نیم قرن محبوبیت با «ب‌ام‌و 2002»، کوچولوی باواریایی خودرو

نیم قرن محبوبیت با «ب‌ام‌و 2002»، کوچولوی باواریایی

  بزرگنمايي:

فصل اقتصاد - هفته نامه خودرو امروز: در دنیای علاقه مندان به خودرو، کمتر کسی وجود دارد که با نام ب.ام.و 2002 آشنا نباشد؛ کوچولوی اسپرتی که در اواخر دهه 60 میلادی با قدم گذاشتنش به خیابان ها، درِ تازه ای به روی خودروساز باواریایی گشود و محبوبیت این محصول طی بیش از 4 دهه آنقدر بالا رفت که این روزها می توان 2002 را یکی از مهم ترین تولیدات تاریخ خودروسازی دنیا تلقی کرد. در این متن به بررسی چند نکته جالب در مورد این محصول خواهیم پرداخت.
یک عضو از خانواده
هر چند که 2002 در دنیای ماشین بازان کارکتری مخصوص به خود دارد اما توجه داشته باشید که این خودرو تنها یک محصول از سری New Class ب.ام.و است که از سال 1962 الی 1977 تولید شد. سری «کلاس جدید» که در دهه 60 به عنوان یک سری ارزان از ب.ام.و پایه گذاری شد و در زبان آلمانی تحت عنوان Neue Klasse شناخته می شود، محصولاتی در کلاس سدان چهاردرب، کوپه، کابریولت، تارگا و... داشت که 2002 تنها یکی از اعضای این خانواده است.
نیم قرن محبوبیت با کوچولوی باواریایی
یک موفقیت پیش بینی نشده
زمانی که ب.ام.و مدل 1602 را در نمایشگاه خودروی ژنو 1966 معرفی کرد، هیچ برنامه خاصی برای تولید 2002 نداشت. 1602 که از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به 2002 دارد، از پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری M10 با 84 اسب بخار بهره می برد و این خودرو در سال 1968 از سوی نشریه Road & Track به عنوان یک خودروی خوب نسبت به رقم پرداختی معرفی شد.
نیم قرن محبوبیت با کوچولوی باواریایی
2002 یک جرقه بود
مدیر فروش وقت ب.ام.و Helmut Werner Bonsch و Alex von Falkenhause طراح پیشرانه M10، هر کدام از یک موتور 2 لیتری M10 روی 1600-2های خود استفاده می کردند. زمانی که متوجه شدند هر دو یک تغییر را روی خودروهای خود انجام داده اند و نتیجه مطلوب بوده، به فکر ارائه یک 1600 با موتور 2 لیتری افتادند و بدین ترتیب برای جلوگیری از بروز تشابه اسمی با نمونه 1.6 لیتری، در نهایت 2002 خلق شد.
نیم قرن محبوبیت با کوچولوی باواریایی
یک استثنا در شماره سری
هر چند که 2002 یکی ازمحصولات شاخص سری New Class محسوب می شود اما درواقع ب.ام.و این خودرو را در سری 02 دسته بندی می کند. درواقع هر چند که این روزها سری یک محصول ب.ام.و را با شماره نخستین عدد در کد هر مدل (مثلا سری 3 در 328i) شناسایی می کنیم اما 2002 و مشتقات 02 تنها محصولاتی هستند که با دو رقم آخر مدلشان شناخته می شوند.
نیم قرن محبوبیت با کوچولوی باواریایی
پایه گذار
اگر نیم نگاهی به محصولات پیش از دهه 60 میلادی ب.ام.و داشته باشید، خواهید دید که بسیاری از تولیدات این کمپانی شامل خودروهای بزرگ و خاصی مثل 501، 502، 507 و... می شود. اما سری جدید خصوصا 2002 باعث شد که ب.ام.و ضمن مردمی تر شدن، از دهه 70 به بعد کارکتر اسپرت را به تمامی محصولاتش تزریق کند و درواقع شخصیت این روزهای این برند آلمانی، از همان دوران شکل گرفت.
نیم قرن محبوبیت با کوچولوی باواریایی
نخستین توربو
ب.ام.و 2002 توربو نخستین محصول پرخوران توربوشارژ ب.ام.و بود که در نمایشگاه فرانکفورت سال 1973 معرفی شد. همچنین این محصول نخستین خودروی توربوشارژ تولیدی در دنیا (پس از مختصر فعالیتی که جنرال موتورز در اوایل دهه 60 میلادی در این زمینه داشت) محسوب می شود. پیشرانه 2002 توربو قادر به ارائه 170 اسب بخار قدرت و 240 نیوتن متر گشتاور است و از یک توربو شارژ KKK به همراه ضریب تراکم پیشرانه 6.9:1 بهره می برد.
نیم قرن محبوبیت با کوچولوی باواریایی
مُنجی
در دهه 50 میلادی، ب.ام.و با یک بحران مالی دست و پنجه نرم می کرد که در صورت تداوم ممکن بود این برند را برای همیشه از صحنه روزگار حذف کند. اما سری New Class که شامل حصولاتی مثل 1500، 1600، 1602، 1800، 2000، 2002 و... در انواع نسخه ها می شود، موجب سوددهی خوبی برای باواریایی ها شد و با رشد این خانواده و مشهورتر شدنش، ب.ام.و برای همیشه از بحران مالی خارج شد.
نیم قرن محبوبیت با کوچولوی باواریایی
کد اتاق
حتما اطلاع دارید که تقریبا تمامی محصولات ب.ام.و از دهه 70 میلادی تاکنون با یک کد منحصر به فرد شناخته می شوند تا هر نسل از هر سری را بتوانیم بهتر شناسایی کنیم. اما کارخانه کد خاصی برای 2002 در نظر نگرفته بود ولی با این حال، علاقه مندان به این برند کد E10 را برای این محصول دوست داشتنی در نظر گرفته اند. هر چند که 2002 آنقدر شاخص است که به هیچ کدی نیاز نداشته باشد.
نیم قرن محبوبیت با کوچولوی باواریایی
دوو دو در مسابقات
2002 که نقش مهمی در شکل گیری کارکتر اسپرت این روزهای ب.ام.و داشته، در دنیای موتور اسپرت نیز بسیار موفق ظاهر شده بود. از حضور در مسابقات Trance AM در کلاس کمتر از 2 لیتر و رقابت این باواریایی در کنار محصولاتی از پورشه، داتسون و آلفا رومئو گرفته تا شرکت در مسابقاتی مثل 20 ساعته پیست نوربرگرینگ و تجربه برنده شدن رقابت در سال 1970، انواع رالی ها و... از جمله موارد حضور این کوچولوی دوست داشتنی در دنیای موتور اسپرت بودند.
نیم قرن محبوبیت با کوچولوی باواریایی
2002 و یک نسخه خاص
در خلال تولید این مدل توسط خودروساز باواریایی، نسخه ای تحت عنوان Diana برای بزرگداشت ازدواج Hubert Hahne (راننده پرافتخار ب.ام.و) با Diana Korner معرفی شد که تنها 12 نمونه از آن در بازار به فروش رسید. این نسخه را می توان با جلوپنجره چهارچراغ (برگرفته از مدل 2800CS)، تودوزی متفاوت، رینگ های آلومینیومی ایتالیایی و 12 رنگ متفاوت برای هر کدام از 12 نمونه آن شناسایی کرد.
نیم قرن محبوبیت با کوچولوی باواریایی


ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

رسوای کارلوس گون؛ آشوب در هولدینگ رنو، نیسان، میتسوبیشی

گزارش تصویری بازدید قائم مقام مدیرعامل ولوو تراکس از شرکت های سایپادیزل و رنا

طوفان لامبورگینی آونتادور SVJ در پیست نوربرگ رینگ آلمان را شکست

قیمت و مشخصات فنی مرسدس AMG G63 مدل 2019 اعلام شد

وزیر نفت: سهمیه بندی و تغییر قیمت سوخت مطرح نیست

شرایط تبدیل متمرکز و پیوسته آذرماه 97 محصولات ایران خودرو

قیمت برخی خودروهای تولید داخلی

ایکس55 برای تست های استاندارد راهی جاده های ایران خواهد شد

اعمال محدودیت های ترافیکی در محور های مازندران

لورفتن فورد برانکو کوچک

مشخصات کراس‌اوور جمع‌وجور برقی فولکس‌واگن مشخص شد

از اعدام تا حبس های طولانی؛ مجازات سنگین در انتظار متخلفان پرونده خودروهای وارداتی قاچاق

محصول جدید هنسی؛ دوج چلنجر SRT با قدرت 1200 اسب بخار

تریل‌های سال 2019 هوندا معرفی شدند

فراخوان فورد برای خودروهایی که اصرار به عرضه آن‌ها دارد!

جایزه برترین محصول سال به روغن ولوالین رسید

جی‌پاور ب‌ام‌و M5 را 800 اسب‌بخاری کرد

قیمت CLS2019 مشخص شد

سیستم جدید هوشمند برای کاهش مصرف سوخت و آلایندگی

نخستین شاسی‌بلند پروتون پنچ‌ستاره ایمنی را کسب کرد

فصل اقتصاد سایت تخصصی اقتصاد ایران

آگهی ها

  • نسخه سریع و مونیتورینگ فصل اقتصاد
  • تعرفه آگهی های فصل اقتصاد
  • باشگاه نخبگان، خبرنگان و کارآفرینان
  • بسته های ویژه خبری فصل اقتصاد
  • حضور فعال گروه رسانه ای فصل اقتصاد و فصل تجارت در نمایشگاه