«جمعه سیاه » دو استارت آپ ایرانی گزارش

«جمعه سیاه » دو استارت آپ ایرانی

  بزرگنمايي:

فصل اقتصاد - دو فروشگاه اینترنتی اصلی ( دی جی کالا و بامیلو) که دیروز برگزار کننده جمعه سیاه ایرنی بودند و با شعارهای «حراجمعه» و «جمعه به خرید» پا به میدان گذاشتند و از چند روز قبل تلاش کردند که مشتریان بسیاری برای خود جذب کنند
دیروز «جمعه سیاه» به ایران هم رسید و در این بین باز سردمدار این حرکت جدید دو استارت آپ مهم ایرانی بودند که البته حالا خود به شرکت هایی بزرگ تبدیل شده اند، دیجی کالا و بامیلو که مهم ترین فروشگاه های اینترنتی کشور محسوب می شوند و بیش از 90 درصد سهم بازار خورده فروشی کالا در اینترنت را به گفته مدیرانشان برعهده دارند، همزمان با بسیاری از کشورها جمعه سیاه را با تخفیف های ویژه در ایران برگزار کردند.
اما جمعه سیاه یا همان «Black Friday» که حالا در ایران هم مشتاقان بسیاری پیدا کرده است در واقع به روز بعد از «جشن شکرگزاری» بازمی گردد که در آمریکا ( و برخی از کشورهای اروپایی و قاره های دیگر) برنده های مشهور برای یک روز تخفیف های اساسی روی کالاهای خود می گذارند، اتفاقی که باعث می شود فروشگاه های مملو از خریدارانی باشد که گاه با هم برای خرید یک کالا دعوا می کنند و اجناس را به قول معروف روی دست می برند.
اما حالا این جمعه سیاه به ایران هم رسیده است ( از دو سال پیش برخی فروشگاه ها این موضوع را شروع کردند ولی امسال رنگ و شکلی متفاوت و گسترده گرفت). از چند روز قبل دو شرکت بزرگ و اصلی فروش اینترنتی در کشورمان با تبلیغات گسترده اعلام کردند که روز جمعه سوم آذر چوب حراج به کالاهای خود خواهند زد و اقدام به فروش کالاهای روی سایتشان با تخفیف های باورنکردنی ( حتی تا 90 درصد) خواهند کرد. شرکت های فروش اینترنتی که در اصل دو استارت آپ مهم کشور محسوب می شوند و خواستن نشان دهند که می توانند پیشرو باشند و از هر موقعیتی برای افزایش فروش خود استفاده کنند. نکته ای که با استقبال بسیار زیاد هم رو به رو شد و به حدی رسید که در طول دیروز بارها سایت این دو شرکت از دسترش خارج شدند و توان ارائه خدمات را به مشتریان خود نداشتند، موضوعی که البته با انتقادهایی هم از سوی کاربران رو به رو شد و حتی تعدادی از کاربران در تویتر و شبکه های اجتماعی دیگر نوشتند که اگر این شرکت ها توان اجرایی لازم را ندارند و از نظر فنی ضعیف هستند چرا اصلا اقدام به برگزاری جمعه سیاه کرده اند و چرا پیش بینی های لازم را نداشتند؟
قیمت ها شفاف نبود
اما مهم ترین انتقادها به جمعه سیاه ایرانی از سوی بسیاری از کاربران متوجه قیمت ها بود، کاربران بسیاری که دیروز با مراجعه به این دو سایت اینترنتی قصد خرید داشتند در فضای مجازی نوشتند که قیمت ها به جای تخفیف ویژه چند برابر اعلام شده است و بعد به آن تخفیف خورده است در واقع هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است. یکی از کاربران در تویتر خود نوشته بود:« قیمت ها را دولا پهنا حساب کرده اند و بعد به آن تخفیف زده اند، برادر من اگر شهامت فروش با تخفیف رو نداری چرا مردم و سرکار می گذاری؟» یکی دیگر از مشتریانی هم که به یکی از این سایت ها مراجعه کرده بود ولی خریدی نکرده بود با تعجب می گوید:« قیمت شلوار زنانه را 800 هزار تومان اعلام کرده اند و بعد تخفیف 90 درصد روی آن زده اند و قیمت فروش شده است 80 هزار تومان؛ بابا این چه شلواری است که 800 هزار تومان قیمت دارد مگه نخش از طلاست؟» سالار یکی از کابران تویتر هم نوشته بود:« کلاهی که سر ملت ایران تو بلک فرایدی رفت بیشتر از هوای موجود تو چیپس بود، لامصبا جنس بنجل رو دو بله رد کردند.»
کسب و کارهای جدید را جدی بگیرید
دو فروشگاه اینترنتی اصلی ( دی جی کالا و بامیلو) که دیروز برگزار کننده جمعه سیاه ایرنی بودند و با شعارهای «حراجمعه» و «جمعه به خرید» پا به میدان گذاشتند و از چند روز قبل تلاش کردند که مشتریان بسیاری برای خود جذب کنند، آن ها دیروز بار دیگر نشان دادند که در جامعه ایران باید کسب و کارهای جدید را جدی گرفت؛ اگرچه که این دو سایت در برگزاری جمعه سیاه ضعف های پررنگی داشتند و کاربران بسیاری درباره آن در فضای مجازی و غیرمجازی نوشتند ولی نکته مهم این بود که آن ها توانستند موجی گسترده از خرید اینترنتی را روز گذشته در بخش هایی از جامعه به راه بیندازند و افراد بسیاری را برای خرید وسوسه کنند؛ اتفاقی که نشان می دهد این استارت آپ ها تاثیرگذاری بسیاری در جامعه دارند. شاید در روزهای آینده مدیران دو سایت بامیلو و دیجی کالا از میزان بازدیدی که در سایت هایشان در روز جمعه سیاه صورت گرفته است و میزان خرید آمارهایی اعلام کنند و در آن شرایط حتما تصویر بهتری نسبت به تاثیرگذاری استارت آپ ها و تغییر رفتار مردم در خرید می توان داشت.

ارسال نظر شما

Protected by FormShield

فصل اقتصاد سایت تخصصی اقتصاد ایران

آگهی ها

  • نسخه سریع و مونیتورینگ فصل اقتصاد
  • تعرفه آگهی های فصل اقتصاد
  • باشگاه نخبگان، خبرنگان و کارآفرینان
  • بسته های ویژه خبری فصل اقتصاد
  • حضور فعال گروه رسانه ای فصل اقتصاد و فصل تجارت در نمایشگاه