عثمانی در یادداشتی مطرح کرد:
راهکارهای چهارگانه تامین تراز بودجه دولت بدون فشار بر ملت/ واگذاری فعالیت‌های غیرحاکمیتی گفتگو

راهکارهای چهارگانه تامین تراز بودجه دولت بدون فشار بر ملت/ واگذاری فعالیت‌های غیرحاکمیتی

  بزرگنمايي:

فصل اقتصاد - نماینده مردم بوکان در مجلس در یادداشتی راهکارهای چهارگانه تامین تراز بودجه دولت بدون فشار بر ملت را تبیین کرد.

به گزارش فصل اقتصاد ، محمدقسیم عثمانی در یادداشتی راهکارهاى تراز بودجه دولت بدون فشار بر ملت، را تبیین کرد. متن این یادداشت به شرح زیر است:
شرایط اقتصادی کشور، به گونه ای است که هم دولت و هم مردم در تامین منابع مالی جهت انجام هزینه های جاری و سرمایه ای خود با مشکل مواجه هستند و هر دو در فکر مهار آنند اما مهار فشار اقتصادی دولت، به مراتب سهل تر است چرا که انتقال این فشار از دوش دولت، با افزایش قیمت آن دسته از کالاها و خدمات که عرضه آن توسط دولت انجام می شود، امکان پذیر است که مکانیزم قانونی این کار، قانون بودجه سالانه کشور است. مجلس شورای اسلامی هر چند به صورت مستقیم قیمت کالاها و خدمات دولت را تعیین نمی کند اما از آنجایی که باید جمع درآمدهای دولت را تصویب نماید، قیمت ها به صورت تلویحی مورد تأیید و تصویب نمایندگان ملت قرار می گیرد. در شرایط فعلی، مجلس می بایست هم ملاحظات کارشناسی و اقتصادی را در نظر بگیرد و هم توان تحمل جامعه و ملاحظات اجتماعی و سیاسی را لحاظ کند.
حال که معیشت و اقتصاد خانوارها با مشکلات جدی مواجه است و معضلاتی همچون فقدان نقدینگی، رکود تورمی، بیکاری مزمن و رکود حاد در بازار املاک بر شانه های مردم سنگینی می کند و اگر قبلاً این فشارها صرفاً متوجه بخش ضعیف و آسیب پذیر جامعه بود، اکنون لایه های متوسط جامعه نیز با آن دست و پنجه نرم مى کند و تنگنای اقتصادی در حال گسترش و نفوذ به سایر لایه هاست، دقت و همراهی دولت و مجلس در بودجه سال آتی، ضرورت بیشتری یافته است و در صورت عدم توجه کافی، این فشار تشدید و به لایه های بالاتر جامعه نیز سرایت خواهد کرد.
افزایش قیمت کالاها و خدمات در شرایط فعلی، هر چند ممکن است از لحاظ علمی و کارشناسی قابل توجیه باشد و از محل منابع حاصل از آن، می توان برای ایجاد اشتغال و سایر موضوعات کشور برنامه ریزی نمود، اما شرایط عمومی جامعه به گونه ای نیست که توان تحمل فشار اقتصادی بیشتر را داشته باشد. در شرایط موجود، مردم از فرط فشار اقتصادی و معیشتی، دچار فشار روحی و روانی هستند و عصبی بودن جامعه کاملا مشهود و ملموس است و لازم است دولت با برنامه ریزی درست و ابتکار عمل، از فشار اقتصادی بر مردم بکاهد تا هم مردم به رفاه نسبی بالاتری دست یابند و هم شرایط برای سواستفاده دشمن فراهم نیاید.
گران کردن نرخ فروش حاملهای انرژی و نرخ صدور شناسنامه و عوارض خروج از کشور و امثال آن، نه به هنر مدیریت نیازمند است و نه به دانش و تجربه مدیریت! این شیوه تامین مالی، شیوه دمده ایست که استفاده از آن مدتهاست در فرایند تأمین مالی دولتها برای تحقق حکمرانی، منسوخ شده است. هنر مدیریت اجرایی کشور در این است که بتواند از طرق چهارگانه ذیل تراز مالی بودجه سالانه را بدون فشار بر مردم تأمین و فراهم نماید:
1- استفاده از تکنیک های تامین مالی و منابع مالی ارزان قیمت داخلی و خارجی برای کاهش میانگین موزون هزینه سرمایه.
2- افزایش درآمدهای غیر نفتی از کانالهایی که قبلاً شناسایی نشده و در سبد درآمدی فعلی دولت وجود ندارند.
3- حذف فعالیت های فاقد ارزش افزوده و یا واگذاری فعالیت های غیر حاکمیتی به منظور کاهش هزینه های دولت و ایجاد اشتغال در بخش غیر دولتی.
4- افزایش کارایی، اثربخشی و صرفه اقتصادی در مورد فعالیت های باقیمانده دولت با هدف گذاری مشخص.
باید عزم مشترک دولت و مجلس، تحقق موارد چهارگانه فوق در جهت حل مشکل مالی دولت و کاهش فشار اقتصادی بر مردم باشد. ایجاد اشتغال برای جوانان، بستر سازی برای تولید و صادرات، ایجاد رونق اقتصادی، به حرکت درآوردن پروژه های نیمه کاره دولت از طریق واگذاری آنها به بخش غیردولتی و یا تأمین مالی آنها و نیز تزریق نقدینگی به شهرداریها و دهیاری ها در بودجه سال آتی باید در اولویت قرار گیرد و از این ابزار در جهت حل مشکلات جاری کشور همسو با برنامه ششم توسعه استفاده نمود.
نکته قابل توجه اینکه مجلس نباید نسبت به حل مشکلات و محدودیت هاى دولت در ایجاد تراز منطقى در بودجه، بى تفاوت باشد بلکه باید مشکل مالى دولت را نیز به شکل منطقى حل کند تا دولت بتواند به مأموریت هاى خطیر خود، عمل نماید که راه های کمک به دولت استفاده از چهار راهکار فوق الذکر است. بدین منظور نمایندگان باید از یکسو راه های جدید کسب درآمد را به دولت معرفی نمایند و از سوی دیگر باید مسیر افزایش بهره وری و ایجاد انقباض در هزینه های جاری دولت و تحدید هزینه های غیر ضرور آن و نیز حذف مآموریت هایی که به هیچ وجه وظیفه دولت نیست، را در دستور کار قرار دهند که برای تحقق چنین موضوعاتی نیاز به طرحی نو و علمی است که برای بهبود شرایط، ناگزیر از به کارگیری آنها هستیم و تحقق این موارد مستلزم همکاری و همسویی دولت و مجلس است که امید می رود این دو قوه بتوانند با تشریک مساعی و هم افزایی، این مأموریت مهم را به انجام رسانند.
محمد قسیم عثمانی
نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی./
پایان پیام


ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

شیکاگو از شرکت‌های بزرگ نفتی شکایت کرد

سود 250 میلیارد دلاری غول‌های نفتی غربی از جنگ اوکراین

قیمت نفت رو به افزایش گذاشت

سالانه 6 میلیون بشکه در روز تولید جهانی نفت از بین می‌رود

افزایش 20 تا 40 درصدی کارت‌های سوخت جایگاه‌ها در ایام نوروز

کسب در آمد ارزی برای ایرانی ها

خلف وعده سازمان بوستان‌های شهرداری تهران برای توزیع نهال رایگان در منازل!

چین کار دست اقتصاد کره جنوبی داد

خوش‌بینی از اقتصاد ژاپن رخت بربست

عقب نشینی بانک‌های اماراتی از تعامل با روسیه از ترس تحریم‌ها

قیمت جهانی طلا امروز 1402/12/02

بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نفت ایران با دانش‌بنیان‌ها 2 تفاهم‌نامه امضا کرد

شرکت ملی نفت باید تجاری اداره شود/ برای پاسخگویی، لازم است تا اختیارات کافی داشته باشیم

جهش اقتصادی بدون جهش در صنایع نفت و گاز ممکن نیست/ دولت سیزدهم منتظر برجام نماند

تولید روزانه 4.5 میلیون بشکه نفت خام و میعانات ایران در ماه نخست 2024

محدودیت‌های حقوقی مانع تحقق رشد اقتصادی در صنعت نفت است

لزوم حمایت حقوقی مؤثر دولت از مدیران شرکت‌های نفتی

اختصاصی تسنیم/ رشد اقتصادی پاییز 5.1 درصد شد؛ نفت و گاز در صدر

بلیت پروازهای ایران ایر یک ریال بیشتر از مصوب نیست

استفاده از فیلترشکن ممنوع شد؟

موفقیت کانادا در کاهش تورم

سقوط قیمت دلار جهانی

سقوط 80 درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در دومین اقتصاد بزرگ جهان

بار هوش مصنوعی توسط 5G سبک‌تر می‌شود!

انتشار اوراق سپرده 30 درصدی باید ادامه یابد/ باید جلوی تشدید ناترازی نظام بانکی گرفته شود

© - www.fasleqtesad.ir . All Rights Reserved.