خودروهای لوکسی که در بازار شکست خوردند خودرو

خودروهای لوکسی که در بازار شکست خوردند

  بزرگنمايي:

فصل اقتصاد - هفته نامه خودرو امروز: معمولا محصولات لوکس برندهای خودروسازی، سرآمد تمامی تولیدات آنها هستند و تمامی تلاش و همت آنها در راستای تبدیل این خودروها به برترین و خاص ترین محصولات شان معطوف می شود اما این سعی و تلاش همواره کافی نیست و برخی از این خودروها، تحسین شده از آب در نیامده، شکستی بزرگ را برای خودروساز به ارمغان می آورند. در این مطلب سعی داریم تا برخی از شناخته شده ترین نمونه هایی را معرفی کنیم که با وجود تمامی تلاش ها و شایستگی، نتوانستند در بازار خودروهای لوکس به موفقیتی اساسی دست یابند.
استون مارتین لاگوندا
خودروهای لوکسی که در بازار شکست خوردند
استون مارتین برای حضوری پررنگ در بازار خودروهای لوکس، نام برند لاگوندا را زنده کرد و برای سدان لوکس خود در دهه های 70 و 80 میلادی استفاده کرد. این خودرو با طراحی عجیب و خاص و مشخصات فنی خیره کننده اش، توجه بسیاری از علاقه مندان را جلب کرد. با این حال یکی از این ویژگی های خاص خودرو به نقطه ضعف اصلی آن بدل شد. تمامی نشانگرها و ادوات داخل کابین دیجیتالی بودند و این ویژگی خاص در زمان عرضه خودرو بسیار انقلابی بود. با این حال خرابی های متعدد این نشانگرها و مشکلات عمده آنها سبب شد تا در سری دوم، این نشانگرها مورد بازبینی قرار بگیرند و با نمونه هایی با کارکردی مشابه تلویزیون های قدیمی عوض شوند. در نهایت اما در سری چهارم حتی این موارد نیز حذف شدند تا کابین لاگوندا به یک کابین لوکس کلاسیک بدل شود.
لانچیا Thema
خودروهای لوکسی که در بازار شکست خوردند
لانچیا در قرن بیست و یکم حال و روز خوشی نداشته و فیات نیز تلاش چندانی برای بهبود این وضعیت انجام نداده است. در یک مورد خاص اما پس از خریداری سهام کرایسلر توسط فیات تصمیم گرفته شد تا کرایسلر 300 در قالب یک محصول از برند لانچیا راهی برخی بازارها از جمله ایتالیا شود. لانچیا تما در دهه های 80 و 90 میلادی یک سدان موفق و دوست داشتنی بود و فیات نیز تصمیم گرفت تا نام تما را روی نمونه ایتالیایی شده کرایسلر مذکور بگذارد. متاسفانه اقدامات چندانی برای بهبود و ایجاد هویت در لانچیا تما 2012 انجام نگرفت و به همین دلیل نیز مردم ایتالیا حس خوبی نسبت به آن نداشتند. علاوه بر این با توجه به تولید آن در کانادا، مالیات سنگینی برای واردات آن در نظر گرفته شد که در عدم موفقیت آن کاملا تاثیرگذار بود.
جگوار XJ40
خودروهای لوکسی که در بازار شکست خوردند
موفقیت نسل اول سری XJ در دهه 60 میلادی سبب شد تا پروژه ساخت نسل دوم آن در ابتدای دهه 70 میلادی کلید بخورد. با این حال مشکلات اقتصادی و بحران نفتی در آن دوران سبب شد تا این پروژه که با کد XJ40 شناخته می شد، برای مدت نزدیک به 14 سال به حاشیه رانده شود. در نهایت در سال 1986، اولین XJ مدرن راهی بازار شد. با این حال همین تاخیر در تکمیل پروژه سبب شد تا این خودرو حدودا 10 سال پیرتر از رقبای تازه نفس آلمانی به نظر برسد. علاوه بر این، ادوات الکترونیکی کابین نیز تعریف چندانی نداشتند و به پاشنه آشیل خودرو بدل شدند. با وجود تلاش جگوار برای بهبود و رفع مشکلات، صدمه جبران ناپذیری به چهره این خودرو وارد شد و در نهایت در سال 1994 XJ40 کنار گذاشته شد.
کدیلاک Cimarron
خودروهای لوکسی که در بازار شکست خوردند
کدیلاک از دهه 70 میلادی به دنبال جذب مشتریان جوان بود و به نحوی علاقه مندی خود به حضور در رده های میانی بازار خودرو را کتمان نمی کرد. اولین تجربه حضور این برند لوکس در این بخش از بازار، سیمارون بود که در حقیقت برای جلب توجه مشتریان محصولات کوچک مرسدس بنز و بر اساس پلت فرم شورولت کاوالی یر ساخته و پرداخته شده بود. با آن که در صورت هوشمندی کدیلاک و ایجاد تغییراتی اساسی در مدل کاوالی یر، سیمارون می توانست خودرویی موفق باشد اما به سبب یکسان بودن دو خودرو در بیشتر موارد امکانات رفاهی اندک و قیمت دو برابری آن نسبت به کاوالی یر، مشتریان چندان به سراغ این بچه کدیلاک نرفتند. کدیلاک سعی کرد تا با افزودن لیست آپشن ها و بهبود سواری و وضعیت فنی خودرو، سیمارون را از مخمصه نجات دهد. با این حال سیمارون نه تنها موفقیتی کسب نکرد که چهره کدیلاک را نیز خراب کرد.
لکسس SC430
خودروهای لوکسی که در بازار شکست خوردند
نسل اول لکسس SC را باید یک کوپه تمام عیار لوکس ژاپنی دانست که توانست موفقیت مدل LS را تثبیت کند اما نسل دوم این خودرو از نظر بسیاری، یکی از بدترین خودروهای تاریخ است. لکسس سعی کرد تا در عرضه نسل دوم، نیم نگاهی به رقیب آلمانی خود یعنی مرسدس بنز داشته باشد و خودرویی کم نقص بسازد. با این حال با رسیدن SC430 به بازار، بیشتر امیدها به یأس بدل شد. ظاهر این خودرو چندان جذاب نبود و کابین آن نیز از نظر ارگونومی و راحتی چندان مناسب به نظر نمی رسید. از نظر فنی و توان عملکردی، این کوپه/ رودستر سنگین وزن بود که با تنها 200 اسب بخار قدرت، نتوانست مشتریان را راضی نگه دارد. از همه مهمتر اما کیفیت نامناسب سواری خودرو بود که به سبب شاسی بیش از حد نرم، دلچسب نبود.
فورد اسکورپیو
خودروهای لوکسی که در بازار شکست خوردند
فورد اروپا معمولا حضور چندان پررنگی در بازار خودروهای لوکس ندارد. با این حال در اسکورپیو در دهه های 80 و 90 میلادی این مهم را بر عهده داشت، هر چند در نهایت نتوانست خودرویی موفق باشد. نسل دوم این خودرو که در سال 1994 عرضه شد، اوج مشکلاتی بود که گریبانگیر نام اسکورپیو شد. بسیاری بر این عقیده اند که در صورت کنار گذاشتن ظاهرش، نسل دوم اسکورپیو خودرو بدی نبود و می توانست موفقیت هایی کسب کند. فورد بسیار تلاش کرد تا با ارائه چهره ای جوان پسند و در عین حال مقتدر، اسکورپیو را در بازار و دل مشتریان جای دهد. با این حال ظاهر زشت و نامتناسب اسکورپیو که بسیاری آن را به یک قورباغه پوزه دار تشبیه می کردند، سبب شد تا تمامی تلاش های فورد به شکست منتهی شود. فروش اسکورپیو بسیار کمتر از حد انتظار بود و فورد تصمیم گرفت تا در پایان قرن بیستم، نسل دوم و کلا مدل اسکورپیو را از خط تولید کنار بگذارد.
مرسدس بنز کلاس R
خودروهای لوکسی که در بازار شکست خوردند
در دوران اوج MPV ها، مرسدس بنز نیز سعی کرد سهم خود از این بازار را با کلاس R دست و پا کند. همانند سایر محصولات مرسدس بنز در کلاس R نیز لوکس بودن از اهمیتی ویژه برخوردار بود و شاید بتوان R را لوکس ترین MPV بازار دانست. مرسدس در ابتدا تلاش کرد تا با عرضه نمونه های خاص و سریع R همانند R63 با پیشرانه 6.2 لیتری AMG، نظر خریداران عاشق سرعت و قدرت را به خود جلب کند. با این حال قیمت بالا و عملکرد نه چندان خوب این نمونه ها سبب شد تا ایجاد یک به روزرسانی، R را به کراس اوورهای این برند نزدیک کند. هر چند ابعاد نه چندان متناسب این خودرو از موفقیت آن به عنوان یک رقیب جدی برای شاسی بلندهای لوکس بازار نیز کاست تا مرسدس بنز سعی کند این خودرو را به عنوان یک محصول خانوادگی عرضه کند. در نهایت، تغییرات متعدد و خلاقیت نه چندان کاری مرسدس بنز، موجبات خروج کلاس R از بیشتر بازارها را فراهم آورد.


ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

محمودزاده: تولید مسیری برای مهار تورم/ افزایش نرخ بیکاری در کشور از رشد تورم هم مهلک تر است

دیدار های جداگانه رئیس کل دیوان محاسبات با نماینده ولی فقیه، استاندار و مدیران دستگاه های اجرایی استان فارس/ دستغیب: برقراری انضباط مالی یکی از راه های مهار تورم است/ تدوین دستورالعمل رای نظارت دقیق بر عملکرد شرکت ها

لاجوردی: دولتمردان اقتصادی برای مهار تورم پیوند ریال با دلار را بشکنند/ ارزش‌گذاری‌ها با دلار متوقف شود

سرمایه‌گذاری 200 میلیارد تومانی بیمه مرکزی در پلاسمای خون

روند رو به کاهش رشد نقدینگی+جدول

روند قیمت نفت افزایشی شد

چهار جلد خاطرات به خط ناصرالدین شاه در کاخ گلستان به نمایش درآمد

رشد توزیع زمانی و‌ مکانی سفرهای نوروزی نسبت به سال گذشته

حقوق ورودی تلفن همراه بالای 600 دلاری حد اقل 15 درصد شد

حضور 10 میلیون مودی در سامانه سازمان امور مالیاتی

احتمال سیلابی شدن رودخانه‌های تهران طی امروز و فردا

از راه‌اندازی لیست انتظار در مسیرهای پرتقاضا تا افزایش قیمت بلیت اتوبوس

اعلام آخرین وضعیت کرونا در کشور/ افزایش آمار جان باختگان کرونایی

ارائه خدمت نوروزی به بیش از 4 میلیون مسافر

هشدار هلال احمر به کوهنوردان/ از صعود به ارتفاعات و حضور در کنار رودخانه‌ها خودداری کنید

شرایط دریافت وام ازدواج در سال 1402

حمایت مدعی‌العموم از کاسبان خسارت دیده خیابان بهار / شهرداری موانع تردد خیابان بهار حدفاصل سمیه تا طالقانی را رفع کند

یک سالگی امکان مشاهده رایگان و نامحدود عمق مظنه

فعالان اقتصادی به آینده امیدوار شدند/ رشد سرمایه گذاری دربخش مولد

دولت از نیروهای خوش‌فکر و جوان در تیم اقتصادی استفاده کند

جزئیات مصوبات شورای عالی اشتغال/ اختصاص 100 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای اشتغال در سال جاری

توسعه مالچ‌های غیرنفتی با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان برای مقابله با بیابان‌زایی

کمک‌های امداد و نجات به مردم گرفتار در سیل/ ادامه امدادرسانی در جیرفت و رودبارجنوب

تولید دست مصنوعی در مرکز توانبخشی هلال احمر/تحویل300 آمبولانس تا اواخر اردیبهشت‌ماه

آماده‌باش 400 آتش‌نشان در 175 نقطه از تهران برای خدمت‌رسانی به شهروندان

© - www.fasleqtesad.ir . All Rights Reserved.