8 گام ایجاد استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی تبلیغات

8 گام ایجاد استراتژی بازاریابی شبکه های اجتماعی

  بزرگنمايي:

فصل اقتصاد - امروزه شبکه های اجتماعی رشد بی نظیری را تجربه می کنند که همین امر ضرورت توجه به آن را افزایش داده است. درواقع هر مکانی که تعداد زیادی از افراد وجود داشته باشد، می تواند موقعیت تبلیغاتی و بازاریابی مناسبی را برای شما شکل دهد. به همین خاطر هم امروزه تقریبا تمامی برندها در این رابطه اقدامات لازم را صورت می دهند. با این حال تنها برخی از برندها موفق می شوند تا در این زمینه به موفقیت های چشمگیر دست پیدا کنند. علت اصلی این امر نیز عدم وجود استراتژی درست بازاریابی در شبکه های اجتماعی است که در ادامه به بررسی 8 گام ضروری آن، خواهیم پرداخت.
1-تعیین تمامی اهداف
هیچ فعالیت منظم و منسجمی بدون وجود برنامه ای درست شکل نخواهد گرفت. به همین خاطر لازم است تا قبل از شروع اقدامات خود، نسبت به تمامی اهداف مدنظر که ناشی از نیازهای شما است، به خوبی فکر کنید. در این رابطه اگرچه تقریبا تمامی برندها اقداماتی را صورت می دهند، با این حال نکته مهم فراموش شده این است که صرفا با تعیین اهداف کلی، شما قادر به انجام اقداماتی جامع و مناسب نخواهید بود. همچنین فراموش نکنید که امروزه با توجه به وجود شرکت های گوناگون در هر عرصه ای، دیگر تنها اقدامات شما مدنظر نبوده و لازم است تا مسائل رقابتی را نیز مورد توجه قرار دهید. در نهایت با تعیین اهداف، شما قادر به انتخاب بهترین رسانه های موجود، خواهید بود. اگرچه برخی بر این باور هستند که بهتر است تا در تمامی شبکه ها حضوری فعال داشته باشند، با این حال این امر، خواسته ای کاملا آرمانی بوده و در واقعیت زمان و هزینه زیادی را از شما خواهد گرفت. بدون شک افزایش حجم کاری، به معنای کاهش کیفیت خواهد بود. به همین خاطر بهتر است تا با نگاهی درست، بهترین ها را برای خود انتخاب کنید. با این حال هیچ گاه نباید تنها به یک شبکه اکتفا کرد. برای مثال ممکن است 3 شبکه اجتماعی را از سایرین برای خود بهتر بدانید، تحت این شرایط لازم است تا اولویت بندی درستی ایجاد کرده و از حذف آن ها جلوگیری کنید.
2-تحلیل مخاطبان
تمام اقدامات شما برای تحت تاثیر قرار دادن جامعه هدف خواهد بود. به همین خاطر ضروری است تا به اطلاعات مناسبی در رابطه با ویژگی های آن ها، دست پیدا کنید. در این رابطه اطلاعات روان شناسی و جامعه شناسی، می تواند به شما کمک بسیاری کرده و آگاهی بهتری را برای شما به ارمغان آورد. تحت این شرایط بدون شک اقدامات شما با ریسک کمتری همراه خواهد بود.
مطلب مرتبط: بازاریابی در شبکه های اجتماعی (Social Media Marketing)
3-به صدای مشتری گوش داده و اقدامات خود را با سایرین مقایسه کنید
در هر مرحله ای از کار خود لازم است تا میزان رضایت مخاطب را جویا شوید. این امر کمک خواهد کرد تا به آگاهی خوبی نسبت به جایگاه خود و میزان موفقیت اقدامات، دست پیدا کنید. در این رابطه ایجاد پل های ارتباطی متفاوت، امری ضروری بوده و لازم است تا به نحوی عمل کنید که مخاطب موارد بیان شده خود را اقدامی بیهوده تلقی نکند. همچنین این امر که همواره اقدامات خود را با سیار برندها مورد مقایسه قرار دهید، به یافتن نقاط قوت و ضعف شما کمک شایانی خواهد کرد.
4-رقبای خود را زیر ذره بین قرار دهید
تجزیه و تحلیل رقبا، از جمله تکنیک های مهم بازاریابی محسوب می شود. درواقع شما باید اطلاعات کاملی در رابطه با وضعیت بازار خود داشته باشید که در این رابطه بدون شک اقدامات برندهای رقیب، تاثیرگذار خواهد بود. در نهایت این اقدام به شما کمک خواهد کرد تا به نقاط قوت و ضعف آن ها پی برده و اقدامات مناسب را برای متوقف کردن آن ها، صورت دهید. در نهایت فراموش نکنید که این امر تنها برای تحت فشار قرار دادن رقبا نبوده و می توانید شرکت های همسو با خود را شناسایی کرده و زمینه همکاری را فراهم آورید. به خاطر داشته باشید که امروزه مستقل بودن یک مزیت محسوب نشده و همه شرکت ها برای ارتقای سطح کاری خود، نیازمند کمک هستند. به همین خاطر در صورتی که شرکای خوبی را برای خود بیابید، بدون شک عملکرد درخشان تری را حتی در زمینه بازاریابی شبکه های اجتماعی تجربه خواهید کرد.
5-شاخص های موفقیت خود را شکل دهید
شاخص های موفقیت درواقع، دلایلی هستند که باعث می شوند تا شما به نقطه مورد نظر خود برسید. برای مثال ممکن است موفقیت فردی یک کارمند ناشی از مدیریت زمان مناسب، افزایش سطح دانش و توانایی و تلاش های صادقانه وی باشد، که این موارد به عنوان شاخص های موفقیت وی معرفی می شوند. شما نیز به عنوان برندی که خواهان موفقیت در عرصه بازاریابی شبکه های اجتماعی می باشد، لازم است تا شاخص های درستی را برای خود تعیین کنید. در نهایت با این اقدام شما قادر خواهید بود تا با دیدی جامع نسبت به مزیت های خود، همواره بتوانید آن ها را تقویت و یا حتی جایگزین کنید.
6-محتوای مناسب ایجاد کنید
اگرچه حضور شما در شبکه های اجتماعی برای تامین نیاز تبلیغاتی شما صورت می گیرد، با این حال تبلیغات مستقیم هیچ گاه مخاطب را برای طولانی مدت درگیر نخواهد کرد. به همین خاطر لازم است تا نگاه خود را در این رابطه عمیق تر کرده و در تلاش برای ایجاد محتوای مناسب باشید. جالب است بدانید که نتایج آمارها در این رابطه حاکی از آن است که بازاریابی محتوا ، به نوعی نمایش گر توانایی های برند شما خواهد بود که در مقایسه با تبلیغات، تاثیر به مراتب بیش تری را بر روی مخاطب دارد. در آخر فراموش نکنید که محتواهای شما باید از تنوع کافی برخوردار باشد تا در درازمدت نیز جذابیت خود را حفظ کند.
7-محدوده عملکردی خود را بشناسید
بدون شک در هر سطحی، اقدامات شما تفاوت هایی را خواهد داشت. به همین خاطر همواره لازم است تا به خوبی بدانید که محدوده عملکردی شما تا چه حدی است. برای مثال ممکن است یک برند تنها به صورت منطقه ای فعالیت کند که بدون شک نوع عملکرد آن ها با برندی ملی و یا جهانی، تفاوت های چشمگیری را خواهد داشت. در این راستا فراموش نکنید که این امر همواره ممکن است تغییراتی را به خود گیرد، به همین خاطر این شناخت همواره باید به صورت مداوم صورت گیرد.
مطلب مرتبط: 11 اصل طلایی بازاریابی شبکه های اجتماعی
8-با مخاطب به خوبی ارتباطی نزدیک برقرار سازید
با انجام تمامی مراحل معرفی شده، شما نیازمند اطمینان از وفاداری مشتریان خود خواهید بود. درواقع اقدامات شما تنها برای جذب مشتری نبوده و لازم است تا شرایطی را فراهم آورید که آن ها به مشتری دائم شما تبدیل شوند. بدون شک در این رابطه، افزایش ارتباط شما امری اساسی را ایفا خواهد کرد. به همین خاطر لازم است تا اقدامات جذاب و مناسبی را برای ایجاد پیوندی قوی میان خود و مخاطبان، صورت دهید. برای مثال این امر که ارتباط شما تنها به فعالیت در شبکه اجتماعی محدود نشود و چالش های متنوع و جذابی را ایجاد کنید، خود می تواند در این رابطه کاملا کارساز باشد.
در آخر فراموش نکنید که در حال حاضر بازاریابی شبکه های اجتماعی دیگر تنها یک گزینه نبوده و ضرورتی غیرقابل انکار برای موفقیت شما محسوب می شود. به همین خاطر لازم است تا در این رابطه مطالعات کافی را داشته و از انجام اقدامات هرچند دشوار آن، واهمه ای نداشته باشید. در نهایت می توانید این اطمینان را داشته باشید که به علت انجام درست و اصولی اقدامات، موفقیت حتما برای شما رقم خواهد خورد.
مترجم امیر آل علی , عبدالرحمان سلیم منبع: imfndclub


ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

21 برند محبوب در اروپا

اهمیت رسانه های اجتماعی در بازاریابی کسب و کار

در کدام شبکه های اجتماعی باید فعالیت بازاریابی داشته باشیم؟

روانشناسی رنگ و تاثیر و اهمیت آنها در برندهای مختلف

5 دلیل روانشناختی برای تفوق همه جانبه اثبات اجتماعی در بازاریابی

5 کسب و کار با رشد سریع از رازهای موفقیت شان می گویند

قیمت موردنظر خود را مطرح کنید

5 توصیه برای ترغیب مخاطبان به خواندن ایمیل های سرد

10 اقدامی که برای فعالیت بازاریابی در سال 2018 باید مورد توجه جدی قرار داد

5 راهکار برای خلق تبلیغات موفق در شبکه های اجتماعی

نحوه استفاده از محتوا برای ایجاد برنامه آموزشی

ترغیب 4 درصد از مشتریان سرآمد به خرید 16 برابری

3 کسب و کار کوچک که از بازاریابی محتوایی درست استفاده می کنند

برندها برای متقاعد ساختن نسل جدید تلاش می کنند

سال 2019؛ انقلابی در خرید و فروش آنلاین

7 اشتباه نویسندگان تازه کار در زمینه تولید محتوا

5 روش اثبات شده برای افزایش مخاطب در شبکه اجتماعی اینستاگرام

3 راه وفادارسازی مشتریان

4راهکار برای افزایش سرعت سایت و جایگاه برندمان در گوگل

چگونه با نسل جدید تعامل بازاریابی موفق داشته باشیم / الفبای ارتباط با نسل جوان

فصل اقتصاد سایت تخصصی اقتصاد ایران

آگهی ها

  • نسخه سریع و مونیتورینگ فصل اقتصاد
  • تعرفه آگهی های فصل اقتصاد
  • باشگاه نخبگان، خبرنگان و کارآفرینان
  • بسته های ویژه خبری فصل اقتصاد
  • حضور فعال گروه رسانه ای فصل اقتصاد و فصل تجارت در نمایشگاه