4 استراتژی زارا برای پیشتازی در بازار پوشاک
زوربای یونانی که سر از اسپانیا درآورد اقتصادی

زوربای یونانی که سر از اسپانیا درآورد

  بزرگنمايي:

فصل اقتصاد - زارا از موفق‌ترین برندهای خرده‌فروشی در جهان است. سال 1975 آمانسیو اورتگا و همسرش رزالیا مرا، این برند را به عنوان یک حرفه خانوادگی در اسپانیا تاسیس کردند. جالب است بدانید آنها ابتدا نام اولین فروشگاهشان را زوربا گذاشتند که برگرفته از فیلم معروف سینمای یونان بود
اگر تا به حال از کنار فروشگاه زارا عبور کرده باشید احتمالاً افراد زیادی را دیده‌اید که در صف‌های طولانی منتظرند تا لباس‌های جدید را امتحان کنند. به احتمال زیاد، برایتان سوال می‌شود که این شلوغی برای چیست؟ زارا از موفق‌ترین برندهای خرده‌فروشی در جهان است. سال 1975 آمانسیو اورتگا و همسرش رزالیا مرا، این برند را به عنوان یک حرفه خانوادگی در اسپانیا تاسیس کردند. جالب است بدانید آنها ابتدا نام اولین فروشگاهشان را زوربا گذاشتند که برگرفته از فیلم معروف سینمای یونان بود. اما از بد روزگار متوجه شدند دو بلوک آن‌طرف‌تر کافه‌ای با همین نام وجود دارد از این رو مجبور شدند نام آن را تغییر دهند و این‌گونه زارا، کلمه‌ای بی‌معنا اما خوش‌آوا متولد شد. زارا نه‌تنها توانست در صنعت چالش‌برانگیز پوشاک باقی بماند بلکه در طول عمر 48 ساله خود تبدیل به برجسته‌ترین برند شرکت ایندیتکس شد یعنی شرکتی که از معروف‌ترین خرده‌فروشی‌های اسپانیایی است. ایندیتکس در سال 2021 حدود 27 میلیارد و 700 میلیون یورو درآمد داشته که 70 درصدش را زارا به خود اختصاص داده است؛ اما از استراتژی‌های زارا در بازار چه می‌دانیم؟
جای تبلیغات خالی است
اگر اهل خرید از برندها باشید و در کمدتان نگاهی بیندازید احتمالاً لباسی از این برند را پیدا می‌کنید، اما باورتان می‌شود زارا با این شهرت برای تبلیغات سرمایه‌گذاری نمی‌کند؟ تمام بازاریابی زارا به فروشگاه‌هایش و رضایت مشتریان منتهی می‌شود. مدیران ترجیح می‌دهند به جای هزینه برای تبلیغات، شعبه‌های جدید تاسیس کنند و هنگام انتخاب مکان بسیار بلندپروازانه عمل می‌کنند، به صورتی که برخی از فروشگاه‌های زارا مانند نمایشگاهی لوکس، چشم‌نوازند. ویترین‌های زارا به کمک روانشناسان طراحی می‌شوند به همین خاطر تاثیر زیادی بر روی ضمیر ناخودآگاه مخاطبان دارند و تقریباً هر رهگذری را برای ورود به فروشگاه‌ها ترغیب می‌کنند.
تنوع طرح ، تولید کمتر
تصور کنید وارد فروشگاهی شده‌اید که از یک مدل لباس تعداد زیادی دارد، در این صورت شما می‌توانید با خیال راحت خرید را به وقت دیگری موکول کنید. زارا به خوبی این مسئله را درک و به همین خاطر تعداد محدودی از یک مدل را تولید کرده است. این رویکرد به مشتری حس خاص بودن القا می‌کند. چنین رویکردی به زارا اجازه می‌دهد قبل از سرمایه‌گذاری بزرگ‌تر، میزان تقاضا را ببیند، اگر یک سبک از لباس فروش موفقی نداشت، سریع از تولید خارج می‌شود و شرکت ضرر نمی‌کند. همچنین می‌تواند در کمتر از پنج هفته مدل‌های جدید را طراحی و به بازار عرضه کند. این یعنی شما برای خرید و انتخاب از این برند گزینه‌های زیادی پیش رو دارید. همین عامل باعث می‌شود تا مشتریان به طور مداوم به فروشگاه‌های زارا سر بزنند.
ذائقه مشتریان
امپراتوری زارا بر مشتری‌مداری بنا شده است. اما بینش درست، تولید و دسترسی به موقع در طول زمان بسیار چالش‌برانگیز است. زارا برخلاف شرکت‌هایی مانند گپ در طول عمر حدود 50 ساله خود به خوبی از پس این کار برآمده، اما چگونه؟
تمام کارمندان این شرکت نحوه برخورد با مشتریان را آموزش دیده‌اند، آن‌ها خوب گوش می‌دهند و با نگاه تیزبینانه خود حتی کوچک‌ترین عکس‌العمل مشتریان را در نظر می‌گیرند و به سادگی از کنارش رد نمی‌شوند. تیم‌های متخصص نظرات جدید را از تمام نمایندگی‌های فروش جمع‌آوری می‌کنند و به دست طراحان می‌رسانند. اما زارا خودش را تنها به همین یک راه محدود نکرد، از سال 2020 که همزمان با همه‌گیری کرونا بود فروش آنلاین افزایش یافت و این روند ادامه پیدا کرد. آن‌ها رفتار کاربران در فرایند خرید اینترنتی را هم مورد بررسی قرار می‌دهند. به علاوه طراحان زارا اغلب به آنچه اینفلوئنسرها می‌پوشند، نگاه می‌کنند تا ببینند کدام استایل‌ها رایج هستند. سپس با استفاده از این داده‌ها مدل‌های احتمالی را که تقاضای زیادی دارند شناسایی و در مدت زمان کمی به بازار عرضه می‌کنند. این استراتژی باعث شده محصولات زارا در کشورهای مختلف، طبق فرهنگ و نظرات متفاوت باشد.
مقرون به صرفه کردن مد برای خریداران
خرید یک محصول جدید در زارا، جیبتان را زیاد خالی نمی‌کند. این برند محصولاتی را ارائه می‌دهد که ترکیبی از کیفیت بالا و قیمت مناسب است. شما می‌توانید یک لباس را در زارا با قیمت کمتر از 20 دلار و یک ژاکت زمستانی را با قیمت کمتر از 60 دلار تهیه کنید. اما با توجه به این‌که تقریباً هرکسی به آسانی می‌تواند در این صنعت به صورت آنلاین فعالیت داشته باشد رقابت بیشتر شده است و زارا باید نسبت به رشد خرده‌فروشان بسیار محتاط باشد.
روی‌هم‌رفته، زارا توانسته خلاف جریان آب شنا کند و تعریف متفاوتی از کسب‌وکارش را در صنعت پوشاک به نمایش بگذارد. این رویکرد از نگاه مشتریان دور نمانده و این شرکت را به یکی از موفق‌ترین برندهای جهان در عرصه پوشاک و البسه تبدیل کرده است.
منبع: آینده‌نگر


ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قیمت بیت‌کوین به 500 هزار دلار می‌رسد؟

مسیر خودروسازی عوض می‌شود؟

سازمان‌های دولتی آمریکا صدها بار هک شدند

امنیت فناوری‌های کلیدی تایوان تشدید شد

اوپک‌پلاس قیمت نفت را بالاتر می‌برد؟

ایران چگونه در مبارزه با مواد مخدر به افغانستان کمک می‌کند؟

وزن‌کشی انرژی در بودجه 1403

مبایعه‌نامه تعیین تکلیف شد

هواشناسی ایران 1402/09/18؛ بارش باران و برف در برخی استان‌ها/ سامانه بارشی جدید سه‌شنبه وارد کشور می‌شود

افزایش زیان خالص تراورس در سال 1401

سیریک دروازه طلایی توسعه سواحل مکران

بنیاد مسکن: 34 درصد مسکن شهری و روستایی تحویل متقاضیان شد

وام 350 میلیونی مسکن روستایی در مرحله صدور تضمین‌نامه/ دوره بازپرداخت وام 20 سال است

امکان ورود 160 میلیون مترمکعب آب به خلیج گرگان فراهم شد

تهران همچنان در شرایط آلوده

تهران بارانی می شود

واکنش زاکانی به عدم ثبت رقم 17000 میلیاردی در سامانه شفافیت

افتتاح پروژه زیرگذر کوهک در شنبه‌های امید و افتخار

بی خانمان و چادرخواب در بهشت زهرا(س) نداریم

بازدید رایگان افراد دارای معلولیت از برج میلاد

افزایش مراجعات قلبی و تنفسی به مراکز درمانی با آلودگی هوا

رسانه‌هایی که دوست دارند 17 هزار میلیارد در شهرداری گم شود

برنامه‌ریزی برای بومی‌سازی روش‌های تامین مالی غیرتورمی

خطر آتش سوزی بادکنک‌های گازی غیر استاندارد/ از مراکز معتبر خرید کنید

تشویق خودروسازان به افزایش عمق ساخت داخل/ برای توسعه محصول جدید برنامه‌ریزی کنید

© - www.fasleqtesad.ir . All Rights Reserved.