تاثیر فیلترینگ تلگرام بر اقتصاد خانواده اقتصادی

تاثیر فیلترینگ تلگرام بر اقتصاد خانواده

  بزرگنمايي:

فصل اقتصاد - شواهد نشان می‌دهد از هر 10 ایرانی 6 نفر عضو اپلیکیشن تلگرام هستند و محبوبیت این اپ روز به روز در حال افزایش است. این محبوبیت در ماه‌های اخیر جنبه اقتصادی نیز به خود گرفته است؛ به‌طوری که برآورد می‌شود سالانه نزدیک به 24 میلیون دلار درآمد از طریق تبلیغ در تلگرام عاید ایرانیان می‌شود. با این شرایط فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی مانند تلگرام، ریسک‌پذیری کسب‌وکارهای تلگرامی را به شدت افزایش می‌دهد و ممکن است منبع درآمد بخشی از جامعه را از بین ببرد.

پس از آنکه سیل شبکه‌های اجتماعی موبایلی مانند تلگرام، واتس‌اپ و اینستاگرام، به‌عنوان اپلیکیشن‌های ارتباطی وارد گوشی‌های هوشمند شد، کمترکسی تصور می‌کرد بتوان از طریق این شبکه‌ها کسب درآمد کرد. در این میان به نظر می‌رسد سهم تلگرام و اینستاگرام از دیگر شبکه‌های اجتماعی بیشتر باشد. درآمد سالانه کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی در ایران نزدیک به 24 میلیون دلار تخمین زده شده است و میانگین درآمدی 7 تا ١٠ میلیون تومان در هفته برای یک صفحه با تعداد دنبال‌کننده ٨٠٠ هزار نفری و خرید و فروش برخی صفحه‌های اینستاگرام به مبلغ ٥٠ میلیون تومان(البته برای برخی چهره‌های شناخته‌شده) قابل‌توجه است. با این اوصاف، می‌توان نتیجه گرفت که شبکه‌های اجتماعی نقش پررنگی در کسب‌و‌کارهای اینترنتی پیدا کرده‌اند و بخش عظیمی از درآمد‌های حاصل از تلگرام و اینستاگرام به خانواده‌ها بازمی‌گردد؛ بنابراین نگاه دقیق به نقش تکنولوژی با محوریت شبکه‌های اجتماعی در اقتصاد خانواده خالی از لطف نیست.
تلگرام بر سکوی نخست!
پژوهش مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) تحقیقات گسترده‌ای درخصوص اپلیکیشن تلگرام انجام داده است. براساس پژوهش‌های انجام گرفته، پیام‌رسان تلگرام با 58 درصد محبوبیت در ایران بر سکوی نخست ایستاده است. به گزارش روابط عمومی ایسپا به نقل از «ایسنا» محمد آقاسی درخصوص آخرین نظرسنجی این مرکز با محوریت سنجش میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی گفت: روند عضویت در حداقل یک شبکه اجتماعی همچنان رو به افزایش است به‌طوری‌که طبق نظرسنجی‌های ایسپا، میزان عضویت در آذرماه سال 1394، 37درصد؛ در بهمن ماه سال 1395، حدود60 درصد و در شهریور ماه سال 1396 این میزان به 2/ 62 درصد رسیده است. وی با تاکید بر نقش روبه رشد تلگرام افزود: پیام‌رسان تلگرام در مقایسه با دیگر اپلیکیشن‌های پیام‌رسان در ایران بر سکوی نخست ایستاده است و 4/ 58 درصد افراد 18 سال به بالای جامعه از آن در حال حاضر استفاده می‌کنند. آقاسی خاطرنشان کرد: اگر روند پیگیری مطالب مخاطبان تلگرام را در سال‌های 94، 95 و 96 مقایسه کنیم، به خوبی متوجه تغییر ذائقه مخاطبان این پیامرسان محبوب می‌شویم؛ چرا که در آذرماه سال 94، بالغ‌بر 7/ 66 درصد از مخاطبان، در بهمن ماه 95، حدود 24 درصد مخاطبان و در شهریور 96، به میزان 2/ 22 درصد مخاطبان از تلگرام بیشتر به‌عنوان سرگرمی استفاده می‌کنند. این امر نشان می‌دهد که نقش اقتصادی تلگرام روز به روز در حال افزایش است. طبق آخرین نظرسنجی ایسپا درخصوص شبکه‌های اجتماعی، 2/ 54 درصد پاسخگویان در مجموع شبکه‌های اجتماعی مجازی را مفید تلقی کرده و 8/ 38 درصد آن را آسیب‌رسان می‌دانند.
ریسک در بازاریابی اینترنتی
به‌طورکلی، سرمایه‌گذاری در کسب‌وکارهای اینترنتی در ایران ریسک بالایی دارد؛ چراکه قوانین مشخصی در حوزه فیلترینگ اینترنت وجود ندارد. سرمایه‌گذاری روی یک کسب‌وکار اینترنتی ممکن است به دلیل فیلترینگ غیرشفاف اقتصاد خانواده را تحت تاثیر منفی قرار دهد. موبایل نزدیک‌ترین وسیله الکترونیکی به هر فرد است که می‌توان به‌سرعت به آن دسترسی پیدا کرد. بازارهایی که در تلگرام یا اینستاگرام موفق هستند، معمولا یا در زمینه پوشاک یا مسکن یا اقلام آرایشی فعالیت می‌کنند. درحال‌حاضر افراد زیادی با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی اینترنتی حالت خوداشتغالی پیدا کرده‌اند. این خوداشتغالی در صورت تداوم می‌تواند منجر به کاهش نرخ بیکاری و افزایش رونق اقتصادی شود.
جایگاه ایران در تلگرام
با توجه به آمار ارائه‌شده از طرف پایگاه اینترنتی «Tgchans»، نزدیک به یک‌سوم از کانال‌های موجود در تلگرام به زبان فارسی هستند. از طرفی حدود 98 میلیون اکانت ایرانی در شبکه تلگرام ثبت شده‌اند که از این حیث ایران را رکورددار کرده است. علاوه بر این، بنا بر آخرین گزارش‌های این پایگاه اطلاعاتی، هر کانال تلگرام فارسی به‌طور متوسط 8500 عضو دارد که ایرانیان را از این جنبه نیز در رتبه اول قرار داده است. این آمار زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که نگاهی به داده‌های کلی تلگرام نیز انداخته شود. همه روزه نزدیک به 500 کانال جدید در تلگرام ثبت می‌شود و تا کنون 36 هزار کانال فعال در این شبکه موجود است. در کل نزدیک به 150 میلیون عضو فعال در تلگرام وجود دارد که در بیش از 40 زبان زنده دنیا به فعالیت می‌پردازند. همه این شواهد به همراه رشد درآمدزایی این اپلیکیشن برای خانوار، از اهمیت روزافزون شبکه‌های اجتماعی حکایت می‌کنند.
آخر هفته

ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

تجدید نظر در واردات از کشورهای خاص

آشفته بازارهای پولی و مالی بدون وجود دکترین منسجم

استفاده از گذشته برای پیش‌بینی آینده

درس خواجه نظام‌الملک برای ما

ابزار ضعیف تا قدرتمند؟

اقتصاد وفور در عصر دیجیتال

برندگان و بازندگان بزرگ

تهدید جدید مشاغل؟

انقلاب هوش مصنوعی

فرصت‌سوزی و عدم تصمیم‌گیری به‌موقع

دولت تاجر فرصت را از بخش خصوصی گرفته است

تصمیمی که دولت در حوزه ارز باید بگیرد

فرشته یا شیطان؟

تثبیت نرخ‌های نجومی دلار به هر قیمت

اعتبار ارزی دولت

تبعیض ارزی در شرکت‌ها

ترکیب ریسک و هیجان

عوامل بنیادی در اقتصاد جهان

تحلیل سه‌بعدی بازار

نقدینگی چیست؟

فضای مجازی، اتاق شیشه‌ای هر شهروند

12 اثر تخریب‌کننده سیاست‌گذاری‌های نادرست ارزی

یک نگرانی قدیمی به نام عدم شفافیت پروژه ها

12 حفره در سیاست گذاری ارزی

قدرت، ثروت، سیاست

دریافت پیام سخنان رهبری توسط سه قوه

12 حفره در سیاست‌گذاری ارزی

متهم اصلی خاموشی‌ها

قیمت‌گذاری بحرانی در تابستان

تحول در ارتباط با مشترکان

بحران در صنعت برق

شرایط حضور اروپاییان در بازارهای ایران پس از خروج آمریکا

یکجانبه‌گرایی آمریکا و آغاز جنگ تجاری جهانی

پاشنه آشیل توسعه صنعتی

پارادوکس در اقتصاد پنهان

فصل اقتصاد سایت تخصصی اقتصاد ایران

آگهی ها

  • تامین اجتماعی
  • کرمان موتور
  • ایرانسل
  • بیمه البرز
  • سامسونگ
  • تعرفه آگهی های فصل اقتصاد
  • نسخه سریع و مونیتورینگ فصل اقتصاد
  • باشگاه نخبگان، خبرنگان و کارآفرینان