تخفیف‌های کاذب در بازار شب عید/مردم فریب حراج های دروغین را نخورند تولید و تجارت

تخفیف‌های کاذب در بازار شب عید/مردم فریب حراج های دروغین را نخورند

  بزرگنمايي:

فصل اقتصاد - در روز‌های پایانی سال، آنچه که بیش از هر چیز در ویترین فروشگاه‌ها جلب توجه می‌کند تخفیف‌هایی است که بصورت تابلو، بنر و یا برگه‌های چاپی خودنمایی می‌کند.

به گزارش فصل اقتصاد، خرید خوب و با قیمت مناسب، همواره از مولفه‌هایی است که در تمامی حوزه‌های اقتصادی (و به تعبیری سطح بازار)، برای متقاضیان خرید کالا و محصولات، جذاب و قالب توجه به نظر می‌رسد.
اساسا کمتر پیش می‌آید که مشتری پس از خرید محصول مورد نظر خویش در خواست تخفیف را مطرح کند و این واقعیتی است که حتی گاهی در مناطق مرفه نشینِ کلانشهر‌ها نیز نمود پیدا می‌کند.
به واسطه جذابیت تخفیف، برخی از فروشگاه‌ها از این امر به عنوان ابزاری برای تبلیغات و جذب و جلب مشتری استفاده می‌ کنند.
طبیعتا در شرایط دشوار اقتصادی، خرید کالا یا قیمت پایین تر، بیش از هر زمان دیگری به عنوان یک اولویت مد نظر قرار می‌گیرد.
در این میان، کم نیستند فروشگاه‌ها و واحد‌های تجاری که از تخفیف‌های غیر واقعی ، به عنوان وسیله‌ای برای فریفتن و جذب مشتری استفاده می‌کنند.
سخن از تخفیفات کاذبی است که با عدد و ارقام متفاوت 20، 30، 40، 50 و حتی 60 درصدی در مقابل ورودی واحد‌های تجاری و ویترین‌های تعبیه شده در فروشگاه‌ها، در مقابل دیدگان مشتریان جلوه نمایی می‌کند.
بیشتر بخوانید: فعالیت فوق‌العاده نمایشگاه‌های بهاره برای کاهش قیمت اقلام اساسی
عناوین و عباراتی همچون sale و off از واژگان معروفی است که برای مهندسی ذهن مشتریان و مجاب ساختن آن‌ها از حیث روحی و روانی به خرید فلان کالا یا محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد.
عرضه اجناس بنجول، قدیمی و بی کیفیت
بابک یزدان بین، یکی از توزیع کنندگان کیف و کفش در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، در تشریح ساز و کار قیمت گذاری محصولات و تخفیف‌های چندین درصدی که در برخی از صنوف منظور می‌گردد، اظهار کرد: به هر ترتیب در شرایط فعلی بازار، اکثر قریب به اتفاق کسبه ناچار به ارائه تخفیف هستند که این امر از دو بُعد انسانی و اقتصادی قابل تبیین است.
وی افزود: از یکسو، کاهش قدرت خرید مردم باعث می‌شود که اصناف و کسبه نیز به عنوان عضوی از این جامعه، با درک شرایط اقتصادی مردم و برای همراهی با اقشار اجتماعی، تخفیف‌هایی را منظور کنند.
یزدان بین در ادامه بیان کرد: از دیگر سو، لحاظ کردن تخفیف در قالب یک مشوق نیز قابل بررسی است که از حیث اقتصادی می‌تواند باعث افزایش کمی فروش شود و به تبع با ارتقاء ضریب تعدد فروش، سود مطلوب تری نصیب فعالان صنفی و توزیع کنندگان کالا‌ها و محصولات در شب عید می‌شود.
وی افزود: اما با همه این اوصاف نمی‌توان این واقعیت را نادیده انگاشت که اساسا شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که اکثر فعالان صنفی، حاشیه سود حداقلی را برای تسهیل فروش در نظر می‌گیرند در غیر اینصورت شاهد باقی ماندن بار یا محصول در ویترین مغازه‌ها خواهیم بود و به تبع کالایی که تا شب عید به فروش نرسد، با به اصطلاح " خواب " بسیاری مواجه خواهد شد، زیرا بصورت طبیعی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ضریب فروش به شدت کاهش می‌یابد، زیرا سرپرستان خانوار در شب عید هزینه‌های سنگینی را متحمل می‌شوند و در ماه‌های آتی پس از عید می‌باید در صدد جبران هزینه‌ها باشند و این موضوع برای امسال که شرایط اقتصادی دشوارتری را شاهد هستیم، احتمالا در بازه زمانی طولانی تری قابل احساس باشد.
این فعال در حوزه فروش کیف و کفش گفت: در چنین شرایطی، تبلیغ تخفیف‌های 40، 50 یا 60 درصدی به هیچ عنوان واقع بینانه به نظر نمی‌رسد، زیرا به عنوان نمونه در شرایطی که حاشیه سود معمول صنف ما حدود 20 درصد است، چگونه می‌توان به لحاظ کردن تخفیف‌های بالا مبادرت ورزید.
وی افزود: تخفیف‌های سنگینی که گاهی در کف بازار شاهد آن هستیم از دو زاویه قابل بررسی است بصورتی که اساسا یا قیمت گذاری کالا‌ها آنچنان بالا گرفته شده که در چنین شرایطی تخفیف لحاظ شده صوری و تصنعی خواهد بود و یا اینکه تخفیفات اعمال شده در محصولات عرضه شده در قالب اقلام بی کیفیت، نامرغوب، بنجل و بسیار قدیمی قابل تعریف است.
یزدان بین گفت: البته نمی‌توان ضرورتا تخفیف‌های بالا را در بستر توهم توطئه مورد ارزیابی قرار داد، زیرا در شرایط خاص و استثنایی ممکن است صنفی در صدد تغییر شغل یا خاتمه فعالیت باشد و برای تسریع زمانی این امر، اقلام اجناس موجود خود را به پایین‌ترین قیمت ممکن و حتی زیر قیمت خرید، عرضه کند، که البته موارد این چنینی استثنایی خواهد بود و نمی‌توان آن را به تمامی تخفیف‌ها تعمیم داد.
علی رغم لحاظ سود حداقلی، بسیاری از مردم نظاره گر اجناس هستند نه خریدار
میثم شکوهی، یکی از فعالان حوزه فروش و توزیع البسه مردانه در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی ، با اشاره به کاهش قابل توجه قدرت خرید مردم اظهار کرد: به واقع شرایط اقتصادی جامعه به گونه‌ای است که در اکثر قریب به اتفاق مواقع و بخصوص در ارتباط با برخی صنوف خاص، گران فروشی مترادف با خودزنی خواهد بود.
وی افزود: روی سخن بنده، در خصوص مناطق مرفه نشین کشور نیست، زیرا توان اقتصادی ساکنان چنین محدوده‌هایی به گونه‌ای است که نوسانات قیمتی آنچنان برای آن‌ها آزار دهنده نخواهد بود، اما در ارتباط با 80 تا 90 درصد از افراد و گروه‌های اجتماعی جامعه، خرید مناسب و به قیمت معقولانه، یک اولویت ضروری است.
شکوهی تصریح کرد: متاسفانه شرایط به نحوی است که بسیاری از مردم صرفا نظاره گر هستند نه خریدار، و بخش قابل توجهی از آن‌ها پس از مطلع شدن از قمیت ها، از خرید پا پس می‌کشند و منصرف می‌شوند.
وی افزود : بنابراین عموم صنوف تلاش می‌کنند اجناس را با قیمت مناسب به فروش برسانند، در غیر اینصورت، خود آن‌ها متضرر اصلی این وضعیت و شرایط اقتصادی موجود در جامعه خواهند بود.
با صنوف خاطی برخورد خواهد شد
آنچنان که اخبار موجود در رسانه‌ها نشان می‌دهد، القای تخفیف‌های کاذب به مشتری و نمایش به اصطلاح آف‌های کاذب، تخلف محسوب می‌شود.
چندی پیش، میر اسماعیل صدیق، رئیس اتحادیه صنف پوشاک فروشان کرج در گفت و گویی با رسانه‌ها با اشاره به فعالیت قریب به 3 هزار و 500 واحد صنفی مجوز دار (در عرصه فروش پوشاک و البسه در استان البرز) بیان کرد: در این بین، 10 تا 15 فروشگاه به دلیل اعلام تخفیف‌های غیر واقعی، تذکر گرفته اند و بنر‌های آن‌ها از سوی بازرسان ذی ربط جمع آوری شده است.
وی می‌افزاید: با ورود بازرسی صنعت، معدن و تجارت و سازمان تعزیرات در خصوص حراج‌های غیر واقعی و دروغین پرونده تشکیل می‌شود و در صورت لزوم نسبت به پلمپ فروشگاه‌های متخلف اقدام خواهد شد.
به هر ترتیب امید آن می‌رود با دقت نظر و هوشمندی مشتریان و متقاضیان در خرید برای انتخاب محصول و کالای مورد نظر و ارتقای حداکثری سلامت کاری واحد‌های توزیع کننده و صنوف، در واپسین روز‌های باقیمانده از سال، شاهد کمترین تخلفات در بازار کشور باشیم، بازاری که به دلیل مشکلات اقتصادی با نارسایی‌های متعددی مواجه است و به تبع عجین شدن آن با برخی از تخلفات، بر عمق چالش‌های پیش روی آن می‌افزاید.



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

قیمت جهانی گوشت و مرغ چند؟

اعطای تسهیلات بلا عوض و کم بهره به واحد های تولیدی و صنفی سیل زده

توزیع ویژه اقلام ضروری در مناطق سیل زده

عرضه مرغ تنظیم بازاری در 20 میدان میوه و تره بار تهران

کمیته استانی بررسی خسارت ها به واحدهای تولیدی در مناطق سیل زده تشکیل شد

امدادرسانی ویژه ایران خودرو به مناطق سیل زده

حمایت مالی از بنگاه‌های اقتصادی سیل‌زده /پرداخت وام ضروری به سیل‌زدگان

آخرین تحولات بازار مرغ/ قیمت هر کیلو مرغ به 17 هزار و 500 تومان رسید

آماده‌باش امدادخودرو سایپا در شش استان در معرض سیل کشور

1500 راس دام زنده از قزاقستان برای مناطق زلزله زده گلستان وارد شد

خسارت 68 میلیاردی به دام و طیور مناطق سیل‌زده

گوگل به کاربران اندرویدی در اروپا حق انتخاب می‌دهد

رکود بر بازار برنج ایرانی حاکم است/ نرخ هر کیلو برنج‌ طارم 15 هزار تومان

رکود بر بازار گوشت حاکم است/ قیمت هر کیلو شقه گوسفندی 105 هزارتومان

واردات سیمان 21 درصد کاهش یافت

بزرگترین خودروساز آمریکا به چه می‌اندیشد؟

با نگاه وارداتی نمی‌توان شعار حمایت از تولید و اشتغال سر داد

توافق با رییس کل بیمه مرکزی برای تسهیل در پرداخت بیمه/ امکان براورد دقیق میزان خسارت‌ها در حال حاضر وجود ندارد

آماده باش گروه های دامپزشکی در مناطق سیل زده شمال کشور

بازار تخم مرغ تعریفی ندارد/ توزیع 500 تن تخم مرغ وارداتی بر کاهش قیمت دامن زد

فصل اقتصاد سایت تخصصی اقتصاد ایران

آگهی ها

  • بانک سینا
  • بانک پارسیان
  • بانک اقتصادنوین
  • بانک توسعه و تعاون
  • بانک گردشگری