تولید اتوبوس هیدروژنی تویوتا سورا آغاز شد خودرو

تولید اتوبوس هیدروژنی تویوتا سورا آغاز شد

  بزرگنمايي:

فصل اقتصاد -  تولید و فروش اتوبوس تویوتا سورا، مجهز به فناوری پیل سوختی هیدروژن در ژاپن آغاز شده است. این فناوری، انقلابی در صنعت حمل و نقل عمومی محسوب می‌شود.

سال گذشته تویوتا در یک اقدام ابتکاری با نام «Start Your Impossible»، از تولیدکننده محصولات تجاری سواری به شرکتی فعال در زمینه ارائه خدمات حمل‌ونقل عمومی تبدیل شد. این امر به دلیل تمایل خودروساز ژاپنی برای کمک به بهبود و پیشرفت سطح زندگی مشتریان و جامعه به‌صورت یک مجموعه واحد، از طریق حمایت از ایجاد جامعه پایدار صورت گرفت؛ جامعه‌ای که در آن تمامی اعضا، احساس می‌کنند که باید با ایده‌های غیر ممکن خود تقابل داشته باشند. تویوتا قصد دارد با توسعه اتوبوس‌های مبتنی بر فناوری پیل سوختی ، در آینده محصولاتی طراحی کند که مشتریان را به سمت آزادی در حمل‌ونقل سوق می‌دهد.
شرکت تویوتا موتور اعلام کرد که فروش اولین اتوبوس پیل سوختی سورا (Sora) از ماه مارس امسال آغاز شد و مجوز فروش آن در ژاپن نیز دریافت شده است. همان‌طور که دیگر خودروهای پیل سوختی تیراژ پایینی دارند، تولید اتوبوس Sora نیز محدود خواهد بود و تویوتا اعلام کرد که تا سال 2020 و آغاز بازی‌های المپیک در توکیو، بیش‌ از 100 دستگاه اتوبوس هیدروژنی را در مناطق شهری تحویل خواهد داد.
Toyota Hydrogen Fuel Cell Bus Sora / اتوبوس پیل سوختی هیدروژنی تویوتا سورا
اتوبوس Sora به دو پکیج پیل سوختی با قدرت 114 کیلووات مجهز شده است که هر کدام برق مورد نیاز برای موتورهای الکتریکی متناوب سنکرون 113 کیلووات را فراهم می‌کند. البته تویوتا هنوز هم از باتری نیکل-فلز هیدرید (NiMH) در سطح بسیار کم استفاده می‌کند. اتوبوس 10.525 متری Sora قادر است 79 نفر مسافر را حمل کند که از این تعداد، 23 نفر نشسته (با احتساب راننده) و 56 نفر ایستاده هستند. در مقایسه با اتوبوس‌های معمولی، اتوبوس پیل سوختی هیدروژنی Sora از 10 مخزن هیدروژن با مجموع 600 لیتر و تحت فشار اسمی 70 مگاپاسکال استفاده می‌کند که شعاع حرکتی تقریبا برابری برای آن ایجاد می‌کند.
یکی از ویژگی‌های اضطراری جالب در اتوبوس Sora این است که سیستم منبع تغذیه خارجی، اینورتر مخصوصی دارد که به وسیله CHAdeMO به اتوبوس پیل سوختی متصل می‌شود و تا 9 کیلووات برق را برای آن تأمین می‌کند؛ در نتیجه این سیستم می‌تواند 235 کیلووات ساعت انرژی الکتریکی به اتوبوس تحویل دهد که به نظر می‌رسد بسته به شرایط استفاده، بین یک تا دو روز کاری ظرفیت داشته باشد.
Toyota Hydrogen Fuel Cell Bus Sora / اتوبوس پیل سوختی هیدروژنی تویوتا سورا
تویوتا برای کمک به جامعه و پشتیبانی از آحاد مردم، این نوع اتوبوس را تولید می‌کند؛ بنابراین باید از نوعی سیستم سوخت‌رسانی استفاده شود که در خدمت محیط زیست باشد و در صورت بروز حادثه، بتواند به‌عنوان منبع برق نیز عمل کند. اتوبوس پیل سوختی Sora از ویژگی‌های طراحی و کارکردهای جهانی و انسانی بهره می‌برد، که منعکس‌کننده‌ی تمایل تویوتا برای حمایت از جامعه و زندگی اجتماعی است. اتوبوس پیل سوختی Sora، ویژگی‌های خاص زیر را ارائه می‌دهد؛
عملکرد زیست‌محیطی عالی
سیستم پیل سوختی تویوتا که بر مبنای خودروی الکتریکی پیل سوختی میرای (Mirai) توسعه یافته است، باعث بهبود عملکرد زیست‌محیطی اتوبوس Sora بدون انتشار آلاینده‌هایی نظیر دی‌اکسید کربن می‌شود؛ همچنین ترکیباتی مانند SOC که در وسایل نقلیه معمولی هنگام بهره‌برداری منتشر می‌شوند، به حداقل می‌رسند. استفاده از فناوری خودروی هیدروژنی میرای علاوه بر موارد یادشده، باعث کاهش ارتعاشات اتوبوس و ایجاد سروصدا خواهد شد.
Toyota Hydrogen Fuel Cell Bus Sora / اتوبوس پیل سوختی هیدروژنی تویوتا سورا
بهبود راحتی سرنشینان
صندلی‌های افقی اتوبوس Sora با مکانیزم ذخیره‌سازی اتوماتیک عرضه می‌شوند و هنگامی که از آن‌ها استفاده نشود، به طور خودکار تا می‌شوند و راحتی و آسایش بیش‌تری برای مسافران (به خصوص کسانی که سوار بر ویلچر هستند) فراهم خواهد شد.
سیستم نظارت تصویری (یا عملکرد مانیتورینگ محیطی اتوبوس) از هشت دوربین با کیفیت بالا در داخل و خارج اتوبوس بهره می‌برد؛ این سیستم به منظور پیشگیری از برخورد با عابران پیاده و دوچرخه‌سواران در اطراف اتوبوس طراحی شده است. هنگامی که اتوبوس متوقف می‌شود، سیستم از طریق اعلانات صوتی و تصویری به راننده در مورد عابران پیاده و دوچرخه‌سواران در اطراف اتوبوس هشدار می‌دهد و در نتیجه ایمنی افزایش خواهد یافت.
Toyota Hydrogen Fuel Cell Bus Sora / اتوبوس پیل سوختی هیدروژنی تویوتا سورا
از عملکرد کنترل شتاب نیز در اتوبوس پیل سوختی Sora استفاده می‌شود که ایمنی را افزایش می‌دهد. به این شکل که نحوه شتاب‌گیری اتوبوس به‌صورت آرام و کنترل‌شده انجام می شود و مانع از توقف یا سرعت‌گیری ناگهانی خواهد شد؛ در نتیجه مسافران ایستاده ایمنی بیش‌تری خواهند داشت. همچنین به علت عدم استفاده از پیشرانه احتراق داخلی، جعبه دنده نیز وجود ندارد و بیش‌ترین آرامش برای مسافران رقم می‌خورد.
طراحی بیرونی متفاوت
مقاله‌های مرتبط:
رونمایی تویوتا از دو طرح مفهومی برای نمایشگاه خودروی توکیو همکاری تویوتا و شل برای ساخت جایگاه‌های سوخت هیدروژنی
تویوتا در طراحی بیرونی اتوبوس پیل سوختی Sora به دنبال شکل استریوسکوپیک (برجسته‌بینی) است که به‌طور قابل ملاحظه‌ای با شکل جعبه‌ای (6 گوشه) در اتوبوس‌های معمولی تفاوت دارد. در اتوبوس Sora از فناوری LED برای چراغ‌های جلو و عقب استفاده می‌شود که باعث تشخیص فوری آن برای عابران و دیگر رانندگان خواهد شد.
البته هنوز هم تردیدهایی در زمینه مناسب بودن این نوع اتوبوس برای سیستم حمل‌ونقل عمومی وجود دارد. با این حال تویوتا قصد دارد در مناطق شهری توکیو از آن استفاده کند که به‌نظر می‌رسد به‌صورت آزمایشی باشد. در صورتی که اتوبوس Sora بتواند در مرحله آزمایشی، عملکرد مناسبی از خود نشان دهد؛ احتمال تولید انبوه آن در آینده وجود خواهد داشت. تویوتا می‌گوید با توجه به افزایش تعداد اتوبوس‌های مجهز به فناوری پیل سوختی در مناطق شهری، آگاهی عموم مردم نسبت به این نوع خودرو افزایش یافته است.
Toyota Hydrogen Fuel Cell Bus Sora / اتوبوس پیل سوختی هیدروژنی تویوتا سورا
Toyota Hydrogen Fuel Cell Bus Sora / اتوبوس پیل سوختی هیدروژنی تویوتا سورا
Toyota Hydrogen Fuel Cell Bus Sora / اتوبوس پیل سوختی هیدروژنی تویوتا سورا
Toyota Hydrogen Fuel Cell Bus Sora / اتوبوس پیل سوختی هیدروژنی تویوتا سورا



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

تندیس زرین نوآوری برای 3 محصول طیف سایپا

نگاهی به مشخصات شلبی جی تی 500؛ جذاب ترین مدل فورد موستانگ 2019

شمشیر سامورایی؛ لکسوس RC F Track Edition برای رقابت با ب ام و M4 GTS می آید

اتحاد غول ها؛ فولکس واگن و فورد اتحاد خود را رسما در نمایشگاه دیترویت تایید کردند

تویوتا برای اولین بار قهرمان رالی داکار شد؛ افتخاری برای اسطوره دوام و مقاومت

پلاک دیجیتال قانونی می شود؛ مجوز تازه ایالت میشیگان برای همگام شدن با تکنولوژی

نیو ES8؛ سلاح برقی چینی‌ها در نبرد با لامبورگینی و تسلا

شفاف سازی معاون مدیرعامل ایران خودرو درخصوص تعهدات ثبت نامی

پارس خودرو به جای تندر و ساندروهای ثبت نامی پراید و تیبا می‌دهد؟

جدیدترین قیمت خودرو در بازار تهران + جدول

مدل برقی وانت فورد F-150 تولید خواهد شد

اولین خودرو هان تنگ در بروجرد تولید شد +تصاویر

نشان تعالی منابع انسانی به خدمات پس از فروش ایران‌خودرو رسید

تبدیل نیسان آلتیما به اسنوموبیل

نگاهی به بدترین وانت‌های ایران، سلاح‌های کشتار جمعی!

خودروهای خارجی دپو شده در گمرک از 13 بهمن ترخیص می‌شوند

اعتبار معاینه‌ فنی تاکسی‌ های اینترنتی به 6‌ماه کاهش خواهد یافت

ثبت‌ سفارش بدون انتقال ارز آزاد و بدون تعیین سقف باشد

واردات خودرو به‎ صورت CKD محدود می‎شود

نمادهای بزرگ خودرویی روی دور تند نزول

فصل اقتصاد سایت تخصصی اقتصاد ایران

آگهی ها

  • بانک گردشگری
  • تعرفه آگهی های فصل اقتصاد
  • نسخه سریع و مونیتورینگ فصل اقتصاد
  • باشگاه نخبگان، خبرنگان و کارآفرینان
  • بسته های ویژه خبری فصل اقتصاد