درآمد 80 میلیارد دلاری با توسعه سواحل مکران/ نیازی به منابع صندوق توسعه ملی برای مکران نیست راه و شهرسازی

درآمد 80 میلیارد دلاری با توسعه سواحل مکران/ نیازی به منابع صندوق توسعه ملی برای مکران نیست

  بزرگنمايي:

فصل اقتصاد - کارشناس حمل‌ونقل دریایی با بیان این‌که برای توسعه سواحل مکران نیازی به استفاده از منابع صندوق توسعه ملی نیست، گفت: 400 صفحه طرح توسعه سواحل مکران در وزارت راه و شهرسازی داریم.

به گزارش فصل اقتصاد، ملک‌رضا ملک‌پور اظهار کرد:‌ سال 96 طرح توسعه سواحل مکران به عنوان پروژه‌ای که حدود 20 سال روی آن کار شده بود به وزارت راه و شهرسازی ارسال و حدود 10 ماه روی آن کار کردیم. پس از این مدت، همه بخش‌های مختلف وزارت راه‌وشهرسازی اعم از ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی در این جلسات حضور داشتند و تاکید کردند که این طرح بسیار خوبی است.
وی ادامه داد: این طرح برای اجرا دو شرط داشت؛ یکی این‌که دولت فقط حمایت‌کننده باشد و اجرا به بخش‌ خصوصی واگذار شود. شرط دوم هم این بود که سواحل مکران در صورتی آباد می‌شود و کشورهای مجاور از ایران برای حمل‌ونقل کالا استفاده می‌کنند که به آنها اطمینان استمرار ثبات وضعیت را بدهیم. به‌عنوان مثال اگر در افغانستان حکومت تغییر می‌کند به‌هیچ وجه ایران برای حمل‌ونقل بین‌المللی ممانعت ایجاد نمی‌کند.
وی تصریح کرد: همه موافق این دو شرط بودند و در نهایت برآوردهای صورت گرفته نیز نشان داد که ایران با توسعه سواحل مکران حدود 80 میلیارد دلار درآمد کسب خواهد کرد.
کارشناس حمل‌ونقل دریایی اضافه کرد: وقتی این عدد را مکتوب کردیم، گفته شد نکند برآوردها از درآمدهای ایران درست نباشد که اعلام کردیم این برآوردها صحیح است. میزان کالاهای مربوط به تاجکیستان،‌ ارمنستان، آذربایجان و ... اگر از مسیر فعلی مکران حمل شود، درآمدهای فراوانی را نصیب کشورمان خواهد کرد.
ملک‌پور با یادآوری این‌که یکی از آرزوهای روسیه این بود که طرح توسعه سواحل مکران هرچه سریع‌تر به نتیجه برسد، تصریح کرد: این کشور آرزو داشت وارد طرح شود تا به آبهای آزاد دسترسی داشته باشد. لازم به یادآوری است که برآورد درآمد 80 میلیارد دلاری بدون احتساب روسیه صورت گرفته بود.
وی با تاکید بر این‌که قرار بود اجرا طرح توسعه سواحل مکران به بخش خصوصی واگذار شود، گفت: این د رحالی است که دولت مصوب کرده 5 میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای توسعه سواحل مکران برداشت شود. باید به این نکته اشاره کنم که برای توسعه و آباد کردن سواحل مکران اساسا نیازی به بودجه‌های دولتی ندارد. واقعیت آن است که توسعه مکران به اندازه کافی جذاب است و سرمایه‌گذاران را جذب می‌کند.
وی در ادامه با اشاره به این‌که نیازی به برداشت پول از صندوق توسعه ملی برا ی توسعه مکران نیست، اظهار کرد: 44 کشور در دنیا داریم که در خشکی محصور هستند. یکی از این کشورها سوئیس است که یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های کشتیرانی در جهان را دارد. 6 کشور از این تعداد سهم ایران است و باید با نگاه کسب درآمد، سواحل مکران را توسعه دهیم.
کارشناس حمل‌ونقل دریایی یادآور شد: سازمان ملل تاکید کرده اگر ایران در توسعه سواحل مکران کوتاهی کند پاکستان، ترکیه و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس جای ایران را می‌گیرند. باید پتانسیل‌های بالقوه کشورمان را بالفعل کنیم. اگر این کار را انجام ندهیم شاهد اتفاقی مانند امضای قرارداد افغانستان-تاجیکستان هستیم که قرار است قطر در آنجا حدود 68 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند.
ملک‌پور تاکید کرد: آیا فکر می‌کنیم کشورهای دیگر منتظر ما می‌ماند؟ خیر، آنها از مسیرهای جایگزین استفاده می کنند. زمانی‌که در این رابطه سرمایه‌گذاری‌ها کلان صورت می‌گیرد دیگر صرفه اقتصادی ندارد که بیاید از ایران کالا را حمل کند.
وی با بیان این‌که 400 صفحه طرح توسعه سواحل مکران در وزارت راه و شهرسازی داریم، گفت: وقتی می‌خواهیم کالا را به مقصد آذربایجان، ارمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان، افغانستان و ... حمل کنید، باید با روحیه خدمات‌دهی این کار را انجام دهیم نه روحیه‌ای دیگر. ما باید در بندر شهید رجایی، بندر جاسک و ... خدمات دهیم. سواحل ایران در سواحل مکران بِکر است، اما در مقابل کشورهای امارات، عمان و ... یک متر در سواحل خود جای خالی ندارند. این در حالی است که عمیق زیاد خلیج‌فارس سمت ایران است.
وی اضافه کرد: واقعیت این است که ما به کشورهای منطقه در ترانزیت و ترانشیپ کمک کرده‌ایم. در صورتی‌که می‌توانیم با توسعه سواحل مکران علاوه بر درآمدهای کلان، کشورهای دیگر را به استفاده از این منطقه ترغیب کنیم.
انتهای پیام/


ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

افزایش حقوق کارگران در سال آینده بیشتر خواهد بود

مصوبه ممنوعیت استفاده از فیلترشکن مخاطب عمومی ندارد/ خطاب مصوبه دستگاه‌ها هستند

بنزین گران نمی‌شود/ تورم سال آینده قطعا کمتر از امسال است

وزیر اقتصاد: حذف یارانه نقدی شایعه است

مصوبه ممنوعیت استفاده از پالایش‌شکن‌ها "مخاطب عمومی" ندارد/ خطاب مصوبه دستگاه‌ها هستند

مصوبه مربوط به ممنوعیت استفاده از پالایش‌شکن‌ها "مخاطب عمومی" ندارد/ خطاب مصوبه دستگاه‌ها هستند

آماده‌سازی 20 هزارتن میوه شب عید/خرمای ماه رمضان 15درصد زیر قیمت بازار عرضه می‌شود

افزایش قیمت خودروها بر اساس صورت‌های مالی است/ قیمت‌ها به روز شده‌اند

شاخص بورس اندکی کاهش یافت

افزایش انگیزه‌ سرمایه‌گذاران با توسعه ابزارهای مالی

بازار سرمایه ناجی شرکت‌های دانش‌بنیان شود

رفع گستردگی جغرافیایی با برگزاری مجامع استانی از طریق سامانه «دیما»

کاهش 573 واحدی نماگر تالار شیشه‌ای

ارتقای انگیزه ماندگاری منابع در صندوق‌های درآمد ثابت با ابلاغیه افزایش حد نصاب

آغاز به کار نهمین دوره کارآموزی همراه اول

تکذیب شایعه حذف یارانه‌ نقدی با دریافت یارانه تشویقی

ونزوئلا از روسیه نفت وارد کرد

واتس‌اپ مانع گرفتن اسکرین‌شات از عکس پروفایل می‌شود

امسال 3 فروند ATR زمین‌گیر به چرخه باز می‌گردد

ادوات حفاظتی شبکه انتقال برق کشور به فیبر نوری مجهز می شود

تشکیل شورای گفت‌وگوی بخش تعاون در استان تهران

بزوس 14 میلیون سهام آمازون را فروخت

شیکاگو از شرکت‌های بزرگ نفتی شکایت کرد

سود 250 میلیارد دلاری غول‌های نفتی غربی از جنگ اوکراین

قیمت نفت رو به افزایش گذاشت

© - www.fasleqtesad.ir . All Rights Reserved.