نیروهای متخصصی که شغل ندارند، فراوان هستند/ فارغ التحصیلان با هزینه های کشور تربیت نمی شوند که برای دیگران کار کنند راه و شهرسازی

نیروهای متخصصی که شغل ندارند،  فراوان هستند/ فارغ التحصیلان با هزینه های کشور تربیت نمی شوند که برای دیگران کار کنند

  بزرگنمايي:

فصل اقتصاد - وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه باید از خروج نیروی انسانی کشور در هوانوردی، مانند خلبانان و متخصصان جلوگیری کنیم، گفت: نیروهای متخصصی که در مقاطع گوناگون، به ویژه کارشناسی و ارشد فراوانند که تحصیلات دارند، اما شغلی برای آن‌ها وجود ندارد.
به گزارش فصل اقتصاد ، محمد اسلامی در مراسم تجلیل و تکریم نخبگان و متخصصان صنعت هوانوردی که به مناسبت روز جهانی هواپیمایی کشور برگزار شد، گفت: هوانوردی اوج توسعه یافتگی و بلوغ بشر است. ما ایرانیان که مهد علم و تمدن بودیم، باید با یادآوری و قدر شناسی از گذشته پر افتخار خود، یک آینده پر افتخار را برای کشور هدف‌گذاری کنیم. ما نمی‌توانیم بدون یک هدف‌گذاری پر افتخار برای هوانوردی، مدعی حفظ میراث گذشتگان، میل به توسعه یافتگی و پیشرفت و به یادگار گذاشتن اثری برای نسل‌های آینده باشیم.
وی ادامه داد: ما نیاز داریم که از آینده صنعت هوانوردی تصویر سازی کنیم و برای رسیدن به آن با اراده‌ای مستحکم حرکت کنیم. شان ملت ما نیست که در سطح نامناسبی در هرم مشاغل هوانوردی باقی بمانند. حضور در این هرم، از قائده تا راس، یعنی از از اپراتوری تا سطح خلق فناوری‌ها و سامانه‌های پیشرفته شان ملت ما است و ما باید به این سمت حرکت کنیم.
اسلامی با اشاره به مزاحمت‌هایی که برای ملت ایران در راه توسعه فناوری، به خصوص در صنعت هوانوردی ایجاد می‌شود، گفت: ایجاد فرصت برای ایجاد فناوری‌های پیشرفته و با ارزش افزوده بالا موجب می‌شود که ایران بخشی از پتانسیل‌های پیشرفت کشورهایی مانند آمریکا را به خود تخصیص دهد. بنابراین باید ظرفیت‌های مغزها و نیروهای ارزشمند خود را به کار بگیریم و فرصت را به سادگی در اختیار رقبا قرار ندهیم.
وی افزود: ایران از دهه 70 در کشور برای توسعه صنعت هوانوردی برنامه‌ریزی کرده و این مهم در قانون‌های برنامه نیز دیده شده است. اما چون در این امر اتحاد و یکپارچگی وجود نداشت یا به دلایل گوناگون نسبت به این هدف اهتمام نشان داده نشد، به رقم انکه اقداماتی نیز انجام شد، در این زمینه عقب‌ماندگی وجود دارد.
هدف آمریکا جلوگیری از پیشرفت ایران است
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ایران امروز در مقطعی تاریخی قرار دارد، گفت: صرف نظر از هرگونه برداشت و تحلیلی که هر شخص می‌تواند داشته باشد، مشخص است که موانع گوناگونی که آمریکایی‌ها بر سر راه ایران ایجاد می‌کنند، به این دلیل است که ما در هیچ یک از مسیرهای پیشرفت، موفقیت نداشته باشیم.
وی افزود: پیشگیری از جریان موفقیت و رسیدن به نتایجی که این کشور را به سمت توسعه می‌برد، برای آمریکا یک هدف مهم و مقدس است که برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ است. حتی در کشورهایی که دارای حق وتو هستند هم، هنگامی که مستقلا یک شخص حقیقی یا حقوقی بخواهد با ایران معامله‌ای انجام دهد، آمریکا در آن مداخله می‌کند.
اسلامی با اشاره به اینکه این اتفاق از بعد سیاسی و دیپلماسی به معنای مداخله مستقیم در امور یک کشور است، گفت: این اقدام فراتر از آن است که سفارتخانه‌ها در سیاست گذاری و برنامه‌ریزی کشور مداخله کنند. این اقدام مداخله مستقیم در امور اجرایی و مدیریتی یک کشور است. امروز ما با یک چنین پدیده‌ای مواجه هستیم.
وی ادامه داد: وقتی به ماهیت امر می‌نگیریم، متوجه می‌شویم این اقدامات، همانطور که به صراحت نیز اعلام می‌شود، به این دلیل است کهه کشوری که از نظام سلطه تبعیت نمی‌کند، حق پیشرفت ندارد. نه تنها حق پیشرفت ندارد، حق حیات نیز نداد. به همین دلیل تمام مسیرها را می‌بندند.
این عضو کابینه دوازدهم افزود: اینکه اعلام می‌کنند، آمریکا دروغ می‌گوید و دارو هم تحریم است، به این معنا است که انسانیت و تامین امنیت برای این کشور مهم نیست. وقتی آمریکا در سیستم‌های ناوبری مداخله می‌کند، یعنی به ایمنی فکر نمی‌کند و برای سایر جوامع ارزشی قائل نیست. این تکلیف ما را به لحاظ ملی و اعتقادی روشن می‌کند که ما باید بیش از گذشته به خود متکی باشیم و برای آنکه پیشرفت کنیم، از داشته‌های خود استفاده بیشتری کنیم و از این موانع و گذرگاه تنگی که منظور متوقف کردن بر سر راه ما قرار داده شده، عبور کنیم.
کشور نیازمند توسعه مسیرهای هوایی است
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه روزی نیست که با رییس سازمان هواپیمایی کشوری مکاتبه و تماس نداشته باشد، گفت: امروز نیاز به استفاده از صنعت هوانوردی روزافزون است. همین امروز اعتراضی مبنی بر نبود پرواز از سوی چند استان در هیات دولت مطرح شد. در این موارد برای ما که مسئول هستیم، هیچ پاسخی به غیر از آنکه مثبت باشد و ظرفیتی را در اختیار مردم قرار دهد، پذیرفته نیست.
وی ادامه داد: بنابراین باید نگاه‌ها را متفاوت کنیم و شیوه‌هایی که مطمئنیم جواب نمی‌دهد و جواب نداده است را کنار بگذاریم. با شیوه‌های جدید وفق مقررات کار کنیم، به نحوی که هم خدمات مناسب در اختیار مردم قرار بگیرد و هم ما بتوانیم با استفاده از همه ظرفیت‌ها، مسیر توسعه را دنبال کنیم.
اسلامی با بیان اینکه هوانوردی یکی از مهم‌ترین قطب‌های علم و فناوری است، گفت: فارغ‌التحصیلان ما با هزینه‌های این کشور تربیت نمی‌شوند که برای دیگران کار کنند. آن‌ها به شغل نیاز دارند. نیروهای متخصصی که در مقاطع گوناگون، به ویژه کارشناسی و ارشد فراوانند که تحصیلات دارند، اما شغلی برای آن‌ها وجود ندارد.
وی ادامه داد: اگر ما و شرکتهای ما تقاضا مطرح نکنیم و از ظرفیت‌ها استفاده نشود، این جوانان کجا باید مشغول شوند؟ ظرفیت‌های علمی و پژوهشی دانشگاه‌ها کجا باید به کار گرفته شود؟ اینها جزو مواردی است که باید به آن بپردازیم.
این عضو کابینه تدبیر و امید افزود: حداقل 5 سال است که آقای شفتی در شورای عالی هواپیمایی کشوری، این مساله را مطرح می‌کنند که باید یک خط مشی توسعه هوانوردی در کشور تصویب شود. باید سندی را در مقابل خود قرار دهیم که مشخص کند هوانوردی کشور قرار است به کجا برسد؟ الزامات و ملزومات نیز شناسایی کرده و به سمت توسعه حرکت کنیم. ما نیاز داریم که این سمت حرکت کنیم چراکه در این صنعت سرمایه داریم و مهم‌ترین سرمایه ما، سرمایه انسانی است.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اهمیت سرمایه انسانی در امر هوانوردی گفت: ما نباید اجازه دهیم که به راحتی گران‌ترین نیروی انسانی ما که خلبان‌های ما هستند، به دلایل گوناگون ترجیح دهند که در جای دیگر خدمت کنند. نباید اجازه دهیم نیروهای تحصیل‌کرده ما که ثروت مهم کشور هستند، در کشور دیگر به فکر شغل باشند.
وی ادامه داد: بنابراین باید برنامه‌ریزی کنیم. باید خط مشی تعیین کننده داشته باشیم و با چشم‌اندازی 10 ساله تلاش کنیم.


ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

زمان توقف کالا در بنادر باید کاهش پیدا کند

آغاز ارائه اینترنت رایگان تلفن همراه در قطار‌های تهران-مشهد

آغاز ارائه اینترنت رایگان تلفن همراه در قطارهای تهران-مشهد

تجمع جمعی از مهمانداران ایران ایر در محل وزارت راه و شهرسازی/ معترضان برای گفت‌وگو به حراست دعوت شدند +تصاویر

تابلوی اوراق تسهیلات مسکن باز قرمز شد

احداث 400 هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده تا 1400

رسیدگی به تخلف 40 شرکت حمل و نقل کالا /3شرکت لغو پروانه شدند

توقیف فنی کشتی‌ها در خزر را به موضوع سیاسی تبدیل نمی‌کنیم/ نتایج بررسی علت فوت کارکنان ایرانی کشتی نازمهر به زودی اعلام می‌شود

مسکن مهر روی ریل افتاد/ تمرکز ویژه برای اتمام مسکن مهر پردیس

قرارداد تامین واگن با هیوندای روتم کره باطل نشده است/ کره‌ای‌ها برای دور زدن تحریم‌های بانکی فرصت می‌خواهند

افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی و پرجمعیت/ آسمان تهران صاف است

قرارداد تامین واگن با هیوندای روتم کره باطل نشده است/ کره‌ای‌ها درخواست فرصت برای دور زدن تحریم‌های بانکی را دارند

ساخت 400 هزار واحد مسکونی در طرح بازآفرینی شهری تا 1400

زمستان، فصل شکار طمعکاران بازار مسکن/ دام سوداگران برای خریداران

احداث ترمینال جدید فرودگاه چابهار به زودی آغاز می شود

اعطای 2700 فقره وام ارزان قیمت کارآفرینی از سوی بنیاد مستضعفان

عمان حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای اسرائیلی باز می‌کند

زمان دقیق اجرای تُن کیلومتر امروز مشخص می‌شود/ رسیدگی به 21 هزار و 400 شکایت در حوزه حمل بار

500 هزار واحد مسکن مهر باقیمانده تکمیل می‌شود

تصویب‌‌ 2700 فقره تسهیلات‌ اشتغالزایی بنیاد مستضعفان‌

فصل اقتصاد سایت تخصصی اقتصاد ایران

آگهی ها

  • نسخه سریع و مونیتورینگ فصل اقتصاد
  • تعرفه آگهی های فصل اقتصاد
  • باشگاه نخبگان، خبرنگان و کارآفرینان
  • بسته های ویژه خبری فصل اقتصاد
  • حضور فعال گروه رسانه ای فصل اقتصاد و فصل تجارت در نمایشگاه