بزرگنمايي:
فصل اقتصاد - آزادراه منجیل - رودبار که حلقه مفقوده آزادراه قزوین- رشت بود و عمری بیش از 12 سال داشت، بالاخره در سال 1402 افتتاح شد تا گره ترافیکی این منطقه از شمال کشور حل شود.
آزادراه منجیل-رودبار باقیمانده آزادراه قزوین-رشت است که بهدلیل شرایط خاص خود با برخورداری از تونلها و پلهای زیاد، به زعم مسئولان یکی از پیچیدهترین و سختترین آزادراههای کشور به شمار میرود. در عین حال مردم شهرستان رودبار در پیک ترافیک دچار مشکلات فراوانی میشوند و اهالی برخی از روستاها تا رسیدن به شهر چندین ساعت در ترافیک میمانند و تکمیل هشت کیلومتر آزادراه منجیل - رودبار از این جهت هم حائز اهمیت است.
بیش از 12 سال از عمر این آزادراه میگذرد و البته در این مدت بارها وعده تکمیل شدن آن از سوی مسئولان مطرح شده است؛ در نهایت در سال 1401، مسئولان شرکت ساخت، تکمیل این آزادراه را به 1402 موکول کردند؛ وعدهای که بالاخره در ماه پایانی 1402 عملی شد تا این آزادراه آماده بهرهبرداری توسط مسافران نوروزی هم باشد.
همان زمان مهرداد بذرپاش -وزیر راه و شهرسازی- گفت که پروژه 8.2 کیلومتر بود اما منابع تخصیصی آن 2400 میلیارد تومان و ارزش روز آن بیش از 5000 میلیارد تومان است. او بیان کرد : رئیس جمهور اصرار داشتند که 8.2 کیلومتر باقی مانده آزادراه قبل از عید افتتاح شود، زیرا مسافرانی که از این محور تردد میکنند همواره از ترافیکهای طولانی در سختی بودند.
هرچند که باند برگشت این آزادراه فعلا تکمیل نشده است و مسیر برگشت قرار است در جاده قدیم و داخل شهرها باشد و تکمیل باند برگشت این آزادراه به بعد از تعطیلات موکول شده است. در این خصوص بذرپاش درباره مسیر برگشت توضیح داد: یکی از ملاحظات اجتماعی مردم مسیر برگشت بود که کسب و کار مردم منطقه به خطر نیفتد و پروژه توسعهای مشکلی را ایجاد نکند، لذا مسیر برگشت همان مسیر سابق است تا به این صورت هم مردم بومی راضی باشند و هم گره ترافیکی حل شود.
خیراله خادمی - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور- نیز با اشاره به آزادراه منجیل-رودبار اظهار کرد: این آزادراه بهعنوان سومین وعده دولت در افتتاح مسیرهای آزادراهی کشور پس از افتتاح آزادراه شیراز-اصفهان بهعنوان طولانیترین و منطقه دو آزادراه تهران-شمال بهعنوان سختترین پروژههای آزادراهی کشور آماده بهرهبرداری است.
معاون وزیر راه و شهرسازی طول آزادراههای بهرهبرداریشده تا پایان سال جاری را 242 کیلومتر اعلام کرد و گفت: بهرهبرداری از آخرین بخش این آزادراه، موجب رفع گلوگاه ترافیکی بین پایتخت و استان گیلان است و با افتتاح آن هموطنان در نوروز میتوانند به راحتی از این مسیر عبور کنند.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه، اعتبار هزینهشده برای ساخت این آزادراه را 20 هزار میلیارد ریال و ارزش روز آن را 55 هزار میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: این آزادراه بهدلیل واقع شدن در منطقه کوهستانی سرتاسر پل و تونل و دیوارسازی است و بهدلیل عبور بخشی از محور از مناطق مسکونی و لزوم حفظ بافت منطقه با پیچیدگیهایی همراه بود.
همچنین محمود ملازینل -سرپرست ساخت وتوسعه آزادراهها- احداث آزادراه منجیل-رودبار بهعنوان بخش پایانی آزادراه قزوین-رشت را در دل کوههای البرز یکی دیگر از پروژههای راهسازی قابل توجه کشور اعلام کرد و گفت: این آزادراه 8.2 کیلومتر است و بیش از 70 درصد از مسیر آن را پل، تونل و دیوارسازی تشکیل میدهد و با توجه به کوهستانی و صعبالعبور بودن منطقه، حجم و نوع کار مهندسی از طرحهای بزرگ و اساسی کشور محسوب میشود.
انتهای پیام