بزرگنمايي:
فصل اقتصاد - از هر نظری که بررسی شود، سال 2017 ایمنترین سال برای پرواز بود و برای نخستین بار در حدود هفت دهه اخیر از زمانی که نخستین پرواز مسافربری تجاری انجام شد، هیچ مسافری جانش را در سقوط هواپیما از دست نداد.
طبق اعلام یک شرکت مشاوره هلندی و یک گروه ایمنی هواپیمایی، هواپیماهای مسافربری تجاری در سال میلادی گذشته هیچ تلفات انسانی بر اثر سوانح نداشتند که سال 2017 را ایمنترین سال در تاریخ پروازهای مسافربری تجاری ساخت.
سوانح ایرلاینها از سال 1992 به طور مستمر روال کاهشی داشته است. در یک ربع قرن اخیر فناوری، هواپیماها و موتورهای هواپیمای جدیدی به بازار آمدهاند و تغییرات در آموزش خلبان و مقررات جهانی، کاهش قابل توجه سوانح شرکتهای هواپیمایی را در پی داشته است.
شمار سوانح در حالی افت چشمگیر پیدا کرد که تعداد سفرهای هوایی افزایش قابل توجهی پیدا کرده است. طبق اعلام سازمان بینالمللی هوانوردی، حدود 3.7 میلیارد نفر در سال 2016 پرواز کردند که نسبت به 25 سال گذشته، بیش از سه برابر افزایش داشت.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در حساب توییتری خود با ارسال پیامی با این مضمون که "از زمان روی کار آمدنم درباره هواپیمایی تجاری بسیار سختگیر بودهام"، تلاش کرد سهمی در این موفقیت را به نام خود کند.
اما رئیس جمهور آمریکا به سیاست بخصوصی در دوران ریاست جمهوری خود اشاره نکرد. با اینهمه دولت آمریکا در اکتبر تدابیر بازرسی جدیدی را برای پروازهایی که به مقصد این کشور انجام میشود، به اجرا گذاشت. وزارت امنیت داخلی آمریکا پیش از آن به 9 شرکت هواپیمایی دستور داده بود حمل دستگاههای الکترونیکی بزرگتر از یک تلفن همراه را در داخل هواپیما ممنوع کنند.
منابع هواپیمایی متعددی به NBC نیوز گفتند ایمنی پرواز بالاتر، نتیجه دههها کار رگولاتورها است. این منابع هواپیمایی همچنین به تلاش شرکتهای هواپیمایی و سازندگان هواپیما برای کاهش سوانح اشاره کردند.
شرکت مشاوره هواپیمایی هلندی To70 و گروه "شبکه ایمنی هواپیمایی" هر دو اعلام کردهاند در سال 2017 هیچ مورد تلفات مسافران پروازهای تجاری وجود نداشته و 2017 ایمنترین سال تاکنون برای سفرهای هوایی تجاری بوده است.
بنابر برآورد شرکت To70، نرخ سوانح مرگبار برای پروازهای مسافربری بزرگ 0.06 در هر یک میلیون پرواز یا یک سانحه تلفات برای هر 16 میلیون پرواز بوده است. گروه "شبکه ایمنی هواپیمایی" نیز اعلام کرد در سال 2017 هیچ تلفاتی در پروازهای جت مسافربری تجاری وجود نداشته اما 10 سانحه هواپیمایی مرگبار به مرگ 44 سرنشین و مرگ 35 نفر در زمین منجر شد که شامل هواپیماهای باری و هواپیمای توربو تراپ مسافری بوده است.
این آمار شامل 12 کشته در 31 دسامبر میشود که طی آن هواپیمای نیچر ایر سسنا چند دقیقه پس از اوج گرفتن در یک منطقه کوهستانی در کاستاریکا سقوط کرد.
در مقایسه، 16 سانحه و 303 کشته در سال 2016 در میان شرکتهای هواپیمایی وجود داشت.
مرگبارترین سانحه سال گذشته در ژانویه روی داد که یک هواپیمای باری ترکیه زمانی که تلاش داشت با وجود مه شدید در یک فرودگاه در قرقیزستان فرود آید، در روستایی نزدیک فرودگاه سقوط کرد و 35 نفر در روی زمین و همه چهار سرنشین آن کشته شدند.
طبق اعلام "شبکه ایمنی هواپیمایی"، سال 2017 از نظر شمار سوانح مرگبار و همچنین از نظر تلفات ایمنترین سال بود. طی دو دهه گذشته تلفات هواپیمایی در سراسر جهان به طور مستمر کاهش داشته است و در سال 2005، 1015 کشته در پروازهای مسافربری تجاری در سراسر جهان وجود داشت.
آمریکا آخرین بار در فوریه سال 2009 یک سانحه جت مسافربری مرگبار داشت که طی آن پرواز 3407 کلگان ایر فلایت از باند در کلارنس سنتر نیویورک منحرف شد و 49 نفر سرنشین و یک نفر در زمین کشته شدند.
تعداد 412 نفر در سال 2016 در سوانح هواپیمایی در آمریکا کشته شدند که تقریبا همه آنها سوانح هواپیمایی بودند و هیچ یک شرکتهای هواپیمایی مسافربری تجاری نبودند.
آخرین سانحه هواپیمایی مسافربری مرگبار در جهان در نوامبر سال 2016 نزدیک مدلین کلمبیا روی داد و آخرین سانحه هواپیمایی مسافربری تجاری در اکتبر سال 2015 در مصر روی داد که بیش از 100 کشته بر جای گذاشت.
انتهای پیام