد شکننده

بازدارندگی هسته‌ای به مو بند است

سند رسمی رکود خانه‌سازی

خداحافظی با دوران کارت به کارت!

فروش متری مسکن از آبان آغاز می شود/اقشار کم درآمد« صاحبخانه» می شوند

برگزاری بیست و دومین نمایشگاه بین المللی صنعت تهران

در سفر وزیر اقتصاد به استان خراسان رضوی چه گذشت؟

مهلت یک ماهه آزادسازی وثیقه سهام شرکت‌های دولتی

افزایش ظرفیتِ حمایت از گزارشگران فساد به زودی

درخواست انتشار اوراق اختیار فروش تبعی حداکثر در دو روز بررسی می‌شود

دنیای امروز دنیای میکروقدرت‌ها است

فناوری اطلاعات سفر را تسهیل کرده است

مسیر مهار تورم از کنترل ترازنامه بانک‌ها می‌گذرد/ 3 اثر منفی افزایش نرخ سود بانکی برای اقتصاد ایران

افزایش دما در برخی شهرها از 11 مهر/ پیش‌بینی بارش پراکنده در پایتخت

یورو بی مشتری ماند

برنامه‌ریزی برای رساندن گاز آذربایجان به جنوب‌شرق اروپا‌/ آیا یک میلیارد مترمکعب گاز‌ مشکل اروپا را حل می‌کند‌

فصل اقتصاد سایت تخصصی اقتصاد ایران

© - www.fasleqtesad.ir . All Rights Reserved.