بهره‌برداری چهار قطعه آزادراهی درسال آینده/اعمال عوارض برروی قبوض راه و شهرسازی

بهره‌برداری چهار قطعه آزادراهی درسال آینده/اعمال عوارض برروی قبوض

  بزرگنمايي:

فصل اقتصاد - عضو هیأت عامل شرکت ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور از آخرین وضعیت آزادراه های در دست ساخت خبر داد.

به گزارش فصل اقتصاد به نقل از وزارت راه و شهرسازی، سیدحسین میرشفیع با بیان اینکه از نظر پوشش جاده‌های آسفالته در کشور یک حرکت جهشی را طی 40 سال دوره انقلاب شاهد بوده‌ایم گفت: در شرایطی که برخی از مراکز استان‌های ما پیش از انقلاب مانند استان کهگیلویه و بویراحمد فاقد راه‌های آسفالته بودند امروز بسیاری از مسیرهای شبکه اصلی و فرعی کشور تکمیل‌شده و بسیاری از جمعیت روستایی نیز از راه‌های آسفالته بهره‌مند شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه طول راه‌های کشور از 300 هزار کیلومتر فراتر رفته است بیان کرد: بیش از 2 هزار و 200 کیلومتر آزادراه در کشور در دست بهره‌برداری و هزار و 180 کیلومتر دیگر در دست‌ساخت است و قرارداد 400 کیلومتر دیگر بسته‌شده که در شرف اجرا است.
میرشفیع با بیان اینکه برخی از پروژه‌های در دست اجرا در سال آینده به بهره‌برداری خواهند رسید اظهار کرد: قطعه 4 ارومیه -تبریز به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد، همچنین بخش عمده آزادراه شیراز- اصفهان که قریب به 220 کیلومتر است در سال آینده زیر بار ترافیک خواهد رفت علاوه بر آن آزادراه اراک - خرم‌آباد نیز سال آینده به بهره‌برداری رسیده که راه خرم‌آباد به تهران را نزدیک‌تر می‌کند.
عضو هیئت عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور در رابطه با بهره‌برداری از کمربندی جنوب تهران نیز گفت: این آزادراه از محور قم -گرمسار نزدیک ورامین شروع‌شده و بعد از گذشت از آزادراه تهران-قم و تهران-ساوه بعد از آبیک به آزادراه کرج-قزوین متصل می‌شود. طول این آزادراه 158 کیلومتر است که 80 کیلومتر آن در حال حاضر کامل شده و امیدواریم که تا سال آینده به بهره‌برداری برسد.
وی با اشاره به اینکه به در حوزه ساخت آزادراه به استانداردهای بین‌المللی نزدیک هستیم افزود: از لحاظ هندسی و طراحی راه‌ها کاملامنطبق بر استانداردهای بین‌المللی هستیم و نشریات تخصصی خوبی در کشور منتشر شده‌اند که فعالیت شرکت راه‌سازی برای ساخت راه‌های کشور را می توان منطبق بر این استاندرادها دانست؛ البته متأسفانه باید گفت که در حال حاضر نگهداری راه‌ها در شرایط مناسبی نیست و از برنامه نگهداری استاندارد به دلیل محدودیت منابع فاصله زیادی گرفته است.
میرشفیع در رابطه باکیفیت مصالح استفاده‌شده در ساخت بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها نیز گفت: در این حوزه کار جدی در چند سال اخیر اتفاق افتاده و کیفیت قیر و آسفالت در این سال‌ها بالا رفته است؛ هم‌اینک 6 نوع قیر در کشور تولید می‌شود که استاندارد بسیار بالایی دارند. برای کنترل کیفیت آسفالت‌ها نیز نظام کنترلی جدید ایجادشده و با بهره‌گیری از دانش شرکت‌های دانش‌بنیان در حال استفاده از نمونه‌های پیشرفته آسفالت ازجمله قیرهای پلیمری در این صنعت هستیم.
عدم تخصیص مناسب بودجه؛ از چالش های ساخت آزادراه ها
وی مشکلات و چالش‌های فراروی ایران در مورد ساخت آزادراه‌ها را عدم تخصیص مناسب بودجه عنوان کرد و ادامه داد: همه کشورها این دغدغه را دارند که منابعی که باید برای توسعه زیرساخت‌ها اختصاص یابد منابع محدودی هستند با این‌حال ما شرایط‌مان به دلیل فروش نفت بهتر است و درآمدهای نفتی از سال 50 باید قاعدتاً به بهبود بهتر توسعه زیرساخت‌ها اختصاص می‌یافت ولی با عدم مدیریت منابع این امر محقق نشد.
میرشفیع افزود: متأسفانه نظام توزیع اعتبارات و فنی اجرایی کشور درگیر موضوع بودجه است و تا زمانی که بودجه مصوب تخصیص نیابد پروژه‌ها اجرایی نمی‌شود درحالی‌که در کشورهای دیگر اگر یک قرارداد پیمانی بسته می‌شود منابع موردنیاز پروژه توسط بانک تأمین‌شده و دولت یا پیمانکار با بانک تسویه‌حساب کرده و تأخیری در تأمین منابع وجود ندارد.
وی بابیان اینکه کشور با پروژه‌های نیمه‌تمام بسیاری مواجه است تصریح کرد: باوجوداینکه در پروژه‌های نیمه‌تمام سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی صورت گرفته است اما به دلیل عدم تخصیص منابع در حال حاضر این پروژه‌ها قابل بهره‌برداری نیستند.
معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت زیربناهای حمل‌ونقل کشور ادامه داد:در بخش راه‌سازی بودجه‌ای که برای سال آینده در نظر گرفته‌شده است 5 درصد بودجه موردنیاز برای تکمیل پروژه‌های در دست اجرا است و پروژه‌های پیش‌بینی‌شده که باید در بودجه‌های آتی دیده شود 20 برابر بودجه سال آینده بوده که روند افزودن پروژه‌ها نیمه‌تمام در سال آینده نیز حفظ خواهد شد.
میرشفیع با تأکید بر اینکه باوجود محدودیت بودجه‌ای ما نمی‌توانیم توسعه کشور را متوقف کنیم گفت: برای جذب سرمایه‌گذاران داخلی مشکلات ویژه‌ای وجود دارد و بااین‌حال در چند سال گذشته تلاش شده است تا این مشکلات مرتفع شوند که حاصل آن در حال حاضر 8 پروژه راه‌سازی باارزشی بالغ‌بر 20 هزار میلیارد تومان بوده که قرارداد آن‌ها با پیمانکار به امضا رسیده است.
وی در پایان با بیان اینکه پرداخت عوارض الکترونیک آزادراه‌ها به به‌زودی راه‌اندازی می‌شود افزود: الکترونیکی کردن پرداخت عوارض آزادراه‌ها تأثیر به سزایی داشته و بعد از اجرایی شدن این پروژه دیگر اتومبیل‌ها در آزادراه‌ها نیاز به توقف ندارند و این امر باعث ایمنی و حذف گره‌های ترافیکی خواهد شد همچنین پرداخت عوارض از طریق منابع مختلفی که کاربر تعریف می‌کند انجام خواهد گرفت که می‌تواند از طریق اپلیکیشن یا یکی از قبض‌های خدماتی و یا خودپرداز و غیره باشد.



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

ضرورت تسریع در اجرای طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم رضوی

ورود کشتی جدید سانی برای جابجایی مسافران در ایام نوروز / ساخت اسلکه‌های جدید دریایی در قشم

پروازهای نوروزی طبق ساعت درج شده در بلیت انجام می‌شود/ جا نمانید

رشد 86.2 درصدی متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در تهران

تبدیل سال 98 به سال رونق ساخت و تولید مسکن

ممنوعیت تردد در 17 محور از راههای کشور بدلیل شرایط نامساعد جوی

فرودگاه امام خمینی رکوددار پروازهای خارجی /امکان اعتبار سنجی بلیت هواپیما فراهم شد

کاهش معاملات مسکن به یک سوم/رشد قیمت تقریبا متوقف شد

استفاده از صنایع دریایی داخلی برای "رونق تولید"/ جابه‌جایی مسافران نوروزی در بنادر با 8 هزار صندلی

نخستین عملیات نجات با مشارکت پهپادهای سازمان راهداری

افزایش 2.3 تردد در محورهای برون شهری نسبت به دیروز

انجام بیش از 3700 پرواز نوروزی تا 29 اسفندماه

ترافیک پرحجم در آزادراه کرج- قزوین/بارش برف در اردبیل

جزئیات محدودیت‌های ترافیکی جاده‌های کشور در اول فروردین/ ترددها 2.3 درصد افزایش یافت

1500 نیروی امدادی در آماده باش کامل، سوخت رسانی سیار در راه ها

نخستین عملیات نجات جاده ای با پهپاد‌ واکنش سریع

حسینی: مهندسان مشاور در جزئیات به پلاک ورود کنند/ پژمان: 3 و نیم میلیون مسکن نیاز به بازسازی دارد

ثبت 391 پرواز داخلی و خارجی در 28 اسفند 97

22 کیلومتر از بزرگراه اهر- تبریز طی سال جاری تحویل مردم شد

احتمال اختلال رفت‌وآمد در محور‌های شمالی به علت مداخلات جوی

فصل اقتصاد سایت تخصصی اقتصاد ایران

آگهی ها

  • بانک سینا
  • بانک پارسیان
  • بانک اقتصادنوین
  • بانک توسعه و تعاون
  • بانک گردشگری