ایده پردازی در حیاط دانشگاه گزارش

ایده پردازی در حیاط دانشگاه

  بزرگنمايي:

فصل اقتصاد - سایت خبری اتاق تهران دو مرکز دانشگاهی فعال در حوزه کارآفرینی و استارت آپ ها را معرفی می کند
موضوع کارآفرینی چندسالی است که به یکی از کلید وارژه های مهم در دنیای آکادمیک و دانشگاهی در سطح جهان تبدیل شده است، دانشگاه هایی که در کنار آموزش های کلی دروس رشته ها، دانشجویانشان را به کارآفرینی و راه اندازی کسب و کارهای عمدتا مدرن و خلاقانه تشویق می کنند، اتفاقی که دانشگاه هایی همچون هاروارد، آکسفورد و... سرآمد آن هستند و خروجی آن هم راه اندازی شرکت های بزرگی همچون گوگل، ماکروسافت، فیس بوک و... است. اما کلید وارژه کارآفرینی آن چنان که باید و شاید در دانشگاه های ایران هنوز جا نیفتاده است و به جز چند دانشگاه برتر کشور کمتر دانشگاهی را می توان یافت که به سمت راه اندازی مراکز « ایده» رفته باشند. در اینجا به معرفی سه مرکز ایده پردازی در دانشگاه های کشور می پردازیم:
دانشگاه امیرکبیر و دفتر ایده بازار
یکی از دانشگاه های پیشرو کشور در حوزه ایده پردازی و راه اندازی دفتر ایده و کارآفرینی دانشگاه امیرکبیر است که از سال 1390 یعنی 6 سال پیش که تازه بسیاری از استارت آپ های کشور در حال شکل گیری و پا گرفتن بودند، این دفتر را راه اندازی کرد. دفتری که به نوشته سایت این مرکز برای سامان دهی و جهت بخشی به ایده و اختراع و بسترسازی فرآیند تبدیل ایده به محصول و خلق ثروت راه اندازی شد. از برنامه هایی که تاکنون این دفتر پیش برده است می توان به برگزاری مسابقات یک پرسش یک ایده، میزبانی اولین رویداد TED در ایران و میزبانی اولین رویدادهای استارت آپ ویکند در ایران اشاره کرد. از مهم ترین دستاوردهای دفتر ایده بازار دانشگاه امیرکبیر که در سایتشان به آن اشاره شده می توان به جمع آوری بیش از 20 هزار ایده از سراسر کشور، برگزاری بیش از 20 رویداد ملی در سطح کشور، تجاری سازی بیش از 12 مورد طرح رسیده، تشکیل شبکه سرمایه گذاری و ایده پردازی.» همچنین در این سایت روند ارائه ایده ها و به نتیجه رسیده آن ها را این گونه توضیح داده است:«ارسال ایده از طریق سایت، بررسی ایده ارسالی توسط داوران و انتخاب ایده های برگزیده، برگزاری یک ماه دوره آموزشی و توانمندسازی ایده پردازان، ارائه ایده های برگزیده در روز رویداد مقابل صاحبان علم و سرمایه و گزینش ایده های برتر، حمایت مادی و معنوی از ایده ها و سرمایه گذاری روی ایده های برتر، ایجاد یک کسب و کار سود آور و پایدار.»
دانشگاه شریف و مدرسه کسب و کار
مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف یکی دیگر از مراکز ترویج کارآفرینی و راه اندازی استارت آپ های نوین در کشور و در سطح ملی محسوب می شود؛ مرکزی که به دانشجویان این دانشگاه و دیگر دانشجویان علاقه من کمک می کند تا ایده های خود را عملیاتی کنند و به ثمر برسانند. در بخش درباره ما سایت این مرکز نوشته شده:« مرکز کارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف در سال 1379 به عنوان اولین مرکز کارآفرینی در کشور، فعالیت خود را آغاز کرد. این مرکز از زمان تاسیس، فعالیت‌های مختلفی را به‌ صورت تحقیقاتی، توسعه سرمایه‌‌های انسانی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی­ و برنامه‌های ترویجی متنوع در دانشگاه صنعتی شریف در حوزه کارآفرینی انجام داده است. رسالت اصلی مرکز، افزایش روحیه کارآفرینی در دانشجویان، اساتید و نیز فارغ­التحصیلان دانشگاه و افزایش سطح معلومات عمومی و تخصصی کسبوکار و استفاده بهینه از قابلیت‌ها و توانمندی‌های اعضای جامعه دانشگاه صنعتی شریف جهت توسعه کسب و کار دانش‌بنیان است.» یکی از ویژگی مرکز کارآفرینی دانشگاه شریف برگزاری دوره های ویژه است مانند مدرسه اشتغال شریف و مدرسه تابستانی کسب و کار شریف که به گفته خودشان هدف از راه اندازی آن :« پرورش کارآفرین های موفق آینده است.»


ارسال نظر شما

Protected by FormShield

فصل اقتصاد سایت تخصصی اقتصاد ایران

آگهی ها

  • نسخه سریع و مونیتورینگ فصل اقتصاد
  • تعرفه آگهی های فصل اقتصاد
  • باشگاه نخبگان، خبرنگان و کارآفرینان
  • بسته های ویژه خبری فصل اقتصاد
  • حضور فعال گروه رسانه ای فصل اقتصاد و فصل تجارت در نمایشگاه