توضیحات وزیر صمت در مورد ابهامات واردات خودرو صنعت و معدن

توضیحات وزیر صمت در مورد ابهامات واردات خودرو

  بزرگنمايي:

فصل اقتصاد - وزیر صمت گفت: با توجه به ممنوعیت 4 ساله واردات خودرو، تنظیم آیین نامه واردات باید دقیق انجام می‌شد. در آیین نامه لزوم انتقال فناوری و ارائه خدمات پس از فروش مورد تاکید قرار گرفته است.

رضا فاطمی امین امروز در نشست خبری با بیان اینکه در سال جاری در اکثر محصولات رشد تولید قابل توجه داشته‌ایم که نشاندهنده فعالیت بخش صنعت و معدن و تجارت است، اظهار کرد: در محصولاتی همچون فولاد خام 5.2 درصد، محصولات فولادی 4.9 درصد، آلومینیوم 8.4 درصد، کنسانتره 20 درصد، شیشه جام 7 درصد، ظروف 17 درصد، خودروی سواری (کامل) 250 درصد، پتروشیمی 9 درصد، پلی استر 5 درصد، کفش 31 درصد و تلویزیون 6 درصد رشد داشته‌ایم.
وزیر صمت افزود: البته در تولید محصولاتی مانند کمباین کاهش تولید داشتیم. همچنین در تولید روغن خوراکی و پودر شوینده هم به ترتیب 26 و 7 درصد افت تولید را تجربه کردیم. البته این کاهش تولید به معنای کمبود در بازار نیست.
توضیحات فاطمی امین در مورد ابهامات واردات خودرو
وی در پاسخ به سوالی در مورد واردات خودرو، با بیان اینکه 25 درصد تولید ناخالص داخلی کشور تحت پوشش وزارت صمت است و سهم خودرو از این شاخص 18 دهم درصد است، گفت: واردات خودرو از نظر وزارت صمت بنا به 3 دلیل بلامانع است زیرا یک فضایی در کشور وجود دارد که قصد ایجاد انحصار و حمایت بی حد و حصر از صنعت خودرو داریم پس با باز شدن باب واردات این انحصار و حمایت شکسته می‌شود.
فاطمی امین گفت: از سویی دیگر به دلیل تراز نبودن بازار خودرو، قیمت‌ها در این بازار دو نرخی شده است که قیمت بازار متناسب با دلار تعیین می‌شود و مردم برای حفظ ارزش پول و سرمایه خودرو می‌خرند.
وی افزود: دلیل سوم این بود که در سبد محصولات داخلی خودروی اقتصادی باکیفیت نداریم. پس از مسیر واردات باید فقدان محصولات اقتصادی را جبران کنیم و بعد به سمت داخلی سازی برویم و این نقیصه را حل کنیم.
وزیر صمت با بیان اینکه آیین نامه واردات خودرو بر اساس این سه معیار تنظیم شد، گفت: با توجه به ممنوعیت 4 ساله واردات خودرو، تنظیم آیین نامه واردات بسیار حساس بود و باید دقیق انجام می‌شد. در آیین نامه لزوم انتقال فناوری و ارائه خدمات پس از فروش مورد تاکید قرار گرفته است اما آیا این دو بند منجر به ایجاد محدودیت در واردات می‌شود؟ پاسخ منفی است.
فاطمی امین ادامه داد: از سویی دیگر وقتی به عدم تراز بودن عرضه و تقاضا در بازار اشاره می‌کنیم پس خودروی وارداتی شاید سود و هزینه ناعادلانه‌ای برای واردکننده داشته باشد؛ به عنوان مثال اگر خودروی 400 میلیون تومانی 600 میلیون تومان فروخته شود رانت است. اگر بازار روان بود این اتفاقات نمی‌افتاد اما ما ناگهان قصد باز کردن سد را داریم و اگر هوشمندانه نباشد سیل می‌شود.
وی تصریح کرد: ما گفتیم خودروی خارجی در بورس کالا عرضه شود به شفافیت کمک می‌کند. پس با عرضه در بورس به این اطمینان می‌رسیم که خودرو با چه قیمتی فروخته می‌شود. چه بسا که خودروهایی که در این چند وقت هم در بورس عرضه شد پایین‌تر از نرخ بازار بود.
وزیر صمت اضافه کرد: اگر در بورس بالاتر از قیمت فروخته شد، پول اضافی به خزانه وارد می‌شود. بنابراین سود بازرگانی به صورت پویا تعیین می‌شود تا در این سیاست به درستی عمل کنیم.
فاطمی امین تصریح کرد: آیین نامه واردات خودرو منافع غیرمتعارف و غیرمعقول و رانت را از بین برده است و به نفع کل کشور است‌.
وزیر صمت تاکید کرد: وزارت صمت با هیچ خودروسازی مذاکره‌ای برای واردات نکرده است زیرا ما واردکننده نیستیم و فقط ضوابط فنی و استانداردها را تعیین می‌کنیم.
در مرحله اول زیرمجموعه‌های خودروسازان واگذار می‌شود
وی در مورد توقف عرضه خودرو بورس کالا که در بهار با دستور وزارت صمت انجام شد، گفت: ما به تقویت بورس کالا در 6 ماه گذشته کمک زیادی کردیم، شیشه، فولاد و … در بورس کالا عرضه می‌شوند. ما مخالف شفافیت نیستیم.
فاطمی امین ادامه داد: عرضه‌ای که در بهار قرار بود در بورس کالا انجام شود بدون هماهنگی با ما بود و به همین دلیل با عرضه مخالفت کردیم. ما به هیچ وجه مخالف شفافیت نیستیم.
وی در مورد واگذاری سهام خودروسازان، اظهار کرد: با توجه به اینکه قیمت گذاری تمام شده و فراخوان سرمایه گذاری ارائه شده شرکت‌های زیرمجموعه ایران خودرو و سایپا در مرحله اول واگذار خواهند شد.
وزیر صمت در مورد تعداد خودروهای وارداتی، گفت: قرار بر واردات یک میلیارد یورو خودروی خارجی است که ممکن است بخشی با رمزارز انجام شود. اما بخشی هم به صورت سرمایه گذاری خواهد بود.
وی ادامه داد: در واقع سرمایه گذار به جای دلار و یورو آوردن، خودرو وارد کند و ارز را خارج نکند بلکه در داخل سرمایه گذاری باید کند.
نباید سوءمدیریت تولیدکننده به مصرف کننده منتقل شود
فاطمی امین در مورد قیمت گذاری دستوری خودرو گفت: قیمت گذاری باید منافع تولیدکننده و مصرف کننده را در نظر بگیرد. قرار نیست ناکارآمدی تولیدکننده را به مصرف کننده منتقل کنیم.
وی افزود: به دلیل سومدیریت، هزینه‌های مالی و کاهش تولید گران در می‌آید پس ما به عنوان وزرات صمت که حامی تولیدکننده و مصرف کننده هستیم، قیمت را کنترل می‌کنیم.
وزیر صمت در مورد احتمال ممنوعیت مجدد واردات در سال 1406 تصریح کرد: 5 سال آینده واردات ممنوع نمی‌شود بلکه طبق آیین نامه سرمایه گذاری باید تا 5 سال بماند.
وی در مورد تولید خودروی ایرانی - روسی، گفت: ما وارد این پروژه نمی‌شویم بلکه خود خودروسازان دست به کار خواهند شد.
خبر در حال تکمیل است…



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

خدمات رسانی ناوگان اتوبوسرانی تهران به شرکت کنندگان در اجتماع بزرگ امام رضایی‌ها

جزئیات قیمت گوشت قرمز و ماهی در میادین میوه و تره بار

حمایت غیر تورمی بانک مرکزی از بخش تولید با انتشار اوراق گام در بورس کالا

جزئیات قیمت گوشت گوسفند و گوساله در میادین میوه و تره بار

اعلام آمادگی ایران برای برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و تایلند

سقوط ارزش پوند رکورد زد

حمایت تکنیکالی با کمک حقوقی‌ها بورس را سبز کرد/ بازار سهام در وضعیت ارزنده ‌

از هر 6 آلمانیِ مسن یک نفر در معرض خطر فقر قرار دارد

انتصابات جدید در شهرداری تهران برای افزایش سرعت اجرای کلان پروژه‌ها

کاهش ارزش پوند انگلیس به کمترین میزان تاریخی

کاهش 2.5درصدی تورم پیش‌نگر/ نگاهی به فراز و فرودهای تورم در یک سال اخیر

رویترز: آمریکا با کمبود گاز مواجه است

ایران آمادگی پذیرش سرمایه‌گذاری شرکت‌های ژاپنی‌ را دارد

رویکرد تهاجمی با تولیدکنندگان سوخت‌های فسیلی‌ جهان را با بحران انرژی مواجه می‌کند

افزایش دما در سواحل خزر و اردبیل/ آسمانی صاف در مشهد مقدس

روغن موتور بدون شناسه کالا قاچاق تلقی می‌شود

صادرات تایر به شرط تأمین نیاز داخل آزاد شد

معامله 476 میلیون گواهی سپرده کالایی در بورس کالا

آغاز سال آبی جدید با کسری ذخایر در سدهای تهران

تخصیص یارانه استفاده از خودرو برقی را به‌صرفه می‌کند

تحقق فرمان رییس جمهوری با رشد 50 درصدی تولید در ایران خودرو

ثبت نام 154 هزار نفر در طرح کارورزی/ معافیت بیمه‌ای 11 هزار واحد

فضای مبهم سیاسی و بین‌المللی بازارها را در ابهام فرو برده

منطقه یورو به رکود اقتصادی نزدیک‌تر شد

کاهش 2.5 درصدی تورم پیش‌نگر/ نگاهی به فراز و فرودهای تورم در یک سال اخیر

فصل اقتصاد سایت تخصصی اقتصاد ایران

© - www.fasleqtesad.ir . All Rights Reserved.