بزرگنمايي:
فصل اقتصاد - با بسته شدن تمام کانالهای انتقال ارز به چین، واردات انواع تایر از این کشور متوقف شده است .
به گزارش فصل اقتصاد،با بسته شدن تمام کانالهای انتقال ارز به چین، واردات انواع تایر از این کشور متوقف شده است .به گزارش روزنامه «دنیایخودرو» پس از اعلام عدم همکاری بانکهای چینی با تجار ایرانی بهویژه کونلونبانک چین، بسیاری از تجار با هماهنگی بانکمرکزی و بانکهای عامل در کشور اقدام به دریافت ارز و انتقال آن از طریق صرافیها به کشورهای تولیدکننده تایر کردند.
اما متاسفانه بهرغم گذشت نزدیک به دو ماه از انتقال ارز از طریق صرافیهای طرف قرارداد با بانکهای داخلی، مبالغ مذکور به دست کارخانههای خارجی بهویژه تایرسازان چینی نرسیده است. بهگفته منابع آگاه، هیچ یک از حوالههای ارزی ارسال شده توسط صرافیها در اسفندماه سال گذشته هنوز مسیر تهران- پکن را طی نکردهاند و به همین دلیل تایرسازان چینی حاضر به تحویل کالا به شرکای ایرانی خود در تهران نیستند. برهمین اساس واردات انواع تایرهای سواری، باری-اتوبوسی و راهسازی و ... از کشورهای خارجی بهویژه چین متوقف شده و تجار ایرانی در دوراهی دریافت پولهای خود یا انتظار برای بازگشایی مسیر انتقال ارز بین ایران و چین قرارگرفتهاند. بهگفته منابع آگاه، بعضی کارخانههای چینی از دریافت ارزی که توسط برخی کارگزاران طرف قرارداد با صرافیهای ایرانی به کشورشان رسیده است، امتناع میکنند و عامل اصلی مسدود شدن این کانال مالی کارخانههای چینی هستند. بررسی های خبرنگار روزنامه «دنیایخودرو» از بازار نیز حکایت از کند شدن روند معاملات تایر در بازار دارد. اتفاقی که بیارتباط با کاهش ذخیره تایرهای وارداتی باری-اتوبوسی و حتی تایرهای سواری تولید داخل نیست. درحالحاضر با توقف واردات تایرهای باری-اتوبوسی از چین بخش عمدهای از نیاز بازار قابلتامین نیست.
از سوی دیگر تامین مواد اولیه توسط تولیدکنندگان تایر نیز ادامه فعالیت خطوط تولید را به چالش کشیده است و بهنظر میرسد کارخانههای تایرسازی مجبور باشند با هدف روشن نگهداشتن خطوط تولیدشان از حجم تولید روزانه خود بکاهند. در این شرایط باید منتظر بازگشایی مسیر جدیدی برای انتقال ارز به کشورهای فروشنده تایر و مواد اولیه بود تا در ماههای آینده، چالش سال گذشته بازار تایرهای باری- اتوبوسی برای کشور تکرار نشود.