خودروهای داخلی متهم اصلی مصرف بالای بنزین/ اسقاط فرسوده‌ها چه شد؟ صنعت و معدن

خودروهای داخلی متهم اصلی مصرف بالای بنزین/ اسقاط فرسوده‌ها چه شد؟

  بزرگنمايي:

فصل اقتصاد - اگرچه متولیان همواره از مصرف بالای بنزین انتقاد می‌کنند اما نکته آن است که مصرف بنزین خودروهای داخلی سه برابر استاندارد جهانی بوده و بیش از 10 میلیون خودروی فرسوده نیز در کشور تردد می‌کنند.

یکی از مسائل مهمی که از سنوات قبل همواره مورد انتقاد متولیان دولتی قرار گرفته و در هفته‌های اخیر نیز به شکل‌های مختلف مطرح شده، مصرف بالای بنزین شهروندان ایرانی است.
بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد که دغدغه متولیان در مورد بالا بودن مصرف سوخت صحیح است چراکه در ایران به ازای هر نفر روزانه حدود 0.95 لیتر بنزین و حدود 0.88 لیتر گازوئیل مصرف می‌شود؛ این گزاره به معنای این است که مصرف روزانه بنزین و گازوئیل در ایران به ازای هر نفر تقریباً 2 برابر متوسط جهانی است که در 30 سال گذشته 265 درصد رشد کرده است.
نکته مهم در خصوص این موضوع که مورد غفلت اغلب متولیان دولتی قرار گرفته، علت بالا بودن مصرف سوخت است.
مصرف بنزین خودروهای ایرانی 3 برابر استاندارد جهانی
علت نخست که باید به آن اشاره کرد پرمصرف بودن خودروهای تولید ایران است؛ متأسفانه اگرچه دولت‌های مختلف بر ایجاد تحول در صنعت خودروسازی و بهبود فرایند تولید تاکید کرده‌اند اما این وعده‌ها روی کاغذ ماند و با تشدید تحریم‌ها و دسترسی سخت‌تر به تکنولوژی روز دنیا، مشکلات در مصرف سوخت چالشی تر از قبل شد.
بررسی‌ها حاکی از آن است که خودروهای داخلی در هر 100 کیلومتر 10 تا 12 لیتر بنزین مصرف می‌کنند که این عدد در دنیا 4 لیتر در هر 100 کیلومتر است؛ بنابراین اگر گفته می‌شود که مصرف بنزین در کشورهای خارجی همچون ترکیه، آلمان و فرانسه رشد منفی داشته است، ناشی از این است که خودروهای خارجی مصرف بنزین پایینی دارند در حالی که مصرف بنزین خودروهای داخلی تقریباً 3 برابر مصرف استاندارد جهانی است.
فرسوده‌ها 14.3 درصد مصرف بنزین بیشتری نسبت به غیرفرسوده ها دارند
علت دوم بالا بودن مصرف بنزین که متأسفانه طی سال‌های اخیر به حاشیه رانده شده، اسقاط خودروهای فرسوده است؛ گزارش‌ها نشان می‌دهد که هر یک از خودروهای فرسوده نسبت به یک خودروی غیرفرسوده 14.3 درصد مصرف بنزین بیشتری دارد. بنابراین اسقاط هر خودروی فرسوده در شرایط فعلی سبب کاهش مصرف 2000 لیتر بنزین در سال می‌شود.
نکته قابل توجه آنکه بر اساس گزارش حسابرسی زیست‌محیطی نحوه اجرای قانون هوای پاک دیوان محاسبات کشور، 10.429.553 و سیله نقلیه در مرز فرسودگی در کشور (سواری دولتی: 7.663، سواری شخصی: 650.092، تاکسی: 131.899، وانت :517.721، اتوبوس درون‌شهری :9.487، مینی‌بوس: 65.606، کشنده: 44.891، کامیون: 189.649، کامیونت :15.609، موتورسیکلت: 8.782.256) وجود دارد که بیانگر اهمیت و ضرورت اقدام عاجل در این حوزه است.
به گزارش مهر، با توجه به مسائل مزبور اگر دولت به دنبال کاهش مصرف سوخت در کشور است، اصلی‌ترین راهکار افزایش کیفیت تولید خودروهای بنزینی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده است.



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

روایت فائو از کاهش شاخص قیمت مواد غذایی برای ششمین ماه متوالی

مروری بر ابهامات تحمیل شده بر بازار سرمایه

اعلام آمادگی ایران برای صادرات لبنیات به روسیه

افزایش 45 درصدی تجارت ایران با کشورهای حاشیه خزر

شرکت‌های ایرانی آماده تأمین لبنیات و محصولات کشاورزی فروشگاه‌های زنجیره‌ای روسیه

تقویت صادرات فرش دستباف و حمایت از قالیبافان

جزئیات برنامه توسعه دو میدان مشترک نفتی آزادگان و یادآوران

سهام کدام شرکت‌ها به عنوان سهام عدالت واگذار می‌شود/ جدیدترین قیمت سهام عدالت

مهلت ثبت شناسه لوازم‌یدکی خودرو امروز پایان می‌یابد

ادامه افزایش قیمت نفت پس از تصمیم اوپک پلاس

واکاوی خلاءهای دیپلماسی اقتصادی کشور/ عضویت ایران در سازمان شانگهای برای آمریکا خطرناک است

مهلت تکمیل مدارک برای واردکننده‌های خودرو تمدید شد

پشت پرده ایجاد تورم در اقتصاد ایران/ نسخه شفابخش ضد تورمی چگونه نوشته می‌شود

جلسه شورای عالی مسکن 16 مهر برگزار می‌شود

اعلام اسامی شرکت‌های واجد شرایط واردات خودرو تا پایان مهر

تخصیص سیمان رایگان وکمک به تامین لوازم خانگی برای زلزله‌زدگان خوی

بیشترین حجم فولاد تولیدی کشور صرف مصارف داخلی می‌شود

جابجایی پپسی با تسلا

ورود زعفران نو به بازار از 15 روز دیگر/ وضعیت تولید امسال خوب است

اعزام هنرآموزان ایرانی به مسابقات جهانی مهارت

دامپزشکان عضو سازمان نظام دامپزشکی بیمه تأمین‌اجتماعی می شوند

تأکید کشورهای حاشیه دریای خزر برای انجام مبادلات تجاری با پول‌های ملی

پیش‌بینی واگرایی در شاخص کل و هم‌وزن بورس/ جذابیت بازار سهام برای سرمایه‌گذاران بلندمدت

تحریم‌ها تنها دلیل تورم موجود نیست

تویوتا فروش خودرو الکتریکی را از سر گرفت

فصل اقتصاد سایت تخصصی اقتصاد ایران

© - www.fasleqtesad.ir . All Rights Reserved.