سهم ایران در بازار سنگ‌آهن چین از نصف هم کمتر شد! تولید و تجارت

سهم ایران در بازار سنگ‌آهن چین از نصف هم کمتر شد!

  بزرگنمايي:

فصل اقتصاد - با وجود اینکه تا سال‌های پیش ایران سهم مناسبی از صادرات سنگ‌آهن به چین را به خود اختصاص داده بود، اکنون این سهم کمتر از نصف شده است که البته می‌توان گفت سیاست‌های محدود کننده صادرات سنگ آهن ایران در این رابطه بی‌اثر نبوده است.

بررسی بازارهای جهانی نشان می‌دهد که اکنون رقابت برای به دست آوردن سهم بیشتر در بازار سنگ آهن چین، به عنوان بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده این محصول در جهان افزایش پیدا کرده و کشورهای قدرتمندی مانند استرالیا، برزیل، آفریقای جنوبی، هند، کانادا و اوکراین در حال رقابت برای توسعه سهم خود در این بازار هستند. با این وجود اکنون ایران هفتمین کشور تامین‌کننده سنگ آهن چین به شما ر می‌رود. در حالی که بر اساس آمار رسمی تا سال 2013 مقدار صادرات سنگ آهن ایران به چین مقدار قابل توجهی بوده و عملا ایران حدود 2.3 تا 2.5 درصد از کل واردات سنگ آهن این کشور را تامین می‌کرده است.
با وجود اینکه اکنون وضعیت قیمت‌گذاری در بازارهای جهانی به گونه‌ای شده که ایران مجبور به تبعیت از قیمت‌های جهانی است. اما تا سال 2013 قیمت‌های جهانی از صادرات سنگ آهن ایران حمایت‌های لازم را انجام می‌داد و ایران توان صادراتی خوبی به دست آورده بود.
طی سال‌های 2014 و 2015 میلادی در پی افت شدید قیمت‌های جهانی محصولات معدنی، به خصوص افت 70 درصدی قیمت سنگ آهن، بسیاری از معادن بخش خصوصی به تعطیلی کشیده شدند و این امر موجب کاهش صادرات نیز شد که در نهایت مجموع این عوامل سهم ایران در بازار صادرات سنگ آهن به چین را کاهش داد.
اکنون آمار نشان می‌دهد که سهم ایران از کل بازار سنگ آهن چین به حدود یک درصد رسیده که به طور مشخص ایران سهم خود را در بازار چین به طور قابل توجهی از دست داده است و کشورهایی که پیش از این در بازار بزرگ چین مدعی بودند بیشتر سنگ آهن آن کشور را تامین می‌کنند.
البته باید گفت که در این بین سیاست هایی که در راستای تکمیل زنجیره فولاد و اولویت مصرف داخلی سنگ آهن به کار گرفته شد و سیاست‌ وضع عوارض صادراتی برای موادی مانند سنگ آهن که وزارت صنعت، معدن و تجارت آن را ماده خام می‌داند، در فرآیند کاهش صادرات این محصول و احتمالا کاهش سهم ایران از بازار سنگ آهن چین، بی‌تاثیر نبوده است. این در حالی است که اکثر فعالان اقتصادی معتقدند که نباید بازارهای صادراتی را از دست داد و فرصت ارزآوری کشور را نادیده گرفت.
انتهای پیام



ارسال نظر شما

Protected by FormShield

اخبار خواندنی

نامه‌نگاری با دولت و مجلس برای ترخیص تجهیزات آتش‌نشانی از گمرک

چند درصد از ماشین آلات کشاورزی در کشور تولید می‌شود؟

چابهار نقطه تلاقی دو سند توسعه راهبردی ایران است

یکسان سازی نرخ آرد و نان یک راه برای افزایش کیفیت

تحقیق و توسعه حلقه مفقوده در زنجیره ارزش فعالیت‌های شبکه تعاونی صنعت زنبورداری کشور است

پیش‌بینی افزایش نه و نیم میلیون تنی محصول در اراضی 550 هزار هکتاری ایلام و خوزستان

یوروی نیمایی 10 هزار تومان را رد کرد

هیچ مشکلی بابت تولید شکر نداریم/ کشت چغندرقند کمتر نشده است

مشاور نوبخت: کارگران فاقد بیمه هم بسته حمایتی دولت را می‌گیرند

برنامه‌ریزی برای راه اندازی 16 میدان عرضه دام زنده در کلانشهرها/ عرضه بهداشتی دام زنده با قیمت منطقی برای مصرف کنندگان

دام زنده هم 2 نرخی شد/ قاچاقچیان دام فعال شدند

قیمت محصولات سایپا دوباره افزایش یافت + لیست قیمت‌های جدید

سایپا دوباره گران کرد/ پراید 36 میلیون تومان + لیست قیمت‌های جدید

کمبود عرضه دامنگیر بازار جهانی آلومینیوم

ابداع وسیله‌ای کارآمد برای دسترسی آسان به سقف خودرو+تصاویر

بازی تکراری خودروسازان برای انصراف از خرید یا تبدیل خودروهای پیش‎فروشی

سایپا دوباره گران کرد/ پراید 36 میلیون تومان؛ تیبا در مرز 40 میلیون + لیست قیمت های جدید

چند دلیل برای صعود احتمالی طلا تا مرز 1450 دلار

منطقی است حمایت از بخش خصوصی مادام العمر باشد؟

محصولاتی که کمتر از 40 درصد آن ساخت داخل باشد را حمایت نمی‌کنیم

فصل اقتصاد سایت تخصصی اقتصاد ایران

آگهی ها

  • بانک گردشگری
  • تعرفه آگهی های فصل اقتصاد
  • نسخه سریع و مونیتورینگ فصل اقتصاد
  • باشگاه نخبگان، خبرنگان و کارآفرینان
  • بسته های ویژه خبری فصل اقتصاد