بزرگنمايي:
فصل اقتصاد - معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، جزئیات طرح تحولی دیجیتال این سازمان را اعلام کرد.
به گزارش فصل اقتصاد ، ستار هاشمی؛ معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری که با موضوع طرح تحول دیجیتال ثبتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برگزار شد، اظهار کرد: در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای طرح تحول دیجیتال شعاری را با نام ثبت هوشمند به عنوان پیشران ایران دیجیتال را انتخاب کردیم.
وی تصریح کرد: رویکردهای کلیدی طرح دیجیتال سازمان ثبت شامل معماری باز و مقیاسپذیر، خدمات یکپارچه دیجیتال ثبتی، صدور الکترونیکی اسناد رسمی و عادی و امنیت و حفاظت از حقوق شهروندان است. هدف ما این بوده است که خدمات را به موقع و ارزان کنیم.
هاشمی گفت: در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای طرح تحول دیجیتال شعار ثبت هوشمند پیشران ایران دیجیتال را انتخاب کردهایم.
وی اضافه کرد: در بحث طرح تحول دیجیتال یک سری موضوعات را به طور ویژه توجه کردهایم و اساساً براساس یک ره نگاشت و معماری باز و مقیاسپذیر کار را دنبال کردهایم. باور ما این است که اگر راجع به طرح تحول یا در ادامه سکوی خدمات ثبتی صحبت میکنیم این اساساً باید یک معماری مقیاسپذیر باشد.
معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی تصریح کرد: در سازمان ثبت اسناد خدمات را به صورت یکپارچه ارائه میکنیم، زیرا باور ما این است که مردم نباید میان وبسایتها و پورتالهای متنوعی سردرگم شوند. در سازمان ثبت اسناد شاهد تنوع خدمات و تکثیر سامانهها هستیم بنابراین احساس نیاز کردیم تا خدمات را به صورت یکپارچه ارائه کنیم.
وی ادامه داد: بحث صدور الکترونیک اسناد را به طور ویژه نگاه کردیم و حتماً باور داریم که اسناد کاغذی میتوانند بستری را برای برخی اقدامات جاعلانه و فروش مال غیر فراهم کنند و صدور اسناد میتواند هزینه داشته باشد بنابراین با این نگاه سمت صدور اسناد به صورت الکترونیکی حرکت کردیم.
هاشمی با تاکید بر اینکه بحث امنیت و حفاظت از حقوق شهروندی یکی از موضوعاتی بود که به صورت جدی به آن توجه کردهایم، افزود: در دو سال اخیر سازمان ثبت برای دستیابی به معماری تحول دیجیتال از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان و 700 نفر به صورت مستقیم در سازمان و در قالب شرکتهای مشاوره به سازمان کمک کردند همچنین از ظرفیت جامعه نخبگان کشور به صورت ویژه استفاده کردیم و فناوریهای نوین و به روز دنیا را مورد استفاده قرار دادیم.
وی گفت: هدف از ارائه خدمات یکپارچه، خدمات به موقع و ارزان بود و فناوری و حوزه آیتی کمکم به سمت و سوی تمرکزگرایی در فضای ثبتی آمده است.
معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی گفت: در پلتفرم کاتب باورمان این بوده که به آحاد ایرانیان به صورت مستقیم خدمات را ارائه کنیم و خدمات سازمان ثبت اسناد از 8 هزار دفترخانه به 80 میلیون ایرانی توسعه پیدا کرده است. کانالهای مختلفی را برای دسترسی مردم به خدمات تعریف کرده ایم و رکن پایهای که در طرح تحول دیجیتال از آن یاد میکنیم این است که باید کاری کنیم که رضایتمندی مردم را داشته باشیم.
وی ادامه داد: یکی از این اتفاقات با استفاده از کانالهای دیجیتالی متنوع در سازمان رخ داده است به طوری که از طریق اپلیکیشن روی موبایل، وب سایت جامع و کد دستوری این کار را انجام دادهایم و فرد با هر ابزاری که دارد میتواند با سازمان ثبت در ارتباط باشد.
معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی اظهار کرد: طرح تحول سازمان تمام نشده، ولی طرح ریزی انجام شده که یک بخشی عملیاتی و بخشی دیگر در مسیر عملیاتی قرار دارد.
هاشمی افزود: وبسایت کاتب به ادرس الکترونیکی Kateb.ir جامعترین و آسانترین روش استفاده از خدمات غیرحضوری ثبتی است و کاربران میتوانند تنها با چند کلیک در این سایت عضو شوند و از خدمات آن استفاده کنند.
وی تصریح کرد: شهروندان برای استفاده از این درگاه جامع، ابتدا باید به لینک https://web.kateb.ir/User/Login مراجعه کنند و با وارد کردن کد ملی و ورود کد دریافتی از طریق پیامک در محل تعبیه شده میتوانند وارد سامانه شوند و از سرویسهای ثبتی استفاده کنند، در غیر اینصورت میتوانند با ورود به صفحه ثبت نام و وارد کردن اطلاعات هویتی خواسته شده در کمتر از دو دقیقه نسبت به ثبت نام در سامانه اقدام و وارد آن شوند.
معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی گفت: در صورتی عدم دسترسی افراد به اینترنت و یا حتی گوشی همراه هوشمند، نیز امکان استفاده از خدمات کاتب برای همه افراد فراهم شده است. شهروندان با شمارهگیری کد دستوری ستاره 2282 مربع، میتوانند به آن دسته از خدماتی که در این بستر تعریف شده، دسترسی پیدا کنند.
هاشمی در توضیح فواید استفاده از پلتفرم «کاتب» گفت: استفاده از سکوی کاتب در قالب نرمافزار کاتب و یا مراجعه به سایت کاتب و یا استفاده از کدهای دستوری جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده احتمالی در فرآیندهای ثبتی، ارائه خدمات سریع، ارزان و توأم با احترام، کاهش هزینهها و صرفهجویی در زمان با دریافت خدمات ثبتی به صورت غیرحضوری، ارائه خدمات ثبتی به صورت 24 ساعته و شبانهروزی به شهروندان و دریافت خدمات ثبتی بدون نیاز به اینترنت و گوشی هوشمند را به همراه دارد.
معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی در ادامه تاکید کرد: برای افرادی که به هر دلیل امکان استفاده از پلتفرمهای دیجیتال و سکوی کاتب را ندارند، خدمات ثبتی از طریق دفاتر اسناد رسمی در دسترس خواهد بود.
انتهای پیام/