در سومین هم‌اندیشی اساتید دانشگاه و فعالان صنعت خودرو با وزیر اقتصاد مطرح شد؛
الزامات واگذاری خودروسازان/ سیاست‌های حمایتی با رقابت همراه شود اقتصاد کلان

الزامات واگذاری خودروسازان/ سیاست‌های حمایتی با رقابت همراه شود

  بزرگنمايي:

فصل اقتصاد - سومین نشست هم‌اندیشی صاحبنظران دانشگاهی و فعالان صنعت خودرو با وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.

به گزارش فصل اقتصاد به نقل از خبرنگار "شادا"، محمدرضا نجفی منش در سومین نشست هم اندیشی با صاحبنظران دانشگاهی و فعالان صنعت خودرو با موضوع واگذاری ایران خودرو و سایپا که با حضور وزیر اقتصاد در دانشگاه امیرکبیر برگزار شد، اظهار کرد: برای اینکه شرکت‌ها از حالت زیان خارج شوند باید اصلاح قیمت گذاری صورت گیرد، در حال حاضر راهکار بورس برای این موضوع قرار داده شده است که راهکار بسیار خوبی است، آخرین باری که خودرو در بورس عرضه شد، 50 میلیون تومان ارزانتر از بازار به دست مصرف کننده رسید و 170 میلیون تومان نیز خودروسازان بیش از قیمت کارخانه فروختند و در این بین چیزی نصیب دلالان نشد، این روش باید برای همین خودروها اعمال شود.
رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان با تأکید بر واگذاری سهام تودلی خودروسازان گفت: واگذاری موجب ورود نقدینگی به خودروسازان شود و نقدینگی آنان را تقویت می کند پس از انجام این واگذاری باید مدیریت را به سهامداران مجموعه واگذار و قانون تجارت اعمال شود.
وی تصریح کرد: دولت به خاطر قیمت‌گذاری دستوری 120 هزار میلیارد تومان زیان به این صنعت وارد کرده است.
250 هزار میلیارد تومان رانت قیمتگذاری آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان نیز با بیان اینکه برای خصوصی سازی باید سهام تودلی را واگذار کنیم گفت: شکاف بازار 250 هزار میلیارد تومان رانت به حساب افرادی که از کارخانه خودرو خریده و در بازار آزاد به فروش رساندن واریز کرده است و در همین زمان 140 میلیارد تومان زیان انباشته برای صنعت خودروسازی ایجاد شده است.
دبیر انجمن قطعه‌سازان افزود: در حال حاضر ظرفیت تولید قطعه سازان در کشور برای 2 میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو است و ظرفیت تولید یک میلیون و 700 هزار در کشور داریم اما چه چیزی موجب شده که ما نمی توانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: مشکل اصلی در این زمینه سیاست گذاری و مصادق حکومتی است.
سه الزام واگذاری خودروسازان
شجاعی عضو مرکز پژوهش های مجلس نیز در این نشست با اشاره به اینکه سه الزام برای واگذاری وجود دارد و باید به سمت آن برویم گفت: ابتدا باید ویژگی بازار را تقویت کنیم در مرحله دوم باید سهام چرخه ای را که در این بنگاه ها وجود دارد و منشا مشکلات عدیده‌ای است باید واگذار شود و سومین الزام که قبل از همه واگذاری‌ها باید انجام شود باید برای واگذاری ها یک سری تمرین ها را انجام دهیم و ببینیم آیا حاکمیت بر می‌تابد یک بخش خصوصی واقعی داشته باشیم یا خیر.
وی بیان کرد: اینکه هر دو خودروساز را بخواهیم به طور هیجانی هم زمان واگذار کنیم به نظر مناسب نیست بلکه باید هر کدام را که زمینه واگذاری بهتری دارند ابتدا واگذار و عرضه کنیم و سپس با دیدن آثار آن نسبت به واگذاری بنگاه بعدی اقدام کنیم.نیازمند تنظیم‌گری برای بازار و مرزها هستیم.
امیرحسین کاکایی استاد دانشگاه و کارشناس صنعت خودرو نیز در این نشست گفت: اگر سهام تودلی را به خوبی واگذار کنیم به سرعت مدیریت به بخش خصوصی واگذار می‌شود.
وی افزود: ما نیاز به سیاست گذاری برای رقابت سالم داریم و نیازمند تنظیم‌گری برای بازار و مرزها هستیم. 
کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: باید تعرفه در کل زنجیره تعریف و توازن داشته باشد، برای اهلیت باید هدف تعیین و چارچوب آن را مشخص کنیم و این چیز پیچیده ای نیست بلکه چیزی که می خواهیم مهم است، باید یک نظام تنظیم گری که 29 نهاد را در راستای حمایت و تقویت هماهنگ کند، تدوین شود تا هر نهاد نظر متفاوت ندهد.
ریشه مشکلات مدیریت دولتی در صنعت خودروسازی است
نبوی معاون وزیر صمت و رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نیز با اشاره به زیان دهی خودروسازان گفت: اگر بخش خصوصی هم مدیریت ایران خودرو و سایپا را برعهده داشت با این نحوه قیمت گذاری زیان‌ده می‌شد و زیان انباشته آن نهایتاً به جای 120 هزار میلیارد تومان به 80 هزار میلیارد تومان می‌رسید. 
وی تاکید کرد: ریشه مشکلات مدیریت بخش دولتی در بنگاه نیست بلکه مدیریت دولتی در صنعت خودروسازی است.
معاون وزیر صمت تصریح کرد: وزارت صمت با اجماعی که با همه نهادهای موثر ایجاد می کند نقشه راه این صنعت را برای متولیان آینده مشخص می کند و ما هم اصرار داریم سهام تودلی باید واگذار شود.
نبوی با بیان اینکه یکی از موضوعات تشکیل بازار رقابتی است بیان کرد: فضای اقتصاد کشور در دهه های گذشته نشان داده اقتصاد ما برای اینکه وصل مستقیم به بازار بین المللی داشته باشیم عزم نداشته است.
سیاست های حمایتی با رقابتی باید توام باشد
مجیدپور رییس دانشکده مدیریت علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر نیز اظهار کرد: آیا ما به پسا واگذاری فکر کرده ایم و یا تنها واگذاری و خصوصی سازی را راه حل مشکل می دانیم، ما تجربه شکست خورده و موفقی هم داریم. 
وی با بیان اینکه باید نقشه اعتلای راه صنعت را داشته باشیم و واگذاری و خصوصی سازی بخش از راه حل باشد گفت: اطاله یک روند نامطلوب و سیاستگذاری نامطلوب در دهه های گذشته در صنعت خودرو موجود شده احساسی با واگذاری برخورد کنیم در صورتی که اگر فرصتی که در این صنعت است را ببینیم واگذاری در آن تصویر کلی باید دیده شود آن وقت برای پسا واگذاری برنامه ریزی خواهیم داشت.
وی تصریح کرد: ما باید همزمان اقتصاد خودرو و صنعت خودرو را با هم ببینیم و واگذاری سهام بخشی از پازل باشد، باید به فکر این باشیم که توسعه صادرات داشته باشیم.
سیاست های حمایتی با رقابتی باید توام باشد در سالهای گذشته سیاست های حمایتی صورت گرفته است اما سیاست‌های رقابتی نداشتیم و این پاشنه آشیل است.


ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

بررسی رفع موانع تعاملات اقتصادی و مالی شرکت های ایرانی

برگزاری مزایده بلوک مدیریتی سرخابی ها در دی ماه

5 ویژگی بزرگترین مزایده تاریخ ایران

هدیه یک روز اینترنت نامحدود همراه اول با صعود تیم ملی ایران

تشکیل کارگروهی ویژه برای رفع ابهامات طرح اصلاح قانون مجازات اخلال‌گران در نظام اقتصادی کشور

پرسش و پاسخ امروز خبرنگاران، با اعضای هیئت مدیره سازمان بورس

موضوع تغییرات شاخص‌های محرومیت‌زدائی در کمیسیون بودجه بررسی شد

سوءاستفاده برخی شرکت های تولیدکننده تجهیزات پزشکی از اقتصاد مقاومتی/ انتقاد بیماران تالاسمی از کیفیت نامناسب داروی آهن زدا

طلا 13 دلار گران شد

معاون نخست وزیر روسیه: مسکو و پکن سوئیفت را دور می‌زنند

کلیات طرح توسعه فیبر نوری در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصویب شد

سخنگوی بانک مرکزی: افزایش 45 درصدی پرداخت تسهیلات بانکی در 7 ماه گذشته

چالش‌های تامین سوخت و اسقاط کامیون‌داران در کمیسیون عمران بررسی شد

اعمال تعرفه بر صادرات محصولات کشاورزی برخلاف قانون است/ 8میلیون تن نهاده‌های دامی و کالای اساسی در بنادر کشور دپو شده است

مردم گران فروشی کفش را گزارش دهند

پرداخت 11 هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی در دستور کار

تصویب لایحه اصلاح قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در کمیسیون اقتصادی مجلس

20 هزار میلیارد تومان بدهی معوق خودروسازان به قطعه‌سازان

راه‌اندازی دفتر نمایندگی وزارت نفت در عراق

ارتقای سطح کیفی و کمی آب شرب شهر سنندج با بهره‌مندی از پروژه آبرسانی

300 شرکت به لیست واگذاری خصوصی‌سازی بازگشت/ سرخ‌آبی‌ها ماه آینده به مزایده گذاشته خواهند شد

ادعای دخالت نمایندگان کمیسیون اقتصادی در استعفای رئیس سازمان بورس ناصحیح است

حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو تا پایان سال/ واگذاری سهام‌ دولت در سرخابی‌ها در دی

حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو تا پایان سال/ واگذاری سهام‌ دولتی سرخابی‌ها در دی

12 درصد از بلوک «پتروشیمی خلیج‌فارس» با 32.5 درصد افزایش قیمت، فروخته شد

© - www.fasleqtesad.ir . All Rights Reserved.