شماره 122 نشریه آینده نگر منتشر شد
پیچیدگی مداخله
اقتصادی
بزرگنمايي:
فصل اقتصاد - تازه ترین شماره نشریه آینده نگر، ماهنامه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران منتشر شد.
«خاموشی صنایع» عنوان سرمقاله تازه ترین شماره آینده نگر است. مسعود خوانساری، رییس اتاق بازرگانی تهران در این سرمقاله از لزوم شکل گیری نهاد تنظیم گر در حوزه انرژی ایران نوشته است. قطعی برق صنایع و زیان آن در اقتصاد کشور، هم چنین مشکلات در تامین گاز در ایران از موضوعات مهمی است که رییس اتاق تهران در این سرمقاله به آن پرداخته است.
خوانساری نوشت «طی یک دهه اخیر میزان سرمایه گذاری در صنعت برق کشور از 6.5 میلیارد دلار در سال به 640 میلیون دلار کاهش یافته و این اعداد خود بیانگر حدیث مفصل چالش های این حوزه است و خروجی آن کمبود بیش از 10 هزارمگاواتی برق، خاموشی مقطعی پرتکرار در صنایع و ایجاد محدودیت های ساعت کار برای صنایع و کاهش رشد اقتصادی و زیان های سنگین در حوزه تولید است».
در بخش مربوط به بررسی چالش ها در صنعت گاز می خوانیم «بنابر آمارهای موجود روزانه 47.5 میلیون متر مکعب گاز در کشور هدر می رود، که بخش عمده آن مربوط به گازهای همراه نفت است. اگر قیمت هر متر مکعب گاز را 9 سنت در نظر بگیریم، سالانه حدود 1.5 میلیارد دلار ارزش هدررفت این ذخایر است».
«زیان سازان» عنوان پرونده این شماره در بخش «آینده ما» و درباره وضعیت دو خودروساز بزرگ ایران یعنی ایران خودرو و سایپاست. صنعت خودروی ایران براساس شاخص های کمی در رتبه نوزدهم دنیا ایستاده است. جمع کل تولید 2 خودروساز بزرگ ایران در سال جاری 2 درصد کاهش یافته اما در حوزه تولید کامل در سه ماه نخست امسال 289 درصد رشد ثبت شده است. رضا آریاراد، کارشناس صنعت خودرو، سید محمدرضا دادگستر و محمدحسین شاوردی پژوهشگران سیاستگذاری عمومی درباره راه حل های نجات صنعت خودرو در شرایط کنونی نوشته اند.
«بادبان ها را بکشید» عنوان بخش «روایت» در تازه ترین شماره آینده نگر است. در این پرونده رویارویی کشتی رانی با تحریم ها بررسی شده است. عبدالرضا محبی، معاون توسعه ناوگان کشتی رانی جمهوری اسلامی ایران در گفت وگو با آینده نگر از آغاز فاز نخست احیای کریدور شمال-جنوب با اختصاص 300 دستگاه کانتینر از کشتی رانی ایران خبر داده است. هم چنین محمدرضا مدرس خیابانی، مدیرعامل گروه کشتی رانی در یادداشتی در این پرونده از تقابل صنایع کشتی رانی ایران با تحریم ها نوشته است. به نوشته مدرس خیابانی، گزارش آنکتاد نشان می دهد ایران از نظر ظرفیت حمل بار در رتبه 22 جهان قرار گرفته است و ظرفیت ناوگان کشتی رانی ایران از سه عضو گروه هفت کشور صنعتی یعنی فرانسه، ایتالیا و کانادا بیشتر است.
«در مسیر بیراهه» عنوان بخش «راهبرد» در شماره 122اُم آینده نگر است. در این بخش دخالت دولت در بازار ارز در یادداشت هایی از سهراب دل انگیزان دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه رازی، سیدکمال سیدعلی معاون ارزی اسبق بانک مرکزی، عباس شاکری استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی و یوسف کاووسی کارشناس پولی و بانکی بررسی شده است.
پشت پرده خیریه ها سوژه این شماره از پرونده بخش «توسعه» در تازه ترین شماره آینده نگر است. در این پرونده، مقصود فراستخواه از مسئولیت اجتماعی خیریه ها و شرایط امروز جامعه ایران گفته است. سعید معید فر با اشاره به فروپاشیدگی جامعه ایرانی از مسئولیت اجتماعی و چیستی آن با خبرنگار آینده نگر گفت وگو کرده است. هم چنین محمد کیانوش راد از حلقه گم شده خیریه ها در جامعه ایرانی گفته است. این فعال سیاسی از شرایط سهل تشکیل خیریه ها گفته و اینکه عدم پاسخگویی از چالش های جدی فعالیت این سازمان های مردم نهاد در ایران است. مسئولیت اجتماعی شرکت ها در بخش خصوصی، در گفت وگویی با حسن فروزان فرد، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در همین پرونده بررسی شده است.
«سیری ناپذیر»، عنوان بخش «نگاه» در تازه ترین شماره آینده نگر است. تورم امروز، تورم در عصر پهلوی و در دوره قاجار در این پرونده بررسی شده است.
«اینترنت برای مردم: مبارزه برای آینده دیجیتال» عنوان کتابی است که بخش هایی از آن در بخش کتاب ضمیمه این شماره آینده نگر منتشر شده است.
هم چنین می توانید در بخش های «چشم انداز»، «آینده پژوهی»، «کارآفرین»، «تجربه»، «اکونومیست»، «همسایه ها»، «چهره ها» و «عصر جدید» تازه ترین مقاله ها درباره کارآفرینان خارجی، سیاستمداران رخدادهای اثرگذار در بازارها و تحولات اقتصادی و سیاسی در جهان بخوانید.