عوامل موثر در موفقیت برند «مک دونالد» تبلیغات

عوامل موثر در موفقیت برند «مک دونالد»

  بزرگنمايي:

فصل اقتصاد - وب‌سایت آی بازاریابی - صبا روفه‌گرحق: برند مک دونالد یکی از موفق‌ترین کسب و کارهای آمریکا است. هر چند این برند جزو اولین برندهای فست فود جهان نیست اما موفق شده است که زبانزد خاص و عام شود.
تا جایی که امروز کمتر کسی را می‌توان یافت که از این برند بی‌اطلاع باشد. بنیانگذار مک دونالد دو برادر به نام‌های مک و دیک مک دونالد در جنوب کالیفرنیا بودند. امروزه برند مک دونالد موفق شده است که بیش از 35000 شعبه در 100 کشور جهان را از آن خود کند.
سوال اینجاست که چگونه این برند موفق شده است که کسب و کار خود به یکی از رستوران‌های زنجیره‌ای جهان تبدیل کند؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که تمام عملیات برند مک دونالد به شکل دست اول بوده‌اند. از سوی دیگر نیز ثبات، نوآوری و انعطاف‌پذیری این برند تاثیر به سزایی در رشد و موفقیت آن داشته است. در این مطلب سعی کرده‌ایم بر روی عوامل موفقیت برند مک دونالد تمرکز کنیم.
برند مک دونالد : نمونه‌ای از رشد موفق یک برند در طولانی مدت
عوامل موثر در موفقیت برند مک دونالد
ثبات
جالب است بدانید که کیفیت، طعم و نحوه‌ی ارائه‌ی خدمات شعبه‌های مختلف برند مک دونالد در کشورهای مختلف کاملا یکسان است و ثبات دارد. به بیان دیگر هیچ تفاوتی ندارد که برای صرف غذا به یکی از شعبه‌های آمریکایی این رستوران بروید یا به یکی از شعبه‌های استرالیایی آن. زیرا در همه شعبه‌های مک دونالد در سراسر جهان خدمات یکسانی دریافت خواهید کرد. در حقیقت کیفیت، نحوه‌ی ارائه خدمات، نظافت و ارزش یکسان در تمامی شعبه‌ها یکی از شعارها و ارکان اساسی این برند است. مک دونالد نیز تا کنون نیز سعی کرده است که به شکل کاملی آن را تحقق بخشد.
جالب است بدانید که مشتریان هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب یک برند یا محصول، درک و دید کاملی از انتظارات خود دارند. بنابراین برندی موفق خواهد بود که بتواند وارد انتخاب‌های اول مشتریان شود. با توجه به این نکته می‌توان گفت که بهره‌وری و فرآیند ارائه خدمات یکسان، پایه و اساس موفقیت برند مک دونالد است. زیرا با توجه کامل به نیازها و انتظارات مشتریان موفق شده است که تبدیل به انتخاب اول مشتریانی شود که قصد رفتن به رستوران‌های فست فود را دارند.
نوآوری
در نگاه اول ممکن است نوآوری و ثبات متضاد هم به نظر برسند. اما در حقیقت این دو گزینه مکمل هم هستند و به رشد و توسعه یکدیگر نیز کمک می‌کنند. زیرا ثبات و سازگاری اجزای یک کسب و کار هرگز به این معنی نیست که محصولات و شیوه‌ی ارائه خدمات آن در طول سال‌ها دچار هیچ تغییری نشود. بلکه این سازگاری پایه‌ی محکمی برای بهبود سایر فرآیندها ایجاد می‌کند. نوآوری در پاسخ به مشتریان و دادن حق امتیاز به آن‌ها نقش مهمی در موفقیت برند مک دونالد در طی سال‌ها فعالیت آن داشته است.
از سوی دیگر برند مک دونالد ارائه محصولات جدید و خدمات به مشتریان خود را در طول زمان با نیاز و سلیقه‌ی مردم وفق و گسترش داده است. به عنوان مثال ارائه‌ی بیگ مک یکی از محصولات نوآورانه و هوشیارانه این برند است. نوآوری در ارائه محصولات جدید این امکان را برای مک دونالد فراهم کرده است که بتواند برای تمام وعده‌های غذایی و میان وعده‌ها محصولی برای پیشنهاد داشته باشد. همین امر نیز به فاکتوری برای افزایش سودآوری این برند تبدیل شده است.
برند مک دونالد : نمونه‌ای از رشد موفق یک برند در طولانی مدت
برند مک دونالد ارائه محصولات جدید و خدمات به مشتریان خود را در طول زمان با نیاز و سلیقه‌ی مردم وفق و گسترش داده است.
انعطاف‌پذیری
شاید بتوان گفت بزرگترین دلیل موفقیت برند مک دونالد در طولانی مدت توانایی آن برای گذر از طوفان‌های بزرگ و انعطاف‌پذیری آن بوده است. زیرا مک دونالد نیز مانند هر کسب و کار دیگری با چالش‌ها و اختلافات ریز و درشتی مواجه بوده است. اما با درایت و داشتن استراتژی قوی موفق شده است که از جایگاه خود به عنوان یک برند موفق دفاع کند.
نگرانی‌های بهداشتی و سلامتی به ویژه در مورد کودکان، یکی از بزرگترین چالش‌هایی بوده است که مک دونالد در طول تاریخ با آن رو به رو بوده است. اما این برند موفق شده است که با تشکیل یک تیم بین‌المللی از کارشناسان تغذیه و افزودن مواد غذایی سالم مانند سالاد به منوی خود، با این چالش مقابله کند. به عنوان مثال دیگر مک دونالد برای دفاع از موضع خود در برابر فعالان محیط زیست، بسته‌بندی مواد غذایی خود را به گونه‌ای تغییر داد تا تجدیدپذیر باشند و مشکلی برای محیط زیست ایجاد نکنند. در حقیقت می‌توان گفت مک دونالد از هر مشکلی به عنوان فرصتی برای بهبود خدمات و توسعه برند خود استفاده کرده است.
نتیجه‌گیری
تعداد انگشت شماری از شرکت‌های بزرگ جهان که در زمینه‌ی فست فود فعالیت دارند موفق شده‌اند مانند برند مک دونالد پیشرفت کنند. زیرا استفاده از نوآوری‌های جدید در کنار ثبات و انعطاف‌پذیری برند مک دونالد از یک سو و درک و توجه به نیازهای مشتری از سوی دیگر سبب جلب اعتماد مردم شده است. از سوی دیگر نیز داشتن استراتژی قوی هر یک از مشکلات این برند را به فرصتی برای پیشرفت آن تبدیل کرده است.


ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

شبکه خرید انحصاری بلیت هواپیما منهدم شد

امکان ثبت اعتراض سیستمی به مالیات بر ارزش افزوده اوراق قطعی

ابلاغ تکالیف بانکی مرتبط با بودجه 1404 درباره اعطای تسهیلات

بازدید وزیر نیرو از مرکز کنترل آب تهران

تأمین سوخت زمستانی، نمایش شکوه همکاری در صنعت عظیم نفت

افزایش درآمدهای وزارت کار از محل تمدید و صدور پروانه کار اتباع خارجی

سقوط شدید بازارهای ترکیه در واکنش به تحولات سیاسی

سد کاغذی افزایش 45درصدی مزد در برابر امواج سهمگین گرانی

دولت‌ها به فروش بیشتر نفت افتخار می‌کنند اما خام‌فروشی با سیاست‌های کلان کشور در تناقض‌ است

گفت‌وگو با وزیر نیرو از افزایش تولید برق تا پایداری آب تهران

تولید میدان سپهر و جفیر به 64 هزار بشکه در روز رسید

مردم منطقه باید از عواید معادن بهره‌مند شوند/ضرورت واگذاری معادن به بخش خصوصی

اخراج 6000 کارمند زیمنس در جهان

تسهیلات تکلیفی دستگاه‌ها در قانون بودجه 1404 چه قدر است؟

معجزه‌ای به نام سول‌سایکل

واردات خودروکارکرده در 1404 کلید می‌خورد؟

آخرین وضعیت جاده‌های کشور/ آغاز بارش باران در 2 استان

سایه تشدید تنش‌های منطقه بر اقتصاد ایران/ مردم از واکنش‌های هیجانی در بازار طلا بپرهیزند

بورس امسال را کاهشی تمام کرد

تکالیف قانونی مرتبط با قانون بودجه سال 1404 در قبال اعطای تسهیلات به بانک‌های عامل ابلاغ شد

نرخ رشد نقدینگی به 27.8 درصد رسید

رشد اقتصادی 9 ماهه امسال 3.7 درصد شد

پارلمان هلند خواستار پایان وابستگی به نرم افزارهای آمریکا شد

دادستان کل آمریکا حملات علیه اموال تسلا را «تروریسم داخلی» خواند

بزرگترین افزایش سرمایه تاریخ خودروسازی کشور رقم خورد

© - www.fasleqtesad.ir . All Rights Reserved.