رانت ترخیص 13 هزار خودرو در گمرک مانده به جیب چه کسانی می رود؟ اقتصاد کلان

رانت ترخیص 13 هزار خودرو در گمرک مانده به جیب چه کسانی می رود؟

  بزرگنمايي:

فصل اقتصاد - مصوبه دولت مبنی بر لغو ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای در گمرک مانده، ابهاماتی را برانگیخته است.


به گزارش فصل اقتصاد، در روزهای اخیر مصوبه هیئت دولت در خصوص لغو ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای وارد شده به گمرکات و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ابلاغ شد. بعد از ابلاغ این مصوبه مباحث مختلفی در خصوص آن مطرح شده است.
بر اساس اطلاعاتی که نخستین بار توسط خبرگزاری تسنیم ، منتشر شد، 13 هزار خودرو در محوطه های گمرکی دپو شده است که طبق اعلام مسئولان زیربط با مصوبه مذکور سازوکار لازم برای ترخیص این خودروها ایجاد شده است. واردات خودرو به همراه بیش از 1300 قلم کالای دیگر از خرداد ماه سال جاری با قرار گرفتن در گروه 4 کالایی ممنوع شده است.
>یکی از نکات جالب توجه در خصوص خودروهای وارد شده به گمرک این است که اخیرا مباحثی در خصوص متروکه شدن کالاهایی که ظرف 2ماه از محوطه های بندری ترخیص نشوند مطرح شده است. به عبارت دیگر هر کالایی که ظرف 2ماه بعد از ورود به محوطه بندری، ترخیص نشود توسط سازمان های ذیربط ضمن اعلام متروکه شدن تحویل سازمان اموال تملیکی میشود. حالا سوال این است که در 6 ماه اخیر چه تعداد خودرو وارد محوطه های بندری کشور شده است و ایا مقررات مربوط به متروکه شدن در خصوص آنها اعمال شده است؟
در همین راستا مودودی سرپرست سازمان توسعه تجارت گفته بود: برخی افراد قبل از ثبت سفارش واردات انجام می‌دهند و در داخل گمرکات به حدی دپو قرار می‌دهند تا دولت تحت فشار قرار گیرد و درباره آنها تصمیم گیری کند.
شگرد وارداتچی‌ها برای فشار به دولت؛ واردات بدون ثبت سفارش و دپو در گمرک
از طرف دیگر اگر قیمت میانگین هر یک از این خودروها 25 هزار دلار لحاظ شود برای 13 هزار خودروی مورد اشاره حدود 300 میلیون دلار ارز از کشور خارج شده است. به عبارت دیگر اگر این خودروها در نیمه نخست سال و در اوج بحران ارزی کشور وارد شده باشند، در خوش بینانه ترین حالت میتوان گفت واردکنندگان توجهی به شرایط کشور نداشته اند. اما اگر بخشی از این خودروها در نیمه دوم سال وارد کشور شده باشند با توجه به تثبیت شرایط ممنوعیت واردات خودرو این سوال جدی مطرح میشود که واردکننده با چه امیدی اقدام به واردات خودرو به محوطه های بندری و گمرکی کرده است؟ آیا از تصمیمات جدید در خصوص مجوز ثبت سفارش خودرو اطلاعاتی وجود داشته است؟
در ویدئوی زیر تصاویری از دپو خودروهای وارد شده به گمرک شهید رجایی قابل مشاهده میباشد.

یکی از نکات جالب توجه در خصوص ترخیص 13 هزار خودرو در گمرک مانده این است که میانگین واردات سالیانه خودرو حدود 70 هزار دستگاه میباشد این در حالی است که اگر 13 هزار خودرو مورد اشاره ترخیص شود مجموعا در سال 97 حدود 25 هزار خودرو وارد بازار میشود که به احتمال زیاد اثر قابل توجهی در بازار خودروهای خارجی نداشته و در واقع عموم مردم از این تصمیم (اثر کاهش قیمتها) منتفع نمیشوند.
مصوبه عجیب دولت درخصوص واردات خودرو/ ثبت سفارش خودرو بلامانع شد
انتهای پیام/



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

سن استخدام افزایش می‌یابد؟

حذف صفرها از پول، نیازمند استدلال محکم و مستدل است

حذف ‌چهار صفر محاسبات را آسان‌تر می‌کند

ویدئو / حذف چهار صفر از پول ملی، تورم را کم می‌کند؟

واگذاری پنج پروانه‌ اکتشافی در دو استان کشور

ابلاغ دستورالعمل سپرده ریالی مبتنی بر ارز در روزهای آینده

باید دنبال احیای اعتماد مردم به بانک مرکزی و ثبات بازار پول و ارز باشیم

زمان واریز یارانه دی اعلام شد

آغاز پرداخت سود سهام عدالت روستائیان و عشایر از چهارشنبه

پایداری در برابر تحریم‌ها مهم‌ترین شاخص بودجه سال 98

بانک مرکزی اراده کند امکان اصلاح نظام کارمزدی وجود دارد

اعتبار 1450 میلیارد تومانی بسته حمایتی واریز شد

ذخایر دلار روسیه با بیت‌کوین جایگزین می‌شود

واریز بسته حمایتی 1450 میلیارد تومانی کارگران به حساب تامین اجتماعی/سهم هر خانوار 100 تا 300 هزار تومان+سند

رشد 57 درصدی سود "وصندوق" در شش ماهه اول سال 97

بیمه شخص ثالث راننده محور می‌شود/خانم‌ها تخفیقات ویژه بیمه‌ای دریافت می‌کنند

انسجام ارکان وزارت اقتصاد در استان‌ها، اهرم تحولی بزرگ در اقتصاد کشور

فرار مالیاتی 25 هزار میلیاردتومانی با کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای

کل اقتصاد وابسته به گمرک است/ 85 درصد واردات کشور، مواد اولیه است

صندوق‌های قرض‌الحسنه محرک اقتصاد کشور

فصل اقتصاد سایت تخصصی اقتصاد ایران

آگهی ها

  • بانک گردشگری
  • تعرفه آگهی های فصل اقتصاد
  • نسخه سریع و مونیتورینگ فصل اقتصاد
  • باشگاه نخبگان، خبرنگان و کارآفرینان
  • بسته های ویژه خبری فصل اقتصاد