اهمیت کریدور شمال - جنوب برای بخش‌های تولیدی کشور/ در اقتصاد دریامحور کمتر همراه بودیم اقتصاد کلان

اهمیت کریدور شمال - جنوب برای بخش‌های تولیدی کشور/ در اقتصاد دریامحور کمتر همراه بودیم

  بزرگنمايي:

فصل اقتصاد - دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه حوزه اقتصاد دریامحور کاری که باید و شاید را انجام ندادیم، گفت: با وجود اینکه در حوزه سیاست‌ها تحول اساسی به سمت اقتصاد دریامحور داریم، اما در عمل کمتر همراه بودیم و بر ریل اقتصادی قبل از انقلاب حرکت کردیم.

حجت عبدالملکی در مراسم افتتاح همایش اقتصاد دریامحور ایران که امروز برگزار شد، با بیان اینکه امروز از اولین روز ششمین سال گام دوم انقلاب اسلامی است، گفت: ما در 40 ساله دوم انقلاب اسلامی هستیم و افق 1437 افق شکل‌گیری تمدن اسلامی و اتفاق بزرگ در جامعه بشری خواهد بود. بعد اقتصادی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اقتصاد مقاومتی نامیده شده است، اقتصادی که بتواند با وجود همه مشکلات به هدف خودش برسد.
وی ادامه داد: همه نظام‌های اقتصادی در عالم اهدافی دارند و همه با مشکلاتی مواجه هستند و اقتصادی مقاومتی نامیده می‌شود که با وجود همه مشکلات به هدف خودش برسد. با این نگاه، همه دنیا به‌دنبال این هستند که اقتصاد خود را مقاومتی کنند. ایجاد اقتصاد مقاومتی از سه بخش شناخت ظرفیت‌ها، شناخت موانع و طراحی نظامی مبتنی بر ظرفیت‌ها و موانع تشکیل شده است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه یکی‌از این ظرفیت‌ها اقتصاد دریا است، گفت: ما در ایران 5800 کیلومتر دریا در شمال و جنوب داریم، به آب‌های آزاد دسترسی داریم و عمق آب در ساحل‌های ما برای پهلوگیری کشتی‌ها مناسب است و ایران ما، یکی‌از دیرینه‌ترین کشورها به شمار می‌رود که در حوزه تجارت بین‌المللی دریا پیشگام بوده است.
عبدالملکی با بیان اینکه ما باید بین اقتصاد دریامحور و بندرمحور تفاوت قائل شویم، گفت: اقتصاد دریا، فراتر از اقتصاد بندر است. در اقتصاد دریا چهار بخش سواحل، بستر و کف دریا، متن دریا و سطح دریا مورد مطالعه قرار می‌گیرد. در بخش سواحل کشتیرانی، در بستر دریا استخراج نفت و گاز و ترانزیت، در متن دریا بهره‌برداری از آبزیان، در سطح دریا موضوع حمل‌ونقل مطرح است.
وی با بیان اینکه در دوره قبل از انقلاب، کمترین اهمیت به حوزه اقتصاد دریایی کشور داده می‌شد، افزود: دوره استعمار ایران از 1310 تا 1357 بوده که انگلیسی‌ها، آمریکایی‌ها ‌و فرانسوی‌ها در ایران بودند و الگوی اقتصادی ما دریاگریز بوده است؛ به همین‌ دلیل جمعیت بسیار کمی را در حاشیه دریا می‌بینیم. همین حالا هم هزاران کیلومتر در حاشیه دریا بدون جمعیت باقی مانده که ناشی از نوع نگاه غربی‌ها برای جلوگیری از به فعلیت رساندن استفاده از ظرفیت‌های دریا بوده است.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: با وجود این در سال‌های پس از انقلاب، ظرفیت بنادر ما در حوزه نفتی 14 برابر شده، ظرفیت کانتینری حدود 100 برابر شده، از نظر مسافری ظرفیت ما حدود 50 برابر شده است، در حوزه کشتیرانی الان نفت‌کش و کشتی‌ می‌سازیم و به‌طور کلی رویکرد ما به سمت اقتصاد دریامحور بیشتر جلب شده است.
عبدالملکی با اشاره به ابلاغ سیاست‌های‌ کلی اقتصادی توسعه دریامحور از سوی مقام معظم رهبری بیان کرد: در حوزه اقتصاد دریا محور کاری که باید و شاید را انجام ندادیم. در واقع با وجود اینکه در حوزه سیاست‌ها تحول اساسی به سمت اقتصاد دریامحور داریم، اما در عمل کمتر همراه بودیم و بر ریل اقتصادی قبل از انقلاب حرکت کردیم. یکی‌از این محورها حمل و نقل است و ما ظرفیت‌های بسیار زیادی برای کشورهای پیرامون خود داریم. سال‌هاست که کریدور شمال - جنوب مطرح شده، اما سرعت ما کم است.
وی با بیان اینکه در مناطق آزاد هم نقش کمی در کریدور شمال - جنوب داریم، گفت: 48 منقطه آزاد ویژه اقتصادی فعال داریم که بخش زیادی در مرزها و سواحل مستقر هستند. در شمال کشور منطقه آزاد انزلی، امیرآباد و نوشهر را داریم. درجنوب شرق کشور منطقه آزاد چابهار را داریم که راهبردی‌ترین بندر است، منطقه ویژه شهید رجایی، منطقه آزاد بوشهر هم جزو مناطق جدید است. دو منطقه آزاد قشم و کیش هم در جنوب وجود دارد.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی ادامه داد: بنادر منطقه آزاد قشم به دلیل سرعت خوب جریان آب که لایروبی طبیعی دارد، منطقه بسیار خوبی برای ایجاد بندر است. با اتصال جزیره قشم با استفاده از پل خلیج فارس طی سال‌های آتی انتظار داریم ظرفیت بندری این جزیره به 40 میلیون تن برسد.
پروژه رشت - کاسپین در روزهای آینده به اتمام می‌رسد
عبدالملکی با بیان اینکه طی روزهای آینده پروژه ریلی منطقه آزاد رشت- کاسپین در منطقه کاسپین به اتمام می‌رسد، گفت: بخشی از این پروژه در رشت مانده که در روزهای گذشته به‌دلیل بارندگی با توقف مواجه شده بود اما به‌کلی سرعت مطلوبی دارد و ظرف هفته‌های آینده اتصال ریلی دریای خزر از بندر کاسپین به خلیج فارس را خواهیم داشت.
وی با اشاره به ظرفیت بالای بندر و منطقه آزاد چابهار در تقویت کریدور شمال-جنوب، خاطرنشان کرد: بندر چابهار هشت میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری دارد، در این بندر هم از چابهار تا خاش یک بخش ریلی مفقوده است که با تکمیل ریل چابهار تا خاش، ظرفیت جدیدی به حوزه کریدور شمال جنوب اضافه خواهد شد. از این رو تلاش می‌کنیم این بخش‌ها را نیز تکمیل کنیم.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه ما مهم‌ترین مشتری کریدورها هستیم، افزود: به نوبه خود سعی می‌کنیم زیرساختی که در محدوده قانونی ما هست را فراهم کنیم. اما نباید اهمیت کریدور شمال جنوب را برای بخش‌های تولیدی فراموش کرد. در کنار ظرفیت ترانزیت بار از جنوب کشور، امکان توسعه حمل‌ونقل در داخل کشور برای صنایع خودمان هم فراهم می‌شود. بنابراین لازم است نیم‌نگاهی به اثر تکمیل کریدور شمال جنوب در بخش‌های اقتصادی داخل کشور هم داشته باشید.
ادامه دارد...


ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

لغو وضعیت فورس ماژور در بزرگترین میدان نفتی لیبی

آژانس بین‌المللی انرژی: نفت جهانی تا سال 2025 به بشکه‌ای 70 دلار می‌رسد

کاهش واردات نفت چین با پر شدن مخازن ذخیره سازی

روسیه رتبه دوم صادرات نفت به چین را کسب کرد

قطر بودجه خود را بر اساس نفت 40 دلاری تنظیم می‌کند

محکومیت قطعی شِل به پرداخت 467 میلیون دلار خسارت آلودگی نفتی در نیجریه

عراق نمی‌خواهد از توافق اوپک برای کاهش تولید نفت معاف شود

پیش بینی نفت 40 تا 45 دلاری در سال 2021

کنفرانس انرژی عرب به سال 2023 موکول شد

آژانس بین المللی انرژی پیش بینی خود را برای تقاضای جهانی نفت در سال 2021 کاهش داد

خیز غول‌های نفتی جهان در جهت تولید انرژی از باد

پوتین: تصمیمات ائتلاف اوپک پلاس امید به عادی شدن اقتصاد جهان را زنده می‌کند

پیش‌بینی اوپک برای افزایش شدید تقاضای نفت در نیمه دوم 2021

محدودیت های کرونایی جدید در اروپا تهدیدی برای صنعت نفت است

کشف میدان بزرگ گازی در روسیه

شیوع انواع جدید کرونا تقاضای جهانی نفت را تهدید می‌کند

کویت: اوپک ممکن است افزایش 400 هزار بشکه نفت در روز را لغو کند

ذخایر نفت روسیه با سطح تولید فعلی برای 30 سال دیگر کافی است

مواجهه غول نفتی انگلیس با جریمه 240 میلیون دلاری به علت پرونده رشوه در خاورمیانه

آمادگی روسیه برای رساندن تولید نفت به سطح قبل از همه گیری کرونا

برندهای بزرگ خواستار توافق جهانی برای کاهش تولید پلاستیک شدند

کانادا واردات نفت از روسیه را ممنوع کرد

روسیه فروش نفت خام به هند را افزایش داد

بلومبرگ: هند به دنبال خرید نفت بیشتر از روسیه است

کرملین: روسیه به تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا پاسخ می‌دهد

© - www.fasleqtesad.ir . All Rights Reserved.