عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت: خودروسازی؛ اسیر خودتحریمی داخلی گفتگو

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت:                        خودروسازی؛ اسیر خودتحریمی داخلی

  بزرگنمايي:

فصل اقتصاد - کاکایی گفت: جدا از تحریم های ترامپ، ما خودمان را تحریم کرده ایم و باعث زمین خوردن این صنعت شده ایم.
برنامه "مناظره اقتصادی" رادیو گفت و گو پیرامون موضوع افزایش قیمت خودرو، بایدها و نبایدها و با حضور دکتر امیرحسن کاکایی عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران به روی آنتن رفت.
کاکایی در ابتدای مطلب با اشاره به شیوه قیمت گذاری خودرو اظهار داشت: قیمت هر کدام از خودروهای وارداتی، تولید داخل و زیر 45 میلیون تومان مکانیزم خاص خود را دارند.
وی افزود: قیمت ها تا چندی پیش تحت نظارت شورای رقابت بود و قیمت گذاری خودرو در این شورا، به صورت ترکیبی از نرخ مواد اولیه و ضرایب مربوط به بهره وری و کیفیت انجام می شد. اما این فرمول در دو سه دهه گذشته و شرایط عادی پاسخگو بود.
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: متاسفانه اعداد و ارقامی که شورای رقابت به کار می گیرد گذشته نگر است. قیمت دلار موثر مربوط به صنعت خودرو بالای 8 هزار و 800 تومان است و تا به الان این مسئله در این فرمول دیده نشده است.
این استاد دانشگاه یادآور شد: در سه ماه اخیر مشخص شد که قیمت ها باید افزایش یابد و خیلی بالاتر از آن عددی که ابتدای سال مشخص گردید، تعیین شود. حدوده سه ماه است که قیمت گذاری در بخش زیر 45 میلیون تومان از شورای رقابت گرفته شد و به سازمان حمایت از مصرف کننده واگذار شد که این کار اشتباه بود.
کاکایی ادامه داد: سازمان حمایت در این شرایط درخواست کنترل و قیمت گذاری همه جانبه از جمله بالای 45 میلیون تومان را کرد و این موضوع به کلیه خودروهای تولید داخل کشور تعمیم پیدا کرد. بنابراین در حال حاضر فرمول قیمت گذاری مبهم است.
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران بیان کرد: الان ما در وضعیت جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم. متاسفانه قیمت فولاد، آلومینیوم و پتروشیمی که داخل کشور تولید و خریداری می شد در برخی موارد بیش از قیمت دلار بالا رفت و این خیلی معنا دارد.
این استاد دانشگاه مطرح کرد: واقعیت این است که قیمت ها باید بالا می رفت اما نرفت و به خاطر اینکه بیشتر از این به مردم فشار وارد نشود هیچ کسی مسئولیت آن را برعهده نمی گیرد و در این میان سود اصلی را دلالان به جیب زدند و مردم و خودروساز ضرر کردند.
کاکایی گفت: الان باید تصمیم قطعی گرفته شود و صنعت خودروسازی از این وضعیت اسفناک نجات یابد. جدا از تحریم های ترامپ، ما خودمان را تحریم کرده ایم و باعث زمین خوردن این صنعت شده ایم. عدم بهره وری امروز صنعت خودرو به دلیل عملکرد گذشته ماست.
عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران، مکانیزم خرید و فروش خودرو در ایران را مشکل دار دانست و گفت: باید مکانیزم های اقتصادی قیمت و خرید و فروش خودرو در ایران تصحیح شود.



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

تحقیق و تفحص از سازمان محیط زیست رای لازم را کسب نکرد

واردات بدون انتقال ارز مجاز شد

هفته آینده؛ زمان تعیین تکلیف طرح‌های سه‌گانه تفحص ازشرکت فرودگاه‌ها، مسکن مهر و توزیع قیر رایگان

بانک مسکن به اعتبار 12 هزار میلیاردی نیاز ندارد؛ بودجه در تولید مسکن هزینه شود

تحقیق و تفحص از شرکت ملی پالایش و پخش تصویب شد

کلیات طرح حمایت از پیام رسان های داخلی تصویب شد

شیوه سهمیه‌بندی سوخت شفاف شود/هر فرد در جامعه دارای سهمیه می‌شود یا هر خودرو؟

کاظم زاده: الزام تمام شرکت‌های باربری به دریافت مجوز فعالیت از سازمان راهداری

تحقیق و تفحص از بانک شهر تصویب شد

میزان نیاز کشور به کالاهای مختلف با راه اندازی سامانه تولید تا مصرف مشخص می شود

کیانپور: بانک مسکن به اعتبار 12 هزار میلیاردی نیاز ندارد؛ بودجه در تولید مسکن هزینه شود

اکبری: قاچاق دام مولد حربه دشمنان برای کاهش جمعیت دامی

مشکلات صنایع کوچک؛ از بازپرداخت تسهیلات تا صادرات

پرورش گاو نژاد بلژین بلو در ایران اقتصادی نیست

مشاور وزیر نفت بیان کرد: ضرورت استفاده از کارت انرژی برای سهمیه بندی انرژی

افزایش مجدد حقوق برخی از کارکنان دولت قطعیت ندارد

دهقانی نیا عنوان کرد: قاچاق 176 هزار رأس دام زنده در 9 ماهه امسال

هفته جاری؛ مرحله سوم عرضه نفت در بورس اجرا می‌شود

انضباط مالی کشور تحت الشعاع تحریم ها قرار نگیرد

دبیر هیئت رییسه مجلس: قانون گریزی دولت معوقات بانکی را هر روز بیشتر می کند

فصل اقتصاد سایت تخصصی اقتصاد ایران

آگهی ها

  • بانک سینا
  • بانک گردشگری
  • باشگاه نخبگان، خبرنگان و کارآفرینان
  • نسخه سریع و مونیتورینگ فصل اقتصاد
  • بسته های ویژه خبری فصل اقتصاد
  • تعرفه آگهی های فصل اقتصاد
  • بانک آینده