4 استراتژی زارا برای پیشتازی در بازار پوشاک
زوربای یونانی که سر از اسپانیا درآورد
اقتصادی
بزرگنمايي:
فصل اقتصاد - زارا از موفقترین برندهای خردهفروشی در جهان است. سال 1975 آمانسیو اورتگا و همسرش رزالیا مرا، این برند را به عنوان یک حرفه خانوادگی در اسپانیا تاسیس کردند. جالب است بدانید آنها ابتدا نام اولین فروشگاهشان را زوربا گذاشتند که برگرفته از فیلم معروف سینمای یونان بود
اگر تا به حال از کنار فروشگاه زارا عبور کرده باشید احتمالاً افراد زیادی را دیدهاید که در صفهای طولانی منتظرند تا لباسهای جدید را امتحان کنند. به احتمال زیاد، برایتان سوال میشود که این شلوغی برای چیست؟ زارا از موفقترین برندهای خردهفروشی در جهان است. سال 1975 آمانسیو اورتگا و همسرش رزالیا مرا، این برند را به عنوان یک حرفه خانوادگی در اسپانیا تاسیس کردند. جالب است بدانید آنها ابتدا نام اولین فروشگاهشان را زوربا گذاشتند که برگرفته از فیلم معروف سینمای یونان بود. اما از بد روزگار متوجه شدند دو بلوک آنطرفتر کافهای با همین نام وجود دارد از این رو مجبور شدند نام آن را تغییر دهند و اینگونه زارا، کلمهای بیمعنا اما خوشآوا متولد شد. زارا نهتنها توانست در صنعت چالشبرانگیز پوشاک باقی بماند بلکه در طول عمر 48 ساله خود تبدیل به برجستهترین برند شرکت ایندیتکس شد یعنی شرکتی که از معروفترین خردهفروشیهای اسپانیایی است. ایندیتکس در سال 2021 حدود 27 میلیارد و 700 میلیون یورو درآمد داشته که 70 درصدش را زارا به خود اختصاص داده است؛ اما از استراتژیهای زارا در بازار چه میدانیم؟
جای تبلیغات خالی است
اگر اهل خرید از برندها باشید و در کمدتان نگاهی بیندازید احتمالاً لباسی از این برند را پیدا میکنید، اما باورتان میشود زارا با این شهرت برای تبلیغات سرمایهگذاری نمیکند؟ تمام بازاریابی زارا به فروشگاههایش و رضایت مشتریان منتهی میشود. مدیران ترجیح میدهند به جای هزینه برای تبلیغات، شعبههای جدید تاسیس کنند و هنگام انتخاب مکان بسیار بلندپروازانه عمل میکنند، به صورتی که برخی از فروشگاههای زارا مانند نمایشگاهی لوکس، چشمنوازند. ویترینهای زارا به کمک روانشناسان طراحی میشوند به همین خاطر تاثیر زیادی بر روی ضمیر ناخودآگاه مخاطبان دارند و تقریباً هر رهگذری را برای ورود به فروشگاهها ترغیب میکنند.
تنوع طرح ، تولید کمتر
تصور کنید وارد فروشگاهی شدهاید که از یک مدل لباس تعداد زیادی دارد، در این صورت شما میتوانید با خیال راحت خرید را به وقت دیگری موکول کنید. زارا به خوبی این مسئله را درک و به همین خاطر تعداد محدودی از یک مدل را تولید کرده است. این رویکرد به مشتری حس خاص بودن القا میکند. چنین رویکردی به زارا اجازه میدهد قبل از سرمایهگذاری بزرگتر، میزان تقاضا را ببیند، اگر یک سبک از لباس فروش موفقی نداشت، سریع از تولید خارج میشود و شرکت ضرر نمیکند. همچنین میتواند در کمتر از پنج هفته مدلهای جدید را طراحی و به بازار عرضه کند. این یعنی شما برای خرید و انتخاب از این برند گزینههای زیادی پیش رو دارید. همین عامل باعث میشود تا مشتریان به طور مداوم به فروشگاههای زارا سر بزنند.
ذائقه مشتریان
امپراتوری زارا بر مشتریمداری بنا شده است. اما بینش درست، تولید و دسترسی به موقع در طول زمان بسیار چالشبرانگیز است. زارا برخلاف شرکتهایی مانند گپ در طول عمر حدود 50 ساله خود به خوبی از پس این کار برآمده، اما چگونه؟
تمام کارمندان این شرکت نحوه برخورد با مشتریان را آموزش دیدهاند، آنها خوب گوش میدهند و با نگاه تیزبینانه خود حتی کوچکترین عکسالعمل مشتریان را در نظر میگیرند و به سادگی از کنارش رد نمیشوند. تیمهای متخصص نظرات جدید را از تمام نمایندگیهای فروش جمعآوری میکنند و به دست طراحان میرسانند. اما زارا خودش را تنها به همین یک راه محدود نکرد، از سال 2020 که همزمان با همهگیری کرونا بود فروش آنلاین افزایش یافت و این روند ادامه پیدا کرد. آنها رفتار کاربران در فرایند خرید اینترنتی را هم مورد بررسی قرار میدهند. به علاوه طراحان زارا اغلب به آنچه اینفلوئنسرها میپوشند، نگاه میکنند تا ببینند کدام استایلها رایج هستند. سپس با استفاده از این دادهها مدلهای احتمالی را که تقاضای زیادی دارند شناسایی و در مدت زمان کمی به بازار عرضه میکنند. این استراتژی باعث شده محصولات زارا در کشورهای مختلف، طبق فرهنگ و نظرات متفاوت باشد.
مقرون به صرفه کردن مد برای خریداران
خرید یک محصول جدید در زارا، جیبتان را زیاد خالی نمیکند. این برند محصولاتی را ارائه میدهد که ترکیبی از کیفیت بالا و قیمت مناسب است. شما میتوانید یک لباس را در زارا با قیمت کمتر از 20 دلار و یک ژاکت زمستانی را با قیمت کمتر از 60 دلار تهیه کنید. اما با توجه به اینکه تقریباً هرکسی به آسانی میتواند در این صنعت به صورت آنلاین فعالیت داشته باشد رقابت بیشتر شده است و زارا باید نسبت به رشد خردهفروشان بسیار محتاط باشد.
رویهمرفته، زارا توانسته خلاف جریان آب شنا کند و تعریف متفاوتی از کسبوکارش را در صنعت پوشاک به نمایش بگذارد. این رویکرد از نگاه مشتریان دور نمانده و این شرکت را به یکی از موفقترین برندهای جهان در عرصه پوشاک و البسه تبدیل کرده است.
منبع: آیندهنگر