عضو کمیسیون صنایع مجلس:
شفاف نبودن تعرفه واردات، عاملی مؤثر برای ورود مافیای جدید به بازار خودرو/ خودروهای وارداتی جزو برندهای معتبر و درجه یک دنیا نیستند گفتگو

شفاف نبودن تعرفه واردات، عاملی مؤثر برای ورود مافیای جدید به بازار خودرو/ خودروهای وارداتی جزو برندهای معتبر و درجه یک دنیا نیستند

  بزرگنمايي:

فصل اقتصاد - عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به ایرادات و ابهامات موجود در آیین‌نامه دولت برای واردات خودرو، گفت: شفاف نبودن تعرفه واردات زمینه را برای ورود مافیای جدید مهیا می‌کند؛ البته خودروهای وارداتی از برندهای معتبر و درجه یک دنیا نخواهند بود بلکه باید در کوچه و خیابان‌های صنعت جهانی، دنبال خودروهای بی‌کیفیت‌تر از خودروهای داخلی برای واردات باشیم در حالی که برخی خودروهای داخلی یک سر و گردن از خودروهای 10هزار دلاری ساخت خودروسازی‌های درجه پایین جهانی بالاتر هستند.

سیدعلی موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به ایرادات و ابهامات موجود در آیین‌نامه دولت برای واردات خودرو، گفت: با توجه به میزان ارز اختصاص یافته (یک میلیارد دلار) برای واردات خودرو و سقف 10 و 20 هزار دلاری بابت خرید هر خودرو، حداکثر 100هزار خودرو می‌توان وارد کرد و با توجه به نیاز یک میلیون خودرو در سال، عدم تأمین این نیاز در 4سال اخیر، انباشت نیاز چند میلیونی خودرویی کشور و همچنین برای از بین بردن این شکاف قیمتی با توجه به نسبت‌های عرضه و تقاضا در بازار خودرو این مقدار واردات نه تنها باعث کاهش قیمت و رقابتی شدن قیمت‌ها نمی‌شود بلکه با در نظر گرفتن تحریم‌های احتمالی و عدم توفیق دولت در این طرح، قیمت‌های دستوری کنترل شده نیز از دست دولت خارج شده و سربه فلک خواهد زد.
عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: براساس مصوبه دولت خودروهای شاسی بلند وارد نمی‌شوند در نتیجه این خودروهای نادر مانند 20 سال قبل لاکچری و خاص خواهند شد و قیمت‌های آن‌ها به صورت هیجانی افزایش خواهد یافت.
نماینده مردم ملکان در مجلس یازدهم، ادامه داد: مسئله مهم دیگر عدم شفافیت تعرفه واردات است که با نامشخص بودن تعرفه‌ها و هزینه‌های تحمیلی که باعث ایجاد نگرانی در سرمایه‌گذاران این بخش شده و میل و رغبت این قشر را به شدت کاهش داده این موضوع زمینه را برای ورود مافیای جدیدی در بازار خودرو رقم خواهد زد.
موسوی یادآور شد: به دلیل مسائلی همچون تحریم و سقف یک میلیارد دلاری در خرید خودروهای 10 و 20 هزار دلاری اختصاص یافته به این آیین‌نامه، خودروهای وارداتی از برندهای معتبر و درجه یک دنیا نخواهند بود، بلکه باید در کوچه و خیابان‌های صنعت جهانی دنبال خودروهای بی‌کیفیت‌تر از خودروهای داخلی برای واردات باشیم. البته باید یادآور شویم که برخی خودروهای داخلی یک سر و گردن از خودروهای 10هزار دلاری ساخت خودروسازی‌های درجه پایین جهانی بالاتر هستند و در واقع ساخت خودمان بوده و از نظر تعدد مدل و حداقل تأمین و تعمیر قطعات مصرفی به صرفه‌تر و کم خرج‌تر هستند.
عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: مسئله دیگر این است که پس از طی مراحل سخت و پیچیده واردات، باید این خودروها از طریق بورس واگذار شوند که این مسئله خود ابهامات زیادی از نظر زیرساخت‌سازی و شفاف‌سازی مرحله واگذاری دارد و بسیار هم زمان‌بر است همچنین یکی از مسائل مهم شرط داشتن خدمات پس از فروش است که ما هم به جد موافق این مسئله هستیم اما شرکت‌های تاپ کلاس جهانی به هیچ عنوان حتی در صورت دور زدن تحریم‌ها و واردات خودروهایشان حاضر نیستند قطعه‌ای را تضمین و همچنین خدمات پس از فروش را به کشورمان ارائه کنند و تنها کشوری که باقی می‌ماند چین است آن هم اکثر کشورهای تراز اول جهانی‌اش دارای سهامداران بزرگ آمریکایی و اروپایی هستند که لزوما تمایلی برای انجام این کار نخواهند داشت.
نماینده مردم ملکان، واردات تکنولوژی از طریق واردات خودرو را یکی دیگر از عوامل اساسی ناپختگی طرح مذکور دانست و گفت: این امر هم اگر به‌طور قطع با توجه به تحریم‌ها میسر شود از طریق شرکت‌های تراز 2 و 3 جهانی همچون هند و چین رخ خواهد داد و از طرفی تنها قدرت مطلق برای استفاده از تکنولوژی‌های وارداتی 2 و 3 خودروساز اصلی کشور آن هم تنها به صورت مونتاژ هستند زیرا اگر وارد کننده خصوصی با این همه شروط و مشکلات بخواهد و بتواند تکنولوژی را وارد کند به طور قطع فراهم کردن و تعامل با کارخانه بزرگی که بتواند خط مونتاژ قطعات جدید، به روز و با کیفیت را به سرانجام برساند و به محصول نهایی که خودرویی با استاندارد و کیفیت جهانی و همچنین قیمت تمام شده پایین منجر شود کاری بسیار شگرف و غیرقابل انجام خواهد بود از این رو نتیجه می‌گیریم این مصوبه تنها منجر به واردات قطعات خودروهای از پیش تعیین شده توسط مافیای خودروسازی خواهد شد تا این 2 و 3 شرکت اصلی، خودروها را به اسم واردات تکنولوژی مانند چند دهه اخیر مونتاژ کرده و وارد بازار کنند./
پایان پیام



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده در تهران

قرارداد طالبان با روسیه برای واردات محصولات نفتی، گاز و گندم

هواشناسی ایران 1401/07/06؛ آغاز مجدد بارش‌ها از فردا در برخی مناطق کشور

رکود اقتصاد جهانی، بازارهای سرمایه را نگران کرده است

سهام دولت در دو شرکت بورسی واگذار می‌شود

قیمت جهانی طلا امروز 1401/07/06

کیفیت هوای تهران در روزجاری

قیمت جهانی نفت امروز 1401/07/06 |برنت 85 دلار و 13 سنت شد

با وابستگی کودکان چه کنیم

دشواری‌های سرمایه‌گذاران ایرانی

دلار نیمایی و بورس

بیم از تجارت، ترس از سیاست

اژدهای زرد؛ برنده‌ بحران انرژی؟

شوک ایتالیایی به اروپا

بسته نجات آزادراه‌ها

کارآفرین سنت­‌شکن

مانع «مرکزی» واردات خودرو

چراغ سبز کدال به بورسی‌ها

وام ملکی یا رانت بانکی؟

گره «پادمان» باز می‌شود؟

کالبدشکافی ناآرامی‌ها

گزارش| زنجیره سازی؛ مدل جدید اقتصادی کردن واحدهای دام و طیور بعد از حذف ارز 4200

رشد اقتصادی منطقه یورو ممکن است به صفر برسد

فراخوان هزاران خودروی هیوندای در استرالیا به دلیل احتمال آتش سوزی

رشد 25 درصدی مصرف سوخت کشور در ایام اربعین

فصل اقتصاد سایت تخصصی اقتصاد ایران

© - www.fasleqtesad.ir . All Rights Reserved.