جزییات برنامه دولت برای بافت فرسوده/ سالانه 270 محله احیا می‌شود راه و شهرسازی

جزییات برنامه دولت برای بافت فرسوده/ سالانه 270 محله احیا می‌شود

  بزرگنمايي:

فصل اقتصاد - وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه هدف دولت ارتقای سطح کیفیت مسکن است، گفت: نگرش جدید ما حفظ ساکنین واحیای بافت های فرسوده است.

به گزارش فصل اقتصاد به نقل از صداوسیما، عباس آخوندی در برنامه تیتر امشب سیما گفت: در سی سال گذشته ساخت مسکن بیشتر در حاشیه شهرها صورت گرفته و بافت شهر و بافت تاریخی شهرها فراموش شده آنچه که مهم و برای ما ارزشمند است بافت تاریخی شهرهاست.
وی گفت : نگرش جدید ما حفظ بافت و ساکنین و احیای بافت های فرسوده است. این بافت ها هنوز هم زنده اما درحال فرسایش و فرسودگی هستند، جمعیت این بافت ها مهاجرت کرده اند و مشکلاتی را بوجود آورده است که هدف ما ارتقای کیفیت و برگشت زندگی به بافت های فرسوده است.
آخوندی افزود: هر بافتی خصوصیات خود را دارد. به عنوان نمونه، سیروس مرکز شهر تهران است. بازار تهران در این منطقه است و بیشتر محله های قدیمی تهران در این منطقه واقع شده است که به دلیل گسترش در پیرامون شهر به صورت بیقوله درآمده و وضعیت نابهنجاری دارد. در سال های گذشته تراکم های بیهوده ای داده شد که بهبود فرسوده نیست بلکه فرسوده سازی است بنابراین باید به سمت ساخت و سازهای کم تراکم برویم چون اصل کار ما کیفیت زندگی است.
وزیر راه و شهرسازی گفت : این طرح نشان می دهد که چه رویکردهای مختلفی می توانیم نسبت به ساخت بافت فرسوده داشته باشیم.
وی ادامه داد: در دهه 80 و اوایل دهه 90 ساختمان های هشت طبقه ساخته شد و در منطقه ده هزار متری تراکم 214 واحد تراکم بسیار بالایی ساخته شد اما در منطقه ای که امروز کلنگ ساخت بافت جدید داده شد قصد ما این است که در ده هزار متری صدهزار واحد ساخته شود و به دنبال این هستیم که تراکم کمتری داشته باشیم تا به سمت ارتقای سطح کیفیت زندگی پیش برویم ؛ در این طرح پیش بینی شده است که همه واحدها دارای حیاط باشند.
وی گفت: جمعیت پذیری شهر تهران حدود 10 و 8 دهم میلیون نفر است و جمعیت فعلی شهر تهران 8 و 7 دهم میلیون نفر است که بزرگترین مسئله در تهران بدون طراحی کارکردن و عدم استفاده از امکانات و ظرفیت هاست.
وزیر افزود: سیروس قلب تهران است که در حال حاضر آشفته و بهم ریخته است. پروژه جدید با تراکم 120 درصد قرار است ساخته شود. سعی ما این است که فضاهای عمومی مثل درمانگاه، مدرسه، حسینیه و تاسیسات زیربنایی مثل شبکه آب و برق ... را درست کنیم و وقتی منطقه منزلت اجتماعی پیدا کرد تمام واحد ها با کمک مردم ساخته می شود.
آخوندی در ادامه گفت: احیای حیات و زندگی در نقشه جدید معماری بافت های فرسوده در تهران از اهداف ماست. پروژه صد واحدی در منطقه سیروس قرار است دوساله اجرا شود.
او افزود: در ایران متاسفانه به دلیل فراموش کردن بافت های فرسوده در 543 شهر بافت های میانه و ارزشمند رو به خرابی است چون به جای توجه به بافت شهر به حاشیه ها توجه شده است.
آخوندی گفت: ساخت 1334 محله در برنامه ششم با هدف برگشت منزلت به محله های قدیمی پیش بینی شده است که میانگین سالانه 270 محله قرار است احیا شود.
او گفت: هدف این است که در روش اجرای ساخت بافت های فرسوده، اراضی داخل شهر پشتوانه کار ما قرار گیرد و پروژه ها با همت و همکاری مردم تکمیل و ساخته شود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: ما با خرید ملک و خارج کردن مردم از محلات مخالفیم و سعی بر این است که محله و فضاهای عمومی احیا شود. در مسکن مهر پروژه عمرانی واجرایی است که در مناطق بیرون شهر ساخته شده اما احیای بافت های فرسوده یک پروژه اجتماعی است البته جلب اعتماد مردم نیز در این راه بسیار مهم است.
او در ادامه افزود: در ایران 2700 محله ناکارآمد داریم که 19 میلیون نفر در این محلات زندگی می کنند بنابراین ما نمی توانیم این محلات را ویران کنیم بلکه هدف اصلی احیای بافت برای مردم ساکن در همین محلات فرسوده شهری است.
آخوندی گفت: در برنامه اول هدف این است که سالی 100 هزار واحد تسهیلات بدهیم مردم می توانند با پس انداز خود سالی دو برابر سپرده اصلی، سال دوم چهاربرابر و سال سوم شش برابر سپرده با سود 8 درصد وام و تسهیلات بگیرند، این درواقع برنامه ای تضمین شده است که تضمین آن نیز سپرده مردم است و فعلا برای طبقه متوسط جامعه درنظر گرفته شده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت : باز پرداخت این تسهیلات 12 ساله است اگر دو نفر (زوج) حساب پس انداز داشته باشند می توانند تا سطح 160 میلیون تومان تسهیلات بگیرندو قدرت خرید تا 240 میلیون تومان افزایش می یابد. خدمات زیربنایی و نوسازی محله ها در این طرح وظیفه دولت است اما ساخت واحدهای مسکونی با مشارکت مردم و انبوه سازان انجام خواهد شد.
او افزود: هدف دولت این است که به ارتقای سطح کیفیت در محله های فرسوده و ناکارآمد بسته به نیاز محلات کمک کند. در حال حاضر نیز خدمات انجام می شود اما پراکنده است که دولت به فکر منسجم کردن خدمات است.
آخوندی درباره ارکان برنامه های بازآفرینی شهری گفت: افراد در محلات با تشکیل تعاونی ها و یا توسعه گر با واسطه شدن بین مردم و بانک می تواند به طراحی بافت ها و گرفتن تسهیلات کمک کند.
دولت در خدمات زیربنایی و روبنایی کمک و در نمونه های اول مثل صد واحد محله سیروس ورود خواهد کرد اما در طرح های بعدی با ورود توسعه گر یا انبوه سازان و تعاونی ها می توان به توسعه شهری کمک کرد.
او افزود: صدا و سیما در این راه نقش مهمی می تواند ایفا کند و ما می توانیم با کمک رسانه ملی نمونه های موفق را به مردم معرفی کنیم تا مردم از تجربیات بخش ها و شهرهای مختلف در این راه استفاده کنند. خیلی مهم است که صدا و سیما در راستای نشان دادن نمونه های موفق و معماری های درست به ما در احیای بافت های فرسوده کمک کند.
آخوندی در ادامه درباره آیین نامه کنترل ساختمان گفت: فروردین ماه گذشته این آیین نامه ارائه شد و به جلسات دولت رفته است و منتظر تصویب آن هستیم.
در این آیین نامه نکاتی مورد توجه است:
1- مالک باید خودش مهندس ساختمان را انتخاب کند.
2- اگر مالک مهندس را انتخاب کرد باید کلیه اختیارات را به مهندس بدهد تا راهکارهای درست ارائه شود
3- ساختمان باید حتما بیمه شود و مهندس باید کار را برای مالک بیمه کند تا کارآیی بهتری داشته باشد.
او در ادامه درباره لایحه نظام مهندسی هم گفت: این لایحه تقدیم هیئت وزیران شده تا کم و کاستی ها برطرف شود.
وزیر راه و شهرسازی درادامه درباره نوسازی ناوگان جاده ای گفت: 450 هزار کامیون داریم که در جاده ها تردد می کنند. از این 450 هزار کامیون حدود 127 هزار عمر بالای 45 سال دارند که این عمر بالا مصرف گازوئیل را بالا می برد، آلودگی زیادی ایجادی می کنند و حرکت این کامیون های فرسوده در جاده نیز مخاطراتی ایجاد می کند.
او افزود: تاکنون شانزده هزار و 500 قرارداد برای تعویض کامیون های فرسوده بسته شده است البته این کار به استقبال از سوی کامیون داران نیز بستگی دارد تا دولت این کار را هرچه سریعتر توسعه دهد.
او در ادامه درباره شبکه ریلی نیز گفت: برای 20 هزار واگن باری قرارداد خوبی بسته ایم که بخش اعظم واگن های باری در داخل کشور ساخته می شود. برای 1000 واگن مسافری جدید نیز با روس ها قرارداد سه میلیارد یورویی بسته ایم.
اتفاق بسیار بزرگی در صنعت حمل و نقل ایران در حال انجام است که در ده سال آینده شبکه ریلی ایران را متحول خواهد ساخت. تمام شبکه های استانی نیز به شبکه ریلی متصل می شود.
در نوسازی ناوگان هوایی نیز 11 هواپیمای جدید در سال میلادی گذشته (2017) وارد ایران شده است. هدف این است که شهرهای دور و کوچک کشور نیز با ساخت فرودگاه کوچک بتوانند از این خدمات استفاده کنند بنابراین 20 هواپیمای کوچک وارد خواهد شد. صد و هشتاد هواپیمای بزرگ نیز به کشور وارد خواهد شد.


ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

هراس از تکرار حباب دات‌کام در بازار سهام آمریکا

الگوریتم مجریان ذی‌صلاح ساختمان‌ها هفته آینده ابلاغ می‌شود

نرخ سود اوراق گواهی سپرده خاص چگونه محاسبه می شود؟

اطلاعیه سامانه یکپارچه خودروها ویژه نوبت‌دارهای زمستان؛ متقاضیان ٣ روز برای جایگزینی فرصت دارند

ورودی آب رودخانه‌های اصلی به دریاچه ارومیه 3 برابر شد

سقف منابع تحقق پذیر در بودجه 1403 رعایت شد

افت 78.2 درصدی بارش‌ها در کرمان/ بارش‌ها در کشور 37.9 درصد کم شد

سیاست‌های حمایتی در تنظیم بازار پیاز/ مازاد پیاز صادر می‌شود

مصرف گاز کشور به 650 میلیون متر مکعب می‌رسد/ لزوم مصرف بهینه طی روزهای آتی

پیش‌بینی افزایش 100 میلیون مترمکعبی مصرف گاز در بخش خانگی و تجاری

برای دریافت سود و اصل سهام عدالت؛ وراث متوفیان تا ١٠ اسفند ماه فرصت دارند

برای دریافت سود و اصل سهام عدالت؛ وراث تا ١٠ اسفند ماه فرصت دارند

سازمان مالیاتی: رسید دستگاه‌های کارتخوان فقط تا سال 1404 معتبر است

هواشناسی ایران 1402/12/06؛ بارش برف و باران در سراسر کشور/ هشدار نارنجی هواشناسی به کشاورزان

انجام پروازهای فرودگاه امام با وجود بارش برف

عقب‌ماندگی شدید پروژه‌های نهضت ملی مسکن پردیس/ پیشرفت 58 درصدی پس از 4 سال

وضعیت راه‌های کشور؛ بارش برف و باران در جاده‌های 24 استان

ایران‌ایر 34 فروند هواپیما دارد

جاده چالوس یکطرفه شد/ بارش برف و باران در جاده‌های 29 استان

تحلیل | اشکال مبنایی «خلق پول» توسط افراد یا نهادهای خصوصی

جزئیات میانگین حقوق کارکنان دولت/ کارمندان در 1401 چقدر حقوق گرفتند؟

روش انتقال سریع و رایگان سود و اصل سهام عدالت متوفیان به وراث

وضعیت هوای تهران 1402/12/06؛ تنفس هوای قابل قبول در روز برفی

شارژ مرحله سوم طرح ملّی «یسنا» انجام شد

بلاتکلیفی دو هزار متقاضی مجوز از وزارت میراث فرهنگی

© - www.fasleqtesad.ir . All Rights Reserved.