1403 ایستگاه آخر ابر پروژه چابهار زهدان راه و شهرسازی

1403 ایستگاه آخر ابر پروژه چابهار زهدان

  بزرگنمايي:

فصل اقتصاد - پروژه ریلی چابهار- زاهدان بخشی از بزرگترین کریدور شمال به جنوب است که براساس وعده ها سال 1403 به اتمام می رسد.

پروژه ریلی چابهار به زاهدان با هدف ایجاد یک کریدور شمال به جنوب و اتصال بندر بهشتی به شبکه ریلی طراحی شده، که با بهره برداری و افتتاح به ترتیب آسیای میانه و افغانستان را به آب‌های آزاد اقیانوسی متصل می‌کند.
در عین حال، این مسیر ترانزیتی چابهار را به قطب تجارت و ترانزیتی در منطقه تبدیل می‌کند، احداث این خط ریلی در دو بخش شمال و جنوب تقسیم بندی شده که از چابهار آغاز و به زاهدان منتهی می‌شود.
با توجه به نقش بندر چابهار در توسعه ترانزیتی کشور، پروژه راه آهن چابهار- زاهدان می‌تواند سهم این بندر در بخش ترانزیتی کشور را افزایش دهد. برآورد درآمدی این طرح حداقل 300 میلیارد تومان در سال در نظر گرفته شده است. از مزایای این طرح اشتغال 6 هزار و 300 نفر در دوره ساخت و اشتغال 600 نفر در دوره بهره برداری است. از سوی دیگر باید به این نکته توجه کرد که حمل و نقل ریلی دوستدار محیط زیست و همچنین بار ترافیکی و سوانح جاده‌ای را نیز کاهش می‌دهد.
نکته دیگر در خصوص اهمتی این خط ریلی، اینکه 156 کیلومتر از این پروژه به راه آهن خاش – زاهدان اختصاص داده شده است. با توجه به اینکه کارفرمای این پروژه شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل و نقل است و پیمانکار این نیز قرارگاه خاتم الانبیا، برای ساخت 155 کیلومتر از این پروژه حدود 2 هزار و 300 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. نکته دیگر اینکه خط ریلی سبب تسریع حمل بار برای معادن منطقه نیز باشد.
گفتنی است، خط ریلی چابهار زاهدان از آسیای میانه از طریق شرق روسیه به دریای عمان متصل و اهمیت نقش این پروژه بیش از پیش بینی‌ها خواهد بود.
وزیر اقتصاد در نشست خبری اخیر خود با اشاره به پروژه چابهار- زاهدان گفت که وجود اعتبار کافی برای یک پروژه‌ای مانند چابهار- زاهدان در مدت پنج سال قابل اجرا است و به طور میانگین سالانه برای اجرای چنین طرحی 20 درصد حجم عملیات اعتبار لازم است تا در مدت پنج سال پایان یابد.
وزیر اقتصاد در بخشی دیگر از نشست خود در خصوص محل تأمین اجرای پروژه هم گفت، برای طرح راه آهن چابهار-زاهدان با موافقت مقام معظم رهبری از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده شده و بخش زاهدان-خاش به طول 150 کیلومتر را اخیراً به بهره برداری رسانده‌ایم.
نیمی از ابر پروژه ریلی به پایان رسیده است
خیر اله خادمی؛ معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درخصوص پیشرفت ریلی چابهار- زاهدان به خبرنگار مهر در ن باره گفت: تاکنون 62 درصد پروژه تکمیل شده است، این پروژه با طول 630 کیلومتر بزرگترین پروژه ریلی کشور است.
وی در ادامه اظهارداشت : قسمت اول پروژه که زهدان به خاش بوده، با حضور رئیس جمهور در آبان ماه افتتاح شد که البته هدف اصلی این پروژه رسیدن زاهدان به چابهار است که بندر چابهار به یک گلوگاه باری در منطقه تبدیل شود، چرا که سبب افزایش ظرفیت‌های باری این بندر نیز می‌شود.
لازمه اعتبار 12 هزار میلیاردی تا پایان کار
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در خصوص اعتبار برای پایان بخشیدن به این پروژه بیان کرد: برای به اتمام رسیدن این پروژه حدود 12 هزار میلیارد تومان مورد نیاز است که نزدیک به 2 هزار میلیارد آن توسط صندوق توسعه ملی در سال 97 پرداخت شد که این پروژه سال 98 به بهره برداری رسید این 2 هزار میلیارد به صورت 300 میلیون یورو بوده که البته در آن زمان 250 میلیون یورو پرداخت شد و اگر 50 میلیون یورو پرداخت شود باز همم حدود 10 هزار میلیارد تومان معادل 250 میلیون یورو برای به اتمام رسیدن ابر پروژه لازم است.
وی درباره اینکه این اعتبار این پروژه از کجا تأمین خواهد شد نیز اظهارداشت : اعتبارات این پروژه قرار است ازدرامدهای نفتی از محل صندوق توسعه ملی باشد و در حال حاضر برای اعتبارات این پروژه پیگیری‌های لازم صورت گرفته که این پروژه زودتر به پایان برسد با توجه به اینکه تأمین اعتبار به سازمان برنامه بودجه اعلام شده است.
خیراله خادمی وضعیت اشتغالزایی این پروژه را اینگونه بیان کرد: در حال حاضر حدود 600 هزار نیروی انسانی و 1700 ماشین آلات در این پروژه مورد استفاده قرار گرفته‌اند با توجه به اینکه این پروژه می‌تواند اشتغالزایی داشته باشد البته اگر منابع مالی شکل گیرد منابع انسانی برای ادامه پروژه وجود دارد.
اتمام پروژه در شش ماه سال 1403
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درخصوص ظرفیت این پروژه اظهارداشت : این پروژه پس از اتمام در سال حدود 1 میلیون مسافر و 3 میلیون تن بار در نظر گرفته شده است با توجه به اینکه ظرفیت باری این پروژه حدود 8 میلیون تن است اما تعبیر بر این است که حدود 3 میلیون تن بار استفاده شود با توجه به اینکه بندر چابهار در ظرفیت ریلی را افزایش خواهد داد.
وی در پایان زمان اتمام پروژه را نیز اعلام کرد: پس از اعتبار بخشی این پروژه با توجه به اینکه نیمی از این پروژه به پایان رسیده است در شش ماه اول سال 1403 به اتمام خواهد رسید.


ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

شهرداری تهران برای رفع آلودگی هوا چقدر بودجه در نظر گرفت؟/قانون هوای پاک کجاست؟

بررسی رفع موانع تعاملات اقتصادی و مالی شرکت های ایرانی

برگزاری مزایده بلوک مدیریتی سرخابی ها در دی ماه

5 ویژگی بزرگترین مزایده تاریخ ایران

هدیه یک روز اینترنت نامحدود همراه اول با صعود تیم ملی ایران

تشکیل کارگروهی ویژه برای رفع ابهامات طرح اصلاح قانون مجازات اخلال‌گران در نظام اقتصادی کشور

پرسش و پاسخ امروز خبرنگاران، با اعضای هیئت مدیره سازمان بورس

موضوع تغییرات شاخص‌های محرومیت‌زدائی در کمیسیون بودجه بررسی شد

سوءاستفاده برخی شرکت های تولیدکننده تجهیزات پزشکی از اقتصاد مقاومتی/ انتقاد بیماران تالاسمی از کیفیت نامناسب داروی آهن زدا

طلا 13 دلار گران شد

معاون نخست وزیر روسیه: مسکو و پکن سوئیفت را دور می‌زنند

کلیات طرح توسعه فیبر نوری در کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصویب شد

سخنگوی بانک مرکزی: افزایش 45 درصدی پرداخت تسهیلات بانکی در 7 ماه گذشته

چالش‌های تامین سوخت و اسقاط کامیون‌داران در کمیسیون عمران بررسی شد

اعمال تعرفه بر صادرات محصولات کشاورزی برخلاف قانون است/ 8میلیون تن نهاده‌های دامی و کالای اساسی در بنادر کشور دپو شده است

مردم گران فروشی کفش را گزارش دهند

پرداخت 11 هزار میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی در دستور کار

تصویب لایحه اصلاح قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان در کمیسیون اقتصادی مجلس

20 هزار میلیارد تومان بدهی معوق خودروسازان به قطعه‌سازان

راه‌اندازی دفتر نمایندگی وزارت نفت در عراق

ارتقای سطح کیفی و کمی آب شرب شهر سنندج با بهره‌مندی از پروژه آبرسانی

300 شرکت به لیست واگذاری خصوصی‌سازی بازگشت/ سرخ‌آبی‌ها ماه آینده به مزایده گذاشته خواهند شد

ادعای دخالت نمایندگان کمیسیون اقتصادی در استعفای رئیس سازمان بورس ناصحیح است

حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو تا پایان سال/ واگذاری سهام‌ دولت در سرخابی‌ها در دی

حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو تا پایان سال/ واگذاری سهام‌ دولتی سرخابی‌ها در دی

© - www.fasleqtesad.ir . All Rights Reserved.