بهره‌برداری چهار قطعه آزادراهی در سال آینده/ اعمال عوارض روی قبوض راه و شهرسازی

بهره‌برداری چهار قطعه آزادراهی در سال آینده/ اعمال عوارض روی قبوض

  بزرگنمايي:

فصل اقتصاد - عضو هیأت عامل شرکت ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از آخرین وضعیت آزادراه های در دست ساخت خبر داد.
به گزارش فصل اقتصاد، سید حسین میرشفیع با بیان اینکه از نظر پوشش جاده‌های آسفالته در کشور یک حرکت جهشی را طی 40 سال دوره انقلاب شاهد بوده‌ایم گفت: در شرایطی که برخی از مراکز استان‌های ما پیش از انقلاب مانند استان کهگیلویه و بویراحمد فاقد راه‌های آسفالته بودند امروز بسیاری از مسیرهای شبکه اصلی و فرعی کشور تکمیل‌شده و بسیاری از جمعیت روستایی نیز از راه‌های آسفالته بهره‌مند شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه طول راه‌های کشور از 300 هزار کیلومتر فراتر رفته است، اظهار داشت: بیش از دو هزار و 200 کیلومتر آزادراه در کشور در دست بهره‌برداری و هزار و 180 کیلومتر دیگر در دست‌ساخت است و قرارداد 400 کیلومتر دیگر بسته‌شده که در شرف اجرا است.
عضو هیأت عامل شرکت ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه برخی از پروژه‌های در دست اجرا در سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید، تصریح کرد: قطعه چهار ارومیه -تبریز به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین بخش عمده آزادراه شیراز- اصفهان که قریب به 220 کیلومتر است در سال آینده زیر بار ترافیک خواهد رفت علاوه‌‌‌‌بر آن آزادراه اراک - خرم‌آباد نیز سال آینده به بهره‌برداری رسیده که راه خرم‌آباد به تهران را نزدیک‌تر می‌کند.
میرشفیع در رابطه با بهره‌برداری از کمربندی جنوب تهران نیز خاطرنشان کرد: این آزادراه از محور قم - گرمسار نزدیک ورامین شروع شده و بعد از گذشت از آزادراه تهران - قم و تهران - ساوه بعد از آبیک به آزادراه کرج - قزوین متصل می‌شود. طول این آزادراه 158 کیلومتر است که 80 کیلومتر آن در حال حاضر کامل شده و امیدواریم که تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.
وی با اشاره به اینکه به در حوزه ساخت آزادراه به استانداردهای بین‌المللی نزدیک هستیم، ابراز داشت: از لحاظ هندسی و طراحی راه‌ها کاملامنطبق بر استانداردهای بین‌المللی هستیم و نشریات تخصصی خوبی در کشور منتشر شده‌اند که فعالیت شرکت راه‌سازی برای ساخت راه‌های کشور را می توان منطبق بر این استاندرادها دانست؛ البته متأسفانه باید گفت که در حال حاضر نگهداری راه‌ها در شرایط مناسبی نیست و از برنامه نگهداری استاندارد به دلیل محدودیت منابع فاصله زیادی گرفته است.
این مقام مسئول در رابطه باکیفیت مصالح استفاده‌شده در ساخت بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها نیز بیان کرد: در این حوزه کار جدی در چند سال اخیر اتفاق افتاده و کیفیت قیر و آسفالت در این سال‌ها بالا رفته است؛ هم‌اینک شش نوع قیر در کشور تولید می‌شود که استاندارد بسیار بالایی دارند. برای کنترل کیفیت آسفالت‌ها نیز نظام کنترلی جدید ایجادشده و با بهره‌گیری از دانش شرکت‌های دانش‌بنیان در حال استفاده از نمونه‌های پیشرفته آسفالت ازجمله قیرهای پلیمری در این صنعت هستیم.
میرشفیع مشکلات و چالش‌های فراروی ایران در مورد ساخت آزادراه‌ها را عدم تخصیص مناسب بودجه برشمرد و یادآور شد: همه کشورها این دغدغه را دارند که منابعی که باید برای توسعه زیرساخت‌ها اختصاص یابد منابع محدودی هستند با این‌حال ما شرایط‌مان به دلیل فروش نفت بهتر است و درآمدهای نفتی از سال 50 باید قاعدتاً به بهبود بهتر توسعه زیرساخت‌ها اختصاص می‌یافت ولی با عدم مدیریت منابع این امر محقق نشد.
وی افزود: متأسفانه نظام توزیع اعتبارات و فنی اجرایی کشور درگیر موضوع بودجه است و تا زمانی که بودجه مصوب تخصیص نیابد پروژه‌ها اجرایی نمی‌شود درحالی‌که در کشورهای دیگر اگر یک قرارداد پیمانی بسته می‌شود منابع موردنیاز پروژه توسط بانک تأمین‌شده و دولت یا پیمانکار با بانک تسویه‌حساب کرده و تأخیری در تأمین منابع وجود ندارد.
عضو هیأت عامل شرکت ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه کشور با پروژه‌های نیمه‌تمام بسیاری مواجه است، تصریح کرد: با وجود اینکه در پروژه‌های نیمه‌تمام سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی صورت گرفته است اما به دلیل عدم تخصیص منابع در حال حاضر این پروژه‌ها قابل بهره‌برداری نیستند.
میرشفیع ادامه داد:در بخش راه‌سازی بودجه‌ای که برای سال آینده در نظر گرفته‌شده است 5 درصد بودجه موردنیاز برای تکمیل پروژه‌های در دست اجرا است و پروژه‌های پیش‌بینی‌شده که باید در بودجه‌های آتی دیده شود 20 برابر بودجه سال آینده بوده که روند افزودن پروژه‌ها نیمه‌تمام در سال آینده نیز حفظ خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه باوجود محدودیت بودجه‌ای ما نمی‌توانیم توسعه کشور را متوقف کنیم، گفت: برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی مشکلات ویژه‌ای وجود دارد و با این‌ حال، در چند سال گذشته تلاش شده است تا این مشکلات مرتفع شوند که حاصل آن در حال حاضر، هشت پروژه راه‌سازی با ارزشی بالغ‌بر 20 هزار میلیارد تومان بوده که قرارداد آنها با پیمانکار به امضا رسیده است.
معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت زیربناهای حمل‌ونقل کشور با بیان اینکه پرداخت عوارض الکترونیک آزادراه‌ها به به‌زودی راه‌اندازی می‌شود، اظهار داشت: الکترونیکی کردن پرداخت عوارض آزادراه‌ها تأثیر به سزایی داشته و بعد از اجرایی شدن این پروژه دیگر اتومبیل‌ها در آزادراه‌ها نیاز به توقف ندارند و این امر باعث ایمنی و حذف گره‌های ترافیکی خواهد شد همچنین پرداخت عوارض از طریق منابع مختلفی که کاربر تعریف می‌کند انجام خواهد گرفت که می‌تواند از طریق اپلیکیشن یا یکی از قبض‌های خدماتی و یا خودپرداز و غیره باشد.



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ساخت 400 هزار واحد مسکونی جوابگوی بازار مسکن نیست/ بازار مسکن ظرفیت افزایش قیمت ندارد

آمادگی راه آهن برای انتقال خودروها و مردم آسیب دیده سیل شیراز

حمل و نقل هرگونه بار ممنوع اعلام شد

آمادگی راه آهن برای انتقال مسافران و خودرو‌های آسیب دیده در شیراز

آماده‌باش پلیس راه آهن کشور برای خدمات رسانی به مردم

آمادگی راه آهن برای انتقال مسافران و خودروهای آسیب دیده در شیراز

آماده باش کامل تمام مدیران سازمان بنادر

تمام فرودگاه‌های کشور عملیاتی هستند/ رصد روزانه وضعیت فرودگاه‌ها

انجام 8200 پرواز از آغاز تعطیلات نوروزی/2350 پرواز به مقاصد خارجی

پیش بینی وضعیت فعالیت سامانه بارشی در کشور طی 2 روز آینده

آمادگی کامل فرودگاه مهرآباد برای مقابله با سیل احتمالی

46 سایت غیرمجاز فروش بلیت هواپیما شناسایی شد

تمام فرودگاه های کشور عملیاتی هستند/رصد روزانه وضعیت فرودگاه ها

برف و باران در اکثر جاده‌های کشور

اسکان اضطرای ساکنان کانکس‌های در مسیر سیلاب

فرود اضطراری هواپیمای اصفهان - قشم در فرودگاه بندرعباس

شناسایی 46 سایت غیر مجاز فروش بلیت هواپیما

فرود اضطرارى هواپیماى تابان در فرودگاه بندرعباس

بازدید سفیر ایران از پاویون ملی ایران در نمایشگاه بین‌المللی تخصصی صنعت ساختمان عمان

مهرآباد رکوددار پروازهای هوایی کشور شد

فصل اقتصاد سایت تخصصی اقتصاد ایران

آگهی ها

  • بانک سینا
  • بانک پارسیان
  • بانک اقتصادنوین
  • بانک توسعه و تعاون
  • بانک گردشگری