قانون بیست هشتاد (20/80) در مشتری یابی تبلیغات

قانون بیست هشتاد (20/80) در مشتری یابی

  بزرگنمايي:

فصل اقتصاد - قانون بیست هشتاد (20/80) در اصل توسط اقتصاددان ایتالیایی، ویلفردو پارتو دیده شد و توسط جوزف ام. جوران به نام اصل پارتو نامیده شد. قانون 20/80 ادعا می کند تقریبا 80درصد از تأثیراتی که توسط هر سیستم بزرگی ایجاد می شود از 20درصد متغیرهای آن سیستم نشات می گیرد. به زبان ساده 80درصد از محصولات شما را 20درصد از مشتریان تان خریداری می کنند. یعنی 20درصد از مشتریان شما 80درصد از درآمدتان را تأمین می کنند، پس برای مشتریان بهتر، زمان بیشتری صرف کنید.
این قانونی است که تقریبا به طور طبیعی همواره شاهد رخ دادن آن هستیم. با دانشی که از وجود این اصل یا الگوی وقوع آن داریم، به اطلاعات ارزشمندی مجهز می شویم تا تصمیماتی که قابلیت استفاده برای جذب مشتری و تأثیرگذاری طراحی های مان را بهبود می بخشند، بگیریم.
اصل پارتو چیست؟
اصل پارتو به انگلیسی Pareto principle که با نام های قانون 80–20 (80–20 rule)، قانون افراد اندک اساسی (law of the vital few) و اصل تُنُکی فاکتور (principle of factor sparsity) نیز شناخته می شود بیان می کند که 80درصد رخدادها از 20درصد دلایل به وجود می آید. جوزف ام جوران که شغل مشاور مدیریتی داشته این اصل را ارائه داده و نام آن را از نام ویلفردو پارتو، اقتصاددان ایتالیایی گرفته که در سال 1906 دریافت 80درصد زمین های ایتالیا در دست 20درصد مردم آن کشور است، همچنین پارتو دریافته بود که 80درصد نخودفرنگی های باغچه اش در 20درصد غلاف های نخودفرنگی قرار دارند.
اصل پارتو یک قاعده سرانگشتی رایج در تجارت است. برای مثال «80درصد فروش ها مربوط به 20درصد مشتریان است.» از لحاظ ریاضی اصل 80–20 از توزیع قانون توان با مجموعه پارامترهای ویژه پیروی می کند (با نام توزیع پارتو نیز شناخته می شود) و بسیاری از پدیده های طبیعی از این توزیع پیروی می کنند.
اصل پارتو با کارایی پارتو نیز در ارتباطی نزدیک است. پارتو از هردوی این مفاهیم در مفهوم توزیع درآمد و ثروت میان جمعیت استفاده کرد.
ویلفردو پارتو کیست؟
ویلفردو فدریکو داماسو پارتو (به ایتالیایی: Vilfredo Federico Damaso Pareto) ‏ (1848–1923) جامعه شناس، اقتصاددان، مهندس و فیلسوف ایتالیایی بود. اصل پارتو در اقتصاد و مفهوم بارآوری پارتو به نام او است.
پارتو در شاخه های مختلف علوم انسانی نظریه پردازی کرده است. نظریه حکومت نخبگان در علم سیاست، قانون 80 و 20 در علم مدیریت و اصل بهینه پارتو در علم اقتصاد از ابداعات اوست.
ویلفردو پارتو در سال 1848 در پاریس متولد شد. وی فرزند یک تبعیدی از ایتالیا بود. او تحصیلات خود را در فرانسه آغاز کرد، ولی آن را در ایتالیا ادامه داد و در ریاضیات و ادبیات کلاسیک تخصص یافت. پارتو در سال 1869 از دانشکده فنی تورین فارغ التحصیل شد و سپس حدود 20 سالی را به عنوان مهندس و مدیر در شرکت راه آهن ایتالیا کار کرد. وی در سال 1890 در سن 42 سالگی به اقتصاد روی آورد و مدت هفت سال در لوزان به تدریس اقتصاد پرداخت، ولی در سال 1900 که ثروت زیادی به ارث برد از این کار استعفا داد و به سوئیس رفت و بقیه عمر را به مطالعه و تحقیق پرداخت. پارتو اندکی پیش از فوت، توسط حکومت موسولینی به عضویت مجلس سنای ایتالیا انتخاب شد. او جانشین والراس در نظریات اقتصادی بود که در سال 1923 در سوئیس وفات یافت.
اصل پارتو یا قانون 20–80 : در سال 1906 پارتو یک فرمول ریاضی برای توصیف توزیع نابرابر ثروت در کشور خود ابداع کرد. او مشاهده کرده بود که 20درصد از مردم بیش از 80درصد ثروت را در اختیار دارند. پس از اینکه پارتو مشاهدات خود را انجام داد و فرمول خویش را ابداع کرد، بسیاری از محققان پدیده های مشابهی را در زمینه تخصصی خویش مورد بررسی قرار دادند. پیشتاز مدیریت کیفیت دکتر ژوزف جوران که در سال های دهه 1930 و 1940 در آمریکا زندگی می کرد، یک اصل جهانشمول را شناسایی کرد که آن را «اندک های حیاتی و بسیارهای کم اهمیت» نامید و به صورت مکتوب درآورد. نبود دقت کافی در کار اولیه ای که انجام داده بود باعث شد آن را بسط نظرات اقتصادی پارتو در زمینه ای وسیع تر بدانند و نام اصل، پارتو باقی ماند.
قاعده 20/80 بدین معنا است که در هرچیزی، میزان اندکی (20درصد) دارای اهمیت حیاتی و بسیاری (80درصد) کم اهمیت یا دارای اهمیت ناچیز است. در مورد پارتو این قاعده بدین معناست که 20درصد مردم 80درصد ثروت را در اختیار دارند. در کار اولیه جوران چنین بیان شده است که 20درصد نواقص باعث 80درصد مشکلات می شوند. به عنوان مثال، شاید توجه کرده باشید که 20درصد از لوازم شما بیش از 80درصد فضای انبار خانه را اشغال می کنند.
قانون مشتری یابی
قانون های مشتریابی فراوانی هست، ولی مشهورترین آنها قانون 20/80 است که تقریبا یک اصل شناخته شده در کسب درآمد اینترنتی و حتی بازاریابی سنتی محسوب می شود. هر کسی در تجارت اعم از تجارت الکترونیک یا تجارت سنتی فعالیت دارد از نظر اسمی یا الگویی با آن سروکار داشته و می داند تقریبا در همه معاملات و بازاریابی ها حاکم است.
منبع: bigwallet



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

برندسازی دربرابر بازاریابی؛ راهکارهای نوآورانه در بازار دیجیتال امروز

هرآنچه باید درباره‌ی داستان‌سرایی در کسب‌وکار بدانید

همه چیز در مورد معاملات یکی بخر دوتا ببر

کارآفرینان کوچک چگونه می‌توانند انحصار تبلیغات را از دست فیسبوک و گوگل خارج کنند

برندسازی با هوش مصنوعی و مشکلات آن

ایده‌‌های ارزان بازاریابی برای رونق کسب‌وکار

موفقیت بازی فورتنایت بهترین نمونه بازاریابی رشد

اطلاعات خرید کاربران، زیربنای کسب و کار بزرگ تبلیغاتی آمازون

معرفی کتاب Crushing It، به‌دستش بیاور اثر گری واینر چاک

روندهای مورد انتظار برای بازاریابی دیجیتال در سال 2019

بهترین و بدترین کمپین‌های برندینگ 2018

6مثال عالی از بازاریابی مباحثه ای

5 اکانت برتر توییتر در زمینه بازاریابی

7 راه طلایی کسب درآمد از اینترنت

9 توصیه برای خلق کمپین بازاریابی تاثیرگذار در اینستاگرام

وقتی ویدئو حرف اول را می زند / 5 قانون جدید موفقیت در بازاریابی ویدئویی

25 نکته مهم درخصوص گوگل داکس که هر بازاریابی باید بداند

3 تغییر اساسی در دنیای بازاریابی محتوایی

بزرگترین اشتباهات در بازاریابی محتوایی کدامند؟

5 نمونه از بهترین سازندگان وب سایت

فصل اقتصاد سایت تخصصی اقتصاد ایران

آگهی ها

  • بانک سینا
  • بانک پارسیان
  • بانک اقتصادنوین
  • بانک توسعه و تعاون
  • بانک گردشگری