با رأی نمایندگان صورت گرفت؛
موافقت مجلس با کلیات لایحه افزایش سرمایه ایران در صندوق بین المللی پول
گفتگو
بزرگنمايي:
فصل اقتصاد - نمایندگان مجلس با کلیات لایحه اجازه افزایش سرمایه دولت جمهوری اسلامی ایران در صندوق بین المللی پول موافقت کردند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 9 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی با اعمال تبصره یک ماده 100 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی اولویت دار گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد لایحه اجازه افزایش سرمایه دولت جمهوری اسلامی ایران در صندوق بین المللی پول، با 188 رأی موافق، 11 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
پس از آن نمایندگان پس از استماع موافق و مخالف کلیات لایحه مذکور، با 181 رأی موافق، 14 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع با کلیات آن موافقت کردند.
بر اساس این گزارش سید شمس الدین حسینی به عنوان نماینده تقاضا کننده اعمال ماده 100 آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی اولویت دار گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد لایحه مذکور، گفت: تاخیر در تصمیمی که قرار است امروز گرفته شود باعث خسران در عرصه نهادهای پولی و بین المللی می شود که بعد امکان جبران آن وجود نخواهد داشت.
نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباسآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران 80 سال است که عضو صندوق بین المللی پول است و ما جزو اعضای موسس آن هستیم و طی این 80 سال همواره دارای یک کرسی در هیات مدیره صندوق پول بوده ایم و هم اکنون نیز هستیم. عضویت در هیات مدیره متکی به میزان سهام ما است و چنانچه سهام ما کاهش پیدا کند عضویت ایران ملغی نمی شود اما کرسی مان را در هیات مدیره از دست می دهیم. در شرایط فعلی برای اینکه 75 صدم درصد از رأی صندوق بین المللی پول را در اختیار داریم در گروه کشوری مان رئیس بوده و به تناسب آن عضو هیات مدیره صندوق بین المللی مذکور نیز هستیم.
وی اضافه کرد: چنانچه در این افزایش سرمایه مشارکت نداشته باشیم عضویتمان باقی می ماند اما کرسی مان در هیات مدیره از دست می رود و ما باید در نهادهای پولی و مالی که حضور پیدا می کنیم در بالاترین سطح باشیم و به نوعی پرچم کشورمان در بالای بالا قرار بگیرد. مبادا کرسی مان را از دست بدهیم.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: درخواست اعمال ماده 100 و بررسی فوریت دار این موضوع بدین دلیل است که صندوق بین المللی پول شانزدهمین دوره افزایش سرمایه را تصویب کرده و به همه اعضا این شانس را داده است که 50 درصد سرمایه خود را افزایش دهند تا ترکیب سهام داری تغییر نکند. اگر این ترکیب تغییر نکند موقعیت ما نیز به عنوان عضو هیات مدیره حفظ می شود و چنانچه ما شرکت نکنیم سایر کشورها این شانس را دارند که با افزایش سرمایه سهم بیشتری را تملک کنند و جایگاه کشورشان ارتقا پیدا کند لذا هم اکنون ما رأی نمی دهیم که عضو بمانیم یا نمانیم بلکه رأی می دهیم که عضو هیات مدیره بمانیم یا نمانیم. از سوی دیگر تا 29 آبان ماه فرصت داریم امروز باید این اتفاق رخ دهد. البته تصویب افزایش سرمایه ما در صندوق یا حفظ جایگاهمان به منزله تائید عملکرد صندوق مذکور نیست کما اینکه ما عضو سازمان ملل هستیم اما ای کاش حق وتو داشتیم که نداریم اما این بدین معنی نیست که اگر ما به تداوم فعالیتمان در سازمان ملل رأی می دهیم عملکرد آن سازمان را تائید می کنیم بنابراین ما عملکرد صندوق مذکور را تائید نکرده اما موقعیت مان را باید حفظ کنیم.
وی اضافه کرد: اجازه دهید این فرصت در اختیارمان بماند، ما در دوره هفتم و هشتم افزایش سرمایه صندوق بین المللی پول شرکت نکردیم و خسران زیادی به کشور رسید، ما یک گروه 8 نفره هستیم و خیلی ها به دنبال متلاشی کردن آن هستند و در خصوص چگونگی تامین سرمایه نیز باید بگویم 2 میلیارد و 400 میلیون دلار افزایش سرمایه بوده که 75 درصد آن یعنی یک میلیارد را یک سفته ریالی بدون بهره می گیریم و 600 میلیون دلار باقی مانده را می توانیم حق برداشت مخصوص و یا سایر موارد که در اساسنامه پیش بینی شده بدهیم که البته جزئیات را در ادامه بررسی مطرح خواهم کرد.
گفتنی است علیرضا سلیمی و مهدی طغیانی نیز به عنوان مخالف و موافق این تقاضا صحبت کردند.
محسن زنگنه، نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات «لایحه اجازه افزایش سرمایه دولت جمهوری اسلامی ایران در صندوق بین المللی پول» با ارائه توضیحاتی در خصوص SDR یا طرح برداشت مخصوص از صندوق بینالمللی پول، عنوان کرد: صندوق بینالمللی پول یک واحد پول مخصوص دارد که مجموعهای از ارزهای مختلف اعم از دلار و یور و چند واحد پولی دیگر و مجموع این سبد یک SDR است. کشورها براساس مبالغی که در صندوق سرمایهگذاری میکنند دارای یک سهام مدیریتی هستند و هرچند وقت یک بار بانک مرکزی تصمیم میگیرد سهام یا آورده افراد را افزایش دهد .
نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس با بیان اینکه علت مخالفت بنده با این طرح دو نکته است، اضافه کرد: در نظام فعلی دنیا جنگها از طریق ابزارهای جدید اتفاق میافتند، ما به صندوق بینالمللی پول نه تنها درخصوص ایران، بلکه در خصوص سیاستهای این صندوق در بحرانهای متنوعی که در دنیا رخ داده نقدهای جدی داریم. همین صندوق بینالمللی پول پا به پای خزانهداری آمریکا در این 20 سال کشور ما را تحریم کرده است .
زنگنه ادامه داد: سوال من از عزیزانی که میگویند ما سهممان را در صندوق زیاد کنیم و به راحتی اعلام میکنند 600 میلیون دلار پرداخت کنیم، این است که اگر رشد و توسعه را هم فاکتور بگیریم، آیا یکی از وظایف صندوق بینالمللی پول کمک به مسائل انساندوستانه نیست؟ این صندوق تاکنون چقدر به کشورهای دیگر وام داده است؟ خود ما چقدر از این استیعار توانستهایم استفاده کنیم؟
وی افزود: ما تحریم هستیم و صندوق بینالمللی پول هم به عنوان یک صندوق بینالمللی در کنار اتحادیه اروپا، خزانهداری آمریکا و روسای جمهور کشورهای متخاصم ما را تحریم کرده است؛ آن وقت ما اینجا بدون اینکه به این موارد اشاره کنیم، از نمایندگان بخواهیم سریع رای دهند که هفته بعد مهلت ما تمام میشود. پس ما کی باید نسبت به این موارد اعتراض کنیم. چرا ما باید در این وضعیت 600 میلیون دلار از ذخایر ارزی کشور را به صندوق بینالمللی پول بدهیم .
نماینده مردم تربت حیدریه، مهولات و زاوه در مجلس در پایان گفت: دوستان میگویند برای تامین این 600 میلیون دلار از ذخایر ارزی که در کشورهای دیگر داریم استفاده کنیم، سوال این است که مگر ذخایر ارزی ما در کشورهای دیگر نمیتواند تبدیل به دارو و هزار نیاز دیگر شود. چه اصراری است که آنها را در صندوق بینالمللی پول بریزیم که بعد به انگلستان و آلمان و آمریکا وام دهند؟
مهرداد گودرزوند چگینی نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی در موافقت با کلیات «لایحه اجازه افزایش سرمایه دولت جمهوری اسلامی ایران در صندوق بین المللی پول» این لایحه را از موضوعات مهم و اساسی روز کشور خواند و گفت: ما یک کشور رسمی در دنیا و عضو نهادهای مختلف بینالمللی هستیم، لذا نگاه ما به سازمانهای بینالمللی یک نگاه رسمی است. نظام جمهوری اسلامی از ابتدای تأسیس بسیاری از نهادهای بینالمللی نظیر سازمان ملل، صندوق بینالمللی پول و بسیاری از نهادهای دیگر عضو بوده است .
نماینده مردم رودبار در مجلس ادامه داد: اینکه ما چه نگاهی به نهادهای رسمی جهان داشته باشیم، یک بحث و اینکه آنها چه نگاهی به کشورها دارند بحث دیگری است. اما اینکه ما یک کرسی رسمی در صندوق بینالمللی پول داشته باشیم و بخواهیم بعد از 70 یا 80 سال عضویت، آن را به دلیل 600 میلیون دلار از دست بدهیم، برای کشور ما که یک کشور پهناور، موثر و ذینفوذ در جهان است، درست نیست و جای تأمل دارد .
گودرزوند چگینی با بیان اینکه قطعا کشور ما به دنبال این است که بعد از تحریم بتواند از صندوق بینالمللی پول وام بگیرد و به جاهایی که در کشور نیاز است، کمک کند، اضافه کرد: کما اینکه ما قبل از تحریم در بخشی از پروژهها از صندوقهای بینالمللی کمک میگرفتیم؛ بنابراین چه ایرادی دارد که ما یک کرسی مهم بینالمللی داشته باشیم و بتوانیم از این کرسی در جهت پیشرفت و آبادانی کشور استفاده کنیم؟
وی با تأکید بر اینکه این کرسی بسیار به توسعه کشور کمک خواهد کرد و نباید نگاه منفی به این کرسیها داشت، گفت: گرچه متاسفانه بعضی از نهادهای رسمی و بینالمللی بد عمل میکنند و عدالت را برقرار نمیکنند؛ اما نباید به کلیت نهادهای بینالمللی که نظام جمهوری اسلامی آنها را به رسمیت میشناسد را زیر سوال ببریم .
سرمایه ما در صندوق بینالمللی پول از محل منابع بلوکه شده سایر کشورها تامین میشود
در این نشست، فرزین رئیس بانک مرکزی درخصوص لایحه افزایش سرمایه در صندوق بینالمللی پول گفت: عدد مشخص شده برای افزایش سرمایه حدود یک میلیارد و هفتصد و هشتاد و سه میلیون دلار است و 75 درصد از این رقم را با سفته و ریال تامین میکنیم و 25 درصد باقی مانده آن را از منابع ارزی که در کشورهای دیگر از آن استفاده نمیکنیم به صندوق منتقل کنیم و با افزایش سرمایه، سرمایه ما به نزدیک 5 میلیارد دلار میرسد و منفعت اول آن این است که سهم ما در صندوق بینالمللی پول حفظ میشود و اگر ما از این سهم مراقبت نکنیم کشورهای دیگر سرگروه میشوند.
وی افزود: ما از عملکرد صندوق بینالمللی پول دفاع نمیکنیم و منتقد بزرگ این صندوق هستیم اما این انتقاد دلیل نمیشود که ما جایگاه خود را در اقتصاد جهانی از دست بدهیم و باید جایگاه خود را حفظ کنیم تا بتوانیم از جایگاه اقتصادی ایران در مجامع بینالمللی دفاع کنیم.
فرزین با بیان اینکه ما در برخی از کشورها پولهایی داریم که بابت آنها سودی دریافت نمیکنیم میتوانیم این منابع را به جایی منتقل کنیم که برای ما سودآوری دارد و این پول به افزایش سرمایه ما در صندوق بینالمللی پول معادل 7 میلیارد دلار تبدیل میشود و جایگاه ما نیز در شانه جمهوری اسلامی در این مجمع حفظ میشود، در حالی که خیلی از کشورها منتظر هستند ما سرگروه نباشیم، باید از شان خود صیانت کنیم.
وی خاطرنشان کرد: ما بابت پولهای خود در برخی کشورها سودی نمیگیریم اما با انتقال این پولها به صندوق بینالمللی ما سود دریافت میکنیم و از حقوق خود نیز در این بانک دفاع میکنیم، البته ما به واسطه تحریمها دچار سختگیریهایی هستیم و همواره اعتراض خود را نیز بابت برخی از کارشکنیها اعلام کردیم اما نباید جایگاه خود را در این مجمع مالی بینالمللی از دست بدهیم.
هیچگاه از عملکرد صندوق بینالمللی پول دفاع نمیکنیم بلکه با یک نگاه فنی و غیرایدئولوژیک جایگاهی در شان جمهوری اسلامی در آنجا داشته باشیم
شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز طی صحبتهایی تاکید کرد: ما نقدهایی به عملکرد صندوق بینالمللی پول داریم همانطور که به عملکرد سازمان ملل نیز انتقاد میکنیم اما این انتقاد به معنی خروج ما از این نهادهای بینالمللی نیست. ما بارها برای عضویت در مجامع آسیایی و جهانی تلاش کردیم اما تاکنون توانستهایم یک بیانیه در IPU به نفع فلسطین داشته باشیم و آیا باید از این پیمان خارج شویم. ما در IPU با همه انتقادها حضور پیدا میکنیم و رئیس مجلس ما در این اجلاس شرکت میکند و آنجا را زیر و رو میکند و صدای مظلومیت ملت فلسطین را فریاد میزند. در مورد صندوق بینالمللی پول نیز اگر عضویت ما تمدید شود ما با عزت دور میز اصلی مینشینیم.
وی افزود: ما میخواهیم از موقعیت خود در صندوق بینالمللی پول دفاع کنیم. بارها و بارها در صندوق بینالمللی پول صحبتهای خود را کرده ایم، اما این سوال مطرح میشود که ما با یک برگ کاغذ یک میلیارد و هشت میلیون دلار سرمایه و حق رای خود را حفظ میکنیم و مساله عضویت در صندوق یک مساله فنی و تخصصی است و موضوع ایدئولوژیک نیست.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: ما منابع بلوکه شدهای در کشورهای مختلف با نرخ سود صفر داریم اما در صندوق بینالمللی پول، سود دریافت میکنیم البته عملکرد صندوق را دفاع نمیکنیم اما باید در این نهاد حضور داشته باشیم و در آن فریاد بزنیم.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی گفت: افزایش سرمایه صندوق بینالمللی پول به این ترتیب است که ما 75 درصد سفته و پول ملی را به ارزش یک میلیارد و هشت میلیون دلار در آنجا تودیع میکنیم و این سفته بدون سود است، چرا که ما میخواهیم از موقعیت جمهوری اسلامی در صندوق صیانت کنیم و این به هیچ عنوان به معنای حمایت از عملکرد آن نیست.
لازم به ذکر است مالک شریعتی در نشست علنی امروز (چهارشنبه، 9 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به هیات رئیسه گفت: هیات رئیسه به رعایت آییننامه سوگند خورده است، موارد متعددی که در آییننامه تخلف شده است و همین الان نیز راجب این موضوعی که در دستور کار قرار گرفته تخلف صورت گرفته است. در آییننامه طرح دو فوریتی بالا است، الان بیش از 10 مورد طرح دو فوریتی وجود دارد و نمیدانم براساس کدام بند آییننامه مسکوت مانده است. طرح دو فوریتی بلافاصله باید در دستور قرار بگیرد.
شریعتی بیان کرد: آیا نماینده یا نمایندهتر داریم و آیا کمیسیون یا کمیسیونتر داریم، این موضوعی که در دستور کار قرار گرفته است را رد نمیکنم به دلیل اهمیتی که وجود دارد اما چرا طرحهای دو فوریتی مطرح نمیشود ولی یک هفته است که برای تبصره یک ماده 100 رایزنی میشود که در دستور قرار بگیرد، در حالی که طرح دو فوریتی اولی است.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم گفت: همین جلسهای که گذشت آقای کشوری یک تذکری دادند و رئیس جلسه گفتند چون ایشان در مخالفت صحبت نکردند، آقای روح الامینی صحبت کنند، کاری به محتوا ندارم ولی آقای کوچک زاده هم صحبت نکردند و نفر بعدی هم باید جایگزین میشد و صحبت میکردند، چرا در یک جلسه دو رویه اعمال میشود. بحث من رعایت آییننامه داخلی مجلس است.
وی گفت: همین امروز در توضیح ماده 100 که مهم هم است، شما موافق صحبت کردید، اما رئیس جلسه نباید موافق صحبت کند و اگر هم میخواهید موافق صحبت کنید باید وقت بگیرید. دیروز هم رئیس جلسه در موافقت با کلیات بودجه صحبت کردند که نباید این اتفاقات بیفتد، اینها خلاف آییننامه مجلس است و باید مجلس براساس آییننامه اداره شود، اگر رعایت نشود زیر سوال میرویم.
شریعتی عنوان کرد: هیات رئیسه اختیار ندارد طرح دو فوریتی را عقب بیندازد و آییننامه مجلس چنین اختیاری به آنها نداده است، بنابراین آییننامه باید رعایت شود.
نیکزاد در پاسخ به تذکر شریعتی گفت: تبصره یک ماده 100 را حدود 50 نفر از همکاران امضا کردند و باید به حرمت این عزیزان که امضا کردهاند آن را اعمال میکردیم، من موافق و یا مخالف صحبت نکردم بلکه آییننامه را یادآوری کردم، اگرچه قسمت اول فرمایشات شما قابل بررسی است./
پایان پیام