ورناصری:
واردات بنزین تشدید تلاطم ارزی را به دنبال دارد/راهکارهای ممانعت از واردات بنزین چیست؟ گفتگو

واردات بنزین تشدید تلاطم ارزی را به دنبال دارد/راهکارهای ممانعت از واردات بنزین چیست؟

  بزرگنمايي:

فصل اقتصاد - عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در صورت واردات بنزین چند میلیارد دلار از درآمدها خواهد شد، گفت: جهت ممانعت از واردات بنزین و پیشگیری از تشدید تلاطم ارزی و لطمه به سرمایه‌گذاری‌های تولیدی، باید اقدامات عاجل در اتخاذ راهکار و تدوین نقشه راه جهت تدابیر کوتاه و بلندمدت در دستور کار مسئولان قرار گیرد.

علیرضا ورناصری قندعلی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره جدی شدن بحث واردات بنزین، گفت: باتوجه به افزایش متوسط مصرف بنزین در کشور، جهت ممانعت از وقوع نیاز به واردات بنزین و تخصیص چند میلیارد دلار از درآمدهای نفتی به واردات بنزین باید سال‌های پیشین اقدامات زیرساختی جهت مدیریت مصرف این فرآورده استراتژیک نفتی انجام می‌شد.
نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتگل و اندیکا رد مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جهت ممانعت از واردات بنزین و پیشگیری از تشدید تلاطم ارزی و لطمه به سرمایه‌گذاری‌های تولیدی، باید اقدامات عاجل در اتخاذ راهکار و تدوین نقشه راه جهت تدابیر کوتاه و بلندمدت در دستور کار آید، اقدامات و تدابیری همچون تسهیل و تسریعِ تبدیلِ ناوگان بنزین ‌سوز به دوگانه‌سوز مصوبه 1398 شورای عالی اقتصاد به استناد ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید و فراخوان وسیع برای طرح‌های خلاقانه‌ بخش خصوصی در حمل‌ونقل عمومی و تسهیل اعطای مجوز به آن‌ها.
وی با بیان اینکه همچنین در بخش تولید نیز محوریت بخشی در ساماندهی پالایشگاه‌های کشور ضروری است، افزود: از اقدامات دیگر جهت ممانعت از واردات بنزین می‌توان به کوتاه‌ کردن دوره‌های تعمیراتی و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های پالایشی، اصلاح نقاط کور ترافیکی در کلانشهرها و جاده‌ها و تسهیل تردد با کاهش ترافیک درون‌شهری و برون‌شهری، اجرای برنامه‌های رسانه‌ای فراگیر برای توسعه‌ سواد الکترونیک شهروندان و آموزش جایگزین‌سازی سفرهای درون ‌شهری از طریق ارتباطات الکترونیک، اشاره کرد.
ورناصری با بیان اینکه باید شناسایی ظرفیت کشورهای همسایه در جذب سوخت تولیدی ایران و سوق ‌دادن نیاز آن‌ها به سمت بازار رسمی از کانال بورس را باید به این اقدامات افزود، اظهار کرد: تنوع‌بخشی به سبد سوختِ بخش حمل‌ونقل با برنامه‌ریزیِ متکی به دانش‌بنیان‌ها و با استناد به برنامه‌های بالادستی، اصلاح روند تولید خودرو در کشور و تبدیل خودروهای پرمصرف به خودروهایی با مصرف بهینه سوخت، از اقدامات دیگر جهت ممانعت از واردات بنزین به شمار می‌آیند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تسریع و تداوم سوخت‌های جایگزین CNG و lPG نکته دیگری است که در این مسیر باید به آن توجه کرد، افزود: البته باید توجه داشته باشیم اکنون در بخش مصرف سوخت بخش حمل ‌و نقل کشور روزانه حدود 24 میلیون مترمکعب مصرف CNG جایگزین مصرف بنزین می‌شود اما بیش از 2500 جایگاه عرضه CNG داریم لذا ظرفیت عرضه روزانه حدود 40 تا 45 میلیون مترمکعب CNG در روز وجود دارد، درصورت استفاده از این ظرفیت خالی و کاهش مصرف می‌توان با ذخیره‌سازی بنزین حتی به جمع کشورهای صادرکننده بنزین ملحق شویم./
پایان پیام


ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

شرایط پلاک گذاری کامیون و کشنده های وارداتی تعیین شد

از تسهیل صادرات هوایی محصولات کشاورزی تا اقدام برای تامین امنیت غذایی

رکوردزنی جدید قیمت سکه/ تجارت ترجیحی با پاکستان فعال شد

افزایش سهمیه پایه ناوگان دیزلی/انتقال آب سد آزاد به خانه های مردم

از اختصاص آفرهای پروازی تا تفکیک وزارت راه و شهرسازی

جزئیاتی از سخت‌ترین پروژه آبرسانی کشور/ کیفیت آب سنندج متحول می‌شود

پیش بینی افزایش قیمت نفت در بازار جهانی

تضمین امنیت غذایی با کشت بهینه خاک/ دلال بازی در بازار تراکتور

دورخیز آمریکا برای نفت 70 دلاری

چین و تایوان، مبدا اصلی واردات پیچ

بیشترین حجم تولید فولاد کشور در بازار داخل

هنر بخشیدن خود

چند دستگاه به درگاه ملی خدمات هوشمند متصل شدند؟

معضل یارانه نقدی

زمانه خود را بشناس

5 ساعت تا «باران برگ»

سوال هایی برای سنجش و افزایش اعتماد مشتری

صحت‏‏‌سنجی ادعای رکوردشکنی مصرف ترافیک داخلی

سقف بهای نفت؛ از خوش‌بینی تا کابوس

نقطه روشن در بازار خاکستری خودرو

معمای «1+2» مذاکرات برجامی

وزن اعتماد در سبد سهام

سفر ابدی آوازه‌خوان توسعه

ماشه حمله به تورم مسکن

دفاع بانک مرکزی از دولت

© - www.fasleqtesad.ir . All Rights Reserved.